Grupul Volkswagen AG a anunțat marți că va renunța la mai multe acorduri de muncă, inclusiv la garantarea locurilor de muncă până în 2029 în șase fabrici din Germania, ceea ce ar putea duce la concedieri începând din 2025, potrivit Reuters. Cel mai mare producător auto european a decis să anuleze acordul din 1994 privind securitatea locurilor de muncă, ca parte a unei strategii de reducere a costurilor, pe fondul scăderii vânzărilor și a concurenței din partea producătorilor asiatici de vehicule mai ieftine.
Volkswagen se confruntă cu multiple provocări, printre care scăderea cererii pentru automobile, în special pentru cele electrice, intensificarea competiției din China și o structură complexă de guvernanță, despre care investitorii și analiștii susțin că încetinește procesul decizional în perioade de criză.
Compania a avertizat că ar putea închide fabrici în Germania
Anunțul Volkswagen vine în contextul în care compania a avertizat recent că ar putea închide fabrici în Germania, pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani, ceea ce a generat o scădere a acțiunilor în sectorul auto și preocupări la nivelul Guvernului german. Gunnar Kilian, directorul Departamentului de Resurse Umane, a declarat că Volkswagen trebuie să reducă costurile pentru a investi în noi tehnologii și produse, cu resurse proprii.
Pentru a diminua incertitudinile legate de acordurile de muncă, Kilian a anunțat continuarea negocierilor salariale. Se ia în calcul inclusiv introducerea săptămânii de lucru de patru zile.
Cea mai mare organizație sindicală din Germania a promis săptămâna trecută că va analiza toate opțiunile, inclusiv reducerea săptămânii de lucru la patru zile, ca răspuns la avertismentele conducerii Volkswagen privind închiderea unor uzine și eliminarea garanției locurilor de muncă. Președinta sindicatului IG Metall, Christiane Benner, a declarat că această opțiune este “posibilă”, subliniind că nicio idee nu va fi ignorată. Totuși, Benner a precizat că este nevoie de mai multe informații din partea companiei pentru a putea face propuneri detaliate.
Thorsten Groeger, președintele IG Metall din Saxonia Inferioară, unde se află sediul Volkswagen, a amintit că acordurile anterioare între management și sindicate au fost create pentru a ajuta compania să depășească crizele și nu ar trebui ignorate în această situație.
Măsurile de reducere a costurilor din 1993
În cadrul unui program de reducere a costurilor din 1993, Volkswagen și sindicatele au acceptat introducerea unei săptămâni de lucru de patru zile, cu un program de 28,8 ore, care a dus la o reducere de 20% a timpului de lucru și o ușoară diminuare a salariilor. Această măsură a salvat 30.000 de locuri de muncă la uzinele din Germania și a fost extinsă până în 2006, când conducerea de atunci a decis că afectează competitivitatea și a renunțat la acord.
Într-un interviu pentru NDR, premierul landului Saxonia Inferioară, Stephan Weil, a afirmat că Volkswagen trebuie să găsească o soluție echitabilă pentru a împărți povara crizei. Weil a făcut referire la criza din 1993-1994, care a dus la un acord important cu sindicatele. Negocierile dintre conducerea Volkswagen și sindicate vor începe la jumătatea lunii octombrie, iar grevele de protest ar putea avea loc la sfârșitul lunii noiembrie. Sindicatele cer accelerarea negocierilor pentru a diminua anxietatea angajaților, a precizat Groeger.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp