Apare o nouă taxă rutieră! Va schimba radical costurile pentru șoferi din 2026!
Începând cu 1 ianuarie 2026, șoferii de camioane din România vor fi nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunar. Guvernul introduce o nouă taxă rutieră, denumită TollRO, care va înlocui actuala rovinietă pentru vehiculele de peste 3,5 tone. Noua taxare va fi calculată în funcție de numărul de kilometri parcurși și de gradul de poluare al autovehiculului, într-o încercare de a alinia România la standardele europene în materie de transport sustenabil.
Citește și: Breaking! Oamenii lui Umbrărescu pleacă de pe șantierul autostrăzii! Anunț de ultimă oră!
TollRO va fi aplicabilă exclusiv vehiculelor grele – camioane și autocamioane care depășesc masa de 3,5 tone. Aceasta se adaugă rovinietei, care va rămâne valabilă pentru autoturisme și alte categorii de vehicule ușoare.
Sistemul de taxare vizează stimularea utilizării vehiculelor mai puțin poluante, prin introducerea unor tarife diferențiate. Cu cât un vehicul poluează mai mult, cu atât va plăti mai mult. Astfel, camioanele electrice sau cu emisii scăzute vor beneficia de taxe mai mici, în timp ce cele vechi, cu emisii ridicate, vor suporta costuri mai mari.
România nu este singura țară care implementează un astfel de sistem. Țări precum Austria și Germania au introdus taxarea pe kilometru încă din 2005, iar Ungaria a urmat în 2013. Recent, Danemarca a anunțat adoptarea sistemului pentru anul 2025, iar Olanda îl va introduce în același timp cu România – în 2026.
„Sistemele de taxare pentru camioane au fost implementate cu succes în Europa și contribuie semnificativ la reducerea emisiilor. Principalul avantaj constă în stimularea utilizării vehiculelor prietenoase cu mediul, prin tarife preferențiale”, a declarat Mihai Teodorescu, director executiv al Eltra Logis, una dintre companiile de top în domeniul logisticii și transportului.
Introducerea TollRO nu va trece fără efecte asupra economiei. Specialiștii estimează o creștere a costurilor de transport între 5 și 10%, ceea ce s-ar putea traduce prin scumpiri în lanț pe întreg fluxul logistic și, implicit, în prețurile finale pentru consumatori.
Totuși, autoritățile susțin că noua taxă este necesară pentru modernizarea și întreținerea infrastructurii rutiere. Banii colectați prin TollRO vor fi direcționați către lucrări de întreținere, dezvoltare și extindere a rețelei de drumuri din România.
Până la finalul anului 2025, Ministerul Transporturilor urmează să stabilească nivelul exact al tarifelor, categoriile de vehicule vizate și modalitățile de plată și control. Șoferii și operatorii de transport sunt sfătuiți să urmărească atent noile reglementări și să înceapă tranziția către vehicule mai eficiente din punct de vedere ecologic.
TollRO marchează o schimbare importantă în strategia de mobilitate a României, una care urmărește atât protejarea mediului, cât și o finanțare mai eficientă a infrastructurii rutiere.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp