Află ultimele noutăți despre autostrada Pitești-Sibiu!

Autostrada Piteşti-Sibiu nu este un obiectiv al argeşenilor ci al întregii ţări. Aparent, întârzierea la nesfârşit şi nejustificată, în acelaşi timp al construirii ei, ar afecta Argeşul prin posibilitatea plecării Uzinei Dacia Renault de la Mioveni. În realitate, economia românească în ansamblul ei ar avea foarte mult de suferit dacă ar pierde primul mare exportator al ţării. Pe de altă parte, construirea acestei autostrăzi cu peste 80% din bani proveniţi din fonduri europene este imperios necesară atât pentru România cât şi pentru Europa. Veştile despre stadiul lucrărilor, studii de fezabilitate, trasee sau termene de începere a lucrărilor sunt controversate şi, uneori incorecte. Ca să lămurim mai multe aspecte legate de această investiţie am discutat cu Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Argeş, Dorin Mărăşoiu, reprezentantul autorităţilor argeşene în comisia de specialitate care se ocupă de autostradă.

 

Săptămâna trecută,Constantin Stroe, vicepreşedinte al Dacia Renault a avut o poziţie extrem de dură la adresa CNADNR, mergând până la a propune desfinţarea acestei companii despre care susţine că nu-şi face treaba. Dumneavoastră, ca responsabil al administraţiei judeţene Argeş,cum colaboraţi cu CNADNR ?

Colaborarea mea cu CNADNR a funcţionat normal, în sensul că au răspuns prompt la toate solicitările mele şi au prezentat întotdeauna datele solicitate. Menţionez că  prin calitatea mea de reprezentant al Consiliului Judeţean Argeş în relaţia cu CNADNR discut periodic cu persoane din conducerea companiei despre stadiul derulării proiectului. Obiectivul meu este de a informa corect cetăţenii despre derularea acestui proiect în timp real şi de a contribui la buna desfăşurare a  procedurilor.

 

A apărut informaţia potrivit căreia la nivelul CNADNR s-ar fi ales deja una dintre variantele de autostradă propuse, mai exact, varianta IV. Ce avantaje şi ce dezavantaje are această variantă?

Nu am nici o informaţie oficială de la CNADNR că s-ar fi adoptat vreo variantă până la această dată. Apar tot felul de zvonuri, uneori de la nivel înalt care nu sunt confirmate de cei de la CNADNRLa această oră sunt informat că cei care refac  studiul de fezabilitate mai au de transmis către reprezentantul  Comisiei Europene în România câteva situaţii cu clarificări ale studiului de fezabilitate şi că se preconizează ca până la sfârşitul lunii februarie 2016 comisia tehnico-economică a CNDANR să ia o decizie cu privire la stabilirea traseului optim. Aşa cum am adus la cunoştinţă opiniei publice în luna noiembrie, firma care reface studiul de fezabilitate pe porţiunile de traseu comune celor 5 variante au efectuat un prim set de investigaţii geotehnice pe o lungime de 8 km pe raza comunelor Bascov şi Merişani. În prezent se lucrează la profilul longitudinal al traseului, fiind efectuate 19 foraje la 6 m adâncime şi 5 foraje la 25 m adâncime.

Pentru cititorii noştri, aţi putea spune care dintre variante ar avantaja cel mai mult judeţul?

Aşa cum ştiţi de la dezbaterea publică a traseelor pentru autostrada Piteşti-Sibiu, judeţul Argeş şi Sibiu au optat pentru varianta numărul 1, iar judeţul Vâlcea pentru  varianta numărul  4. Varianta 1 o consider mai eficientă atât din punct de vedere economic cât şi tehnic, deorece varianta numărul 4 are în parcurs un număr de 12 tuneluri cu o lungime totală de 11.490 m şi trece prin Parcul  Naţional Cozia, ceea ce implică o serie de aprobări de la Uniunea Europeană. Acest lucru ar presupune şi blocarea Văii Oltului un timp îndelungat, ceea ce ar produce un blocaj total al transportului  pe ruta Piteşti-Sibiu, unde circulaţia este foarte ridicată, iar schimbarea traficului pe alte rute ar implica şi costuri suplimentare ale firmelor de transport.

 

Există factori politici în Argeş care să se lupte pentru realizarea cât mai rapidă a acestei autostrăzi ?

Cred că toţi factorii politici, indiferent de culoarea politică ar trebui să se implice în vederea construirii acestui tronson de autostradă cât mai repede. Activi au fost domnul senator Şerban Valeca împreună cu deputaţii Cătălin Rădulescu şi Mircea Drăghici, care pe lângă numeroase luări de poziţie au adus în Argeş Comisia de Transporturi şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor, conducerea CNADNR-ului, Ministrul de Finanţe,Eugen Teodorovici şi Ministrul Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor, Dragoş Titea, ocazie cu care au fost discutate pe lângă subiectul autostrăzii Piteşti-Sibiu şi situaţia altor drumuri naţionale din judeţ (DN 73 Piteşti-Câmpulung şi drumul naţional Piteşti-Curtea de Argeş, precum şi includerea reabilitării Transfăgărăşanului în Masterplanul pentru transporturi). Oricum, opinia publică este extrem de sensibilă la acest subiect şi cred că toţi factorii politici sunt conştienţi de acest lucru.

 

Presa vâlceană a preluat o declaraţie a liberalului Cristian Bulcan care spunea că a fost reziliat contractual cu firma care a realizat Studiul de Fezabilitate pentru autostradă. Asta înseamnă întârzierea lucrărilor cu circa doi ani. Cum comentaţi?

Este o fabulaţie; vă asigur că nu a fost reziliat acest contract, iar cei de la CNADNR au infirmat acest lucru. Cele două companii contractante continuă şi în prezent să realizeze refacerea studiilor de fezabilitate, şi aşa cum am spus, se aşteaptă ca la finalul lunii viitoare să aflăm şi varianta de traseu adoptată. Cred că o reziliere la acest moment nu este de dorit, ar întârzia foarte mult lucrările şi nu cred că firma este cea care a întârziat lucrările, ci procedurile sunt cele care împiedică derularea lucrurilor. Chiar în această săptămână Minstrul Transporturilor a dat asigurări că în anul 2020 tronsonul de autostradă va fi finalizat în situaţia în care procedurile nu vor fi întârziate.

De ce credeţi că se tergiversează atât de mult lucrurile, de ce pare că ne încurcăm în studii, verificări si comisii ?

 

Cred că există o teamă pe care o resimţim în toate instituţiile publice la această oră şi cred că şi o fugă de responsabilitate.  Eu am întâlnit în teren, în toamna anului trecut o parte din inginerii implicaţi în lucrările de teren şi mi-au lăsat o impresie de seriozitate şi implicare. Sunt optimist că acest tronson de autostradă va fi finalizat în termenul stabilit. Cu toţii ne dorim să circulăm cât mai repede pe acest tronson de autostradă, dar cred că trebuie să avem în vedere că este important ca faza de proiectare să aibă în vedere toate elementele care ar putea produce ulterior  deficienţe în construcţia şi respectiv durata de viaţă a autostrăzii. După o perioadă foarte mare de timp în care nu s-a vorbit despre această autostradă cred că suntem foarte nerăbdători şi suspect de neîncrezători când vedem că în sfârşit lucrurile au început să se mişte. Nu trebuie să fim vocali în a aduce acuze, ci cred că trebuie să fim implicaţi în a căuta şi găsi soluţii.

 

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Comentariile sunt închise trackbacks dar pingback-urile sunt posibile.