
Anunțul pe care niciun șofer nu voia să-l audă! S-a decis ACUM: Când vom circula, de fapt, pe Autostrada Moldovei!
Termenele de finalizare pentru Autostrada Moldovei (A7) și pentru anumite secțiuni din Autostrada Transilvania (A3) au fost prelungite oficial. Decizia a fost luată de Guvern prin Hotărârea nr. 921/2025, publicată marți în Monitorul Oficial, după ce Banca Europeană de Investiții (BEI) a fost de acord să modifice contractele de finanțare, ca urmare a întârzierilor considerabile raportate de autoritățile române.
Durata de implementare a proiectelor va crește cu până la 18 luni, fiind invocate blocaje de natură administrativă și diverse probleme întâmpinate pe șantierele de lucru.
În cazul Autostrăzii A7, un proiect major de infrastructură, prelungirea este de aproximativ 18 luni. Conform noului grafic, lucrările ar trebui să fie finalizate în trimestrul al treilea al anului 2026, iar raportarea finală a implementării este programată pentru cel târziu 31 decembrie 2027.
Angajamentul inițial al României, asumat prin PNRR, prevedea terminarea întregii autostrăzi până la sfârșitul anului 2025. Extinderea a fost solicitată de autoritățile române într-o notificare oficială trimisă către BEI în aprilie 2025, în care au fost menționate întârzieri cauzate de exproprieri, obținerea cu dificultate a avizelor, contestații juridice și majorarea prețurilor la materialele de construcții.
Modificări se aplică și pentru secțiunea Nădășelu – Mihăiești – Suplacu de Barcău din Autostrada A3. Aici, noul termen de finalizare este trimestrul al patrulea din 2026, cu raportul final așteptat până la 31 martie 2028. Calendarul anterior stipula încheierea lucrărilor în iunie 2026 și raportarea până în decembrie același an.
Executivul subliniază că aceste ajustări sunt de natură administrativă și nu presupun costuri suplimentare, scopul fiind de a „realinia termenele contractuale la realitățile din teren”. Prin această decizie, România a obținut de la BEI o extindere a perioadei de eligibilitate a fondurilor, evitând astfel riscul de a pierde finanțarea dacă lucrările nu s-ar fi încheiat la timp.
Cu o lungime de peste 320 de kilometri, Autostrada A7 (Ploiești–Pașcani) traversează județele Prahova, Buzău, Vrancea, Bacău și Iași, conectând sudul țării cu regiunea Moldovei. Investiția totală, de peste 5 miliarde de euro, este finanțată din fonduri europene și împrumuturi de la BEI și BERD. Chiar dacă se lucrează pe mai multe loturi, constructorii s-au confruntat cu probleme precum birocrația, întârzieri la decontarea lucrărilor și proceduri administrative anevoioase.
Hotărârea de Guvern nr. 921/2025 aduce trei amendamente contractelor de finanțare semnate cu BEI. Acestea vizează prelungirea termenelor pentru A7 și A3, actualizarea unor definiții tehnice pentru a asigura compatibilitatea cu sistemul european de decontare T2 și recunoașterea notificării transmise de România în aprilie 2025 referitoare la „întârzierile neprevăzute în implementarea proiectelor”.
Documentele de amendare urmează să fie semnate de reprezentanții BEI și ai Ministerului Finanțelor în luna noiembrie, oficializând astfel noile termene la nivel european. Fără aceste modificări, exista riscul ca România să piardă finanțarea pentru segmentele de autostradă nefinalizate până la data de 31 decembrie 2025.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
