Atenție! Se interzic aceste modele de mașini diesel!
Recent, mai multe publicații au relatat despre o posibilă directivă europeană aflată în pregătire, care ar putea viza în mod direct vehiculele cu motorizare diesel. Conform acestor informații, mașinile diesel care nu sunt echipate cu filtru de particule ar putea fi interzise pe drumurile publice. În plus, s-ar putea introduce obligativitatea înlocuirii filtrului la fiecare 150.000 de kilometri. Deși pare o noutate la nivel european, în România astfel de reglementări sunt deja în vigoare, chiar dacă mulți șoferi nu le cunosc.
CITEȘTE ȘI: Acum! S-a decis! Reguli noi pentru permisul de conducere!
Filtrul de particule este una dintre cele mai costisitoare componente ale unei mașini, fiind realizat dintr-un material ceramic poros, sub formă de fagure, care conține metale prețioase precum platină, paladiu sau rodiu. Rolul său este de a capta și arde particulele de funingine rezultate în urma arderii motorinei sau benzinei, contribuind astfel la reducerea poluării.
Cum funcționează filtrul de particule
Acest sistem este specific motoarelor turbo diesel, fiind cunoscut sub denumirea de Diesel Particulate Filter (DPF), iar în cazul motoarelor pe benzină – Gasoline Particulate Filter (GPF). Filtrul conține un miez ceramic cu canale prin care trec gazele de evacuare. Atunci când filtrul se încarcă cu funingine, se declanșează automat un proces de regenerare, în care aceste reziduuri sunt arse aproape complet.
Posibila interzicere a mașinilor diesel fără filtru de particule
Conform site-ului Profit.ro, în spațiul online au apărut informații conform cărora, în cadrul Uniunii Europene, se discută despre măsuri mai stricte de combatere a poluării. Una dintre acestea vizează interzicerea circulației mașinilor diesel care nu mai au filtru de particule. Proprietarii care au eliminat acest dispozitiv ar putea fi obligați să îl reinstaleze.
Totuși, în România, legislația rutieră prevede deja sancțiuni clare: în cazul în care un vehicul a fost omologat cu filtru de particule, eliminarea lui reprezintă o modificare structurală neautorizată. Drept urmare, respectiva mașină nu mai are drept de circulație.
Această prevedere are la bază faptul că DPF-ul este esențial pentru ca mașina să respecte normele de emisii stabilite de producător. Eliminarea lui duce automat la depășirea limitelor admise de noxe, ceea ce face autovehiculul neconform din punct de vedere legal și tehnic. În plus, la inspecția tehnică periodică (ITP), lipsa filtrului poate duce la respingerea mașinii.
Când se înlocuiește filtrul de particule
Durata de viață a unui filtru de particule nu este una fixă. În unele cazuri, acesta poate necesita înlocuire după doar 100.000 de kilometri, în timp ce alte filtre pot funcționa eficient chiar și după 500.000 de kilometri. Durabilitatea sa depinde de mai mulți factori: stilul de condus, calitatea combustibilului, tipul de drumuri parcurse și marca filtrului.
În medie, un filtru de particule rezistă între 220.000 și 250.000 de kilometri. După această perioadă, poate fi supus unei curățări chimice, dar eficiența acestei metode este adesea limitată. Unele surse recente indică faptul că înlocuirea ar trebui făcută în jurul pragului de 150.000 de kilometri.
Cât costă un filtru de particule nou
Prețul unui DPF variază considerabil, în funcție de compoziția sa și de marca vehiculului. Iată câteva exemple orientative:
Ford Transit (2007–2014): 22.379 lei
Mercedes-Benz C-Class Coupe CL203: 6.646 lei
Mazda 3 BK/BM: 5.390 lei
Lexus IS 2 E2: 5.140 lei
BMW X3 F25: 4.350 lei
Aceste prețuri sunt informative și pot varia în funcție de comerciant și de producătorul piesei. La costul piesei se adaugă și manopera pentru montaj.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp