Odată cu adoptarea noii legi a pensiilor, s-au introdus modificări și în privința ajutorului de înmormântare. Două noi categorii de români sunt eligibile să primească sprijinul financiar acordat de stat în astfel de situații. Familiile beneficiare pot primi sumele necesare după ce depun documentele solicitate. Totuși, pentru a organiza funeraliile, costurile inițiale trebuie suportate din propriile fonduri, urmând ca banii cheltuiți să fie recuperați ulterior.
Cine beneficiază de ajutorul de înmormântare?
Conform modificărilor aduse prin Legea nr. 360/2023, ajutorul de înmormântare poate fi solicitat de:
- persoanele asigurate;
- pensionarii;
- românii aflați în concediu pentru creșterea copilului (până la 2 ani sau 7 ani, în cazul unui copil cu handicap), cu condiția ca înainte de concediu să fi fost asigurați;
- membrii de familie care, la momentul decesului, nu erau asigurați sau pensionari;
- membrii de familie ai unei persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului.
Sumele acordate:
- Pentru decesul unei persoane asigurate sau pensionare: 7.567 lei;
- Pentru decesul unui membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionare: 3.784 lei.
Cine poate primi ajutorul de înmormântare?
Suma este acordată unei singure persoane, care poate fi: soțul/soția, părintele, copilul, tutorele legal sau orice altă persoană care poate dovedi că a suportat cheltuielile pentru funeralii.
CITEȘTE ȘI: Reguli noi în sensul giratoriu! Schimbările pe care șoferii nu le știu!
Documentele necesare pentru obținerea ajutorului de înmormântare în 2024:
- Cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11);
- Certificat de deces (original și copie);
- Act de identitate al solicitantului (original și copie);
- Acte de stare civilă ale solicitantului care să ateste gradul de rudenie sau, după caz, documente ce dovedesc calitatea de tutore, curator sau mandatar (original și copie);
- Dovada cheltuielilor ocazionate de deces (original și copie);
- Act medical eliberat sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, care atestă boala ce a provocat inaptența și data apariției acesteia (pentru copilul inapt peste 18 ani);
- Adeverință care să certifice că membrul de familie cu vârsta între 18 și 26 de ani era înscris la o formă de învățământ organizată legal (original);
- Adeverință de la angajator care să confirme calitatea de asigurat a persoanei decedate la data decesului sau extras din REVISAL, după caz;
- Declarație pe propria răspundere a solicitantului, dacă membrul de familie decedat nu era asigurat sau pensionar.
Aceste documente trebuie depuse la instituțiile abilitate pentru a primi ajutorul financiar oferit de stat.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp