Vitaminele care nu trebuie să îți lipsească niciodată din alimentație. Află ce rol are fiecare!

Vitaminele sunt esențiale în organismal fiecărei persoane, mai ales în sezonul rece. Lipsa acestora pe perioadă lungă conduce la grave dezechilibre în organism și, totodată, la apariția mai multor boli. Cele mai multe dintre ele, ar trebui să se regăsească în organismal nostrum printr-o alimentație echilibrată.  În funcție de simptomatologia specifică, fiecare persoană își poate da seama de carențele existente în organism, care bineînțeles trebuie confirmate prin analize.

Vitaminele, 13 la număr, se împart în două mari categorii: cele solubile în apă, al căror exces este automat eliminat din organism, și cele solubile în grăsimi, al caror surplus este stocat. Din acest motiv, nevoia de vitamine solubile în apă este mult mai mare, mai exact, de complexul de vitamine B și vitamina C, restul vitaminelor, A, D, E si K, fiind solubile în grăsimi. Însă și acestea din urmă, acumulate peste limită, devin toxice.

Vitamina A

Vitamina A are un rol antioxidant important în organism, fiind esențială în buna funcționare a vederii, în menținerea unei pieli curate și sănătoase și în funcționarea optimă a sistemului imunitar. Știi că ai carență de vitamina A dacă ai pielea uscată, tulburări de vedere, infecții respiratorii, intestinale sau vaginite dese. Se găsește în ficat, morcov, ardei gras, produse lactate, spanac, roșii, caise sau mălai.

Complexul de vitamine B

 Acestea contribuie la susținerea metabolismului, a sistemului imunitar și nervos, la menținerea sănătății pielii și la combaterea stresului și a depresiei. Lipsa lor determină anemie, stări de nervozitate și irascibilitate. Vitaminele din complexul B se gasesc în pește, ouă, cereale, carne, broccoli, sparanghel, portocale sau nuci.

Vitamina C

Vitamina C are rol antioxidant, antiinflamator, antiinfecțios, antialergic și antitoxic. De asemenea, este aliat de baza al sistemului imunitar, previne îmbătrânirea prematură a pielii. Sursele în care se regăsește din beșug sunt fructele, primul loc fiind ocupat de cătina, măceșe și kiwi, legumele verzi, dar și ardeiul gras și cartoful.

Vitamina D

Vitamina D este o vitamină sintetizată de organism în prezența razelor ultraviolete, de o reală importanță în sănătatea sistemului osos și muscular și în întărirea imunității. Lipsa sa provoacă rahitism, carii și osteoporoză. Se gasește în peștele gras, unt, produse lactate nedegresate, gălbenus de ou sau ciuperci.

Vitamina E

Vitamina E are rol antioxidant și anticoagulant, previne bolile cardiace, durerile menstruale și tulburările de menopauză și este eficientă în prevenția cancerului. Carenta de vitamina E apare foarte rar și provoacă anemie și tulburări ale sistemului nervos, scade fertilitatea și altereaza retina. Cele mai bune surse de vitamina E sunt uleiurile vegetale, fructele oleaginoase, germenii de cereale, dar și legumele verzi și roșiile.

Vitamina K

Vitamina K are funcție de coagulare a sângelui, dar și de calcifiere osoasă. Lipsa acesteia din organism se manifestă prin menstruație abundentă, sângerări nazale și apariția hematoamelor. Se poate găsi în legumele verzi, carnea de vită și porc, uleiul de soia, gălbenușul de ou, produsele lactate, dar și în cereale.

 

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
© 2024 Ziar Obiectiv.