Afacerea “Autostrăzi în România”. Milioane de euro investite în “hârtii” care expiră!

DISTRIBUIȚI
autostrada sibiu bucuresti a1

Peste patru milioane de euro a plătit statul în ultimii ani pentru documetanția necesară modernizării infrastructurii rutiere naționale.  Mai mult, unele dintre analizele premergătoare demarării lucrărilor au trebuit refăcute ulterior.

Între ianuarie 2010 și decembrie 2014 statul a plătit 18.941.298 de lei pentru “hârtii” aferente unor proiecte importante de infrastructură. Printre acestea se numără studii de fezabilitate, elaborarea de planuri urbanistice generale, proiecte tehnice ori documentații de atribuire. Banii au venit de la bugetul de stat, de la Fondul European de Dezvoltare Regională sau de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Printre proiectele încă nerealizate, dar care au în spate „munți de hârtii” se numără și Autostrada Montana, care ar trebui să lege Ardealul de Moldova. Mai exact, documentațiile aferente tronosoanelor de autostradă Târgu Mureș -Ditrău, Târgu Neamț – Ditrău și Târgu Neamț – Ungheni. Pentru “hârtiile” necesare acestor proiecte, statul a decontat 7.585.226 de lei. Inocsa Ingenieria, Search Corporation SRL și IPTANA S.A. (fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene) sunt societățile care au câstigat contractele scoase la licitatie de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Potrivit DIGI24, cea mai prosperă firmă din România din domeniul studiilor de fezabilitate este Search Corporation. Firma, controlată de cetăţeanul american cu origini româneşti Michael Stanciu, a avut în total între 2010 și 2015 o cifră de afaceri de aproape 53 de milioane de euro.

La finalul lui 2017, Ministerul Transporturilor anunță că de anul acesta vor începe licitațiile pentru proiectarea și execuția unor obiectivelor importante pentru Moldova și pentru conexiunile acesteia cu celelalte provincii istorice. Procedurile de achiziție publică pentru trei autostrăzi și două drumuri expres în Moldova ar urma să fie lansate în 2018. Printre acestea se numără și tronsonul București – Pașcani, aferent Coridorului 9 Pan European, cu o lungime de 82 de kilometri, din care se va desprinde legătura Pașcani – Bacău.

De asemenea, în anul 2018  ar trebui să înceapă procedura de achiziție publică pentru servicii de proiectare destinate Autostrăzii Bacău – Brașov, de 190 de kilometri.

Toate acestea în condițiile în care, doar între 2010 și 2014 au fost refăcute patru studii de fezabilitate pentru lucrările aferente Centurii Brașovului, Drumului Expres Sebeș-Turda, Autostrăzii Timișoara-Lugoj și pentru centura municipiului Satu Mare.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here