Codul Rutier – modificat din temelii pentru aceste categorii de autovehicule! Vor avea libertate mai mare în trafic!
Traficul sufocant din marile orașe ale României a determinat un grup transpartinic de parlamentari să propună o serie de modificări substanțiale în legislația rutieră, menite să încurajeze folosirea vehiculelor pe două roți și, implicit, să fluidizeze circulația. Potrivit unui proiect de lege depus recent în Parlament, motocicliștii și conducătorii de mopede vor putea utiliza benzile destinate transportului public, vor avea acces legal la manevrarea printre benzile de mașini oprite la semafor și vor beneficia de infrastructură dedicată în intersecții.
CITEȘTE ȘI: Permisul suspendat, mai ușor de recuperat – ce trebuie să faci? Parlamentul a decis!
Inițiativa parlamentară, semnată de 37 de deputați din UDMR, PSD, PNL și USR, prevede modificarea Ordonanței de Urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (Codul Rutier). Scopul declarat: reducerea aglomerației din trafic prin integrarea legală și sigură a motocicliștilor și scuteriștilor în infrastructura rutieră a orașelor.
Proiectul vine pe fondul unor statistici alarmante: în București, de exemplu, un șofer petrece în medie 155 de ore anual blocat în trafic — echivalentul a peste 6 zile pierdute. Capitala se clasează astfel pe locul 4 în Europa în ceea ce privește gradul de aglomerație rutieră.
Una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului este permisiunea acordată motocicliștilor și conducătorilor de mopede de a circula pe benzile special rezervate transportului public. În prezent, aceste benzi sunt strict rezervate pentru autobuze, troleibuze și taxiuri — cu excluderea explicită a altor vehicule, inclusiv cele de ridesharing.
Modificarea propusă are potențialul de a degreva benzile obișnuite de o parte din trafic, fără a periclita eficiența transportului în comun, întrucât motocicletele și mopedele ocupă mai puțin spațiu și pot naviga rapid printre vehiculele oprite sau în mișcare lentă.
Proiectul introduce o altă măsură de impact: legalizarea circulației printre coloanele de mașini oprite la semafor sau la trecerile de cale ferată. Practica, cunoscută drept „filtrare” sau „lane splitting”, este frecvent întâlnită în marile orașe, deși în prezent este interzisă și sancționată cu amenzi de până la 1.200 de lei.
Noua reglementare ar permite motocicletelor, mopedelor și bicicletelor să avanseze prin trafic, cu condiția respectării unor limite stricte:
Viteză de deplasare sub 20 km/h,
Păstrarea unei distanțe laterale suficiente,
Fără a incomoda ceilalți participanți la trafic.
În sprijinul siguranței, proiectul mai propune și amenajarea unor zone speciale de așteptare pentru motocicliști la intersecțiile cu semafoare și bariere. Acestea vor fi marcate clar între trecerile de pietoni și coloanele de autovehicule, oferind vehiculelor pe două roți posibilitatea de a demara primele — reducând astfel riscurile de coliziune la pornirea din staționare.
Spațiul va fi delimitat perpendicular pe axa drumului, având o lungime de 3 metri de la marcajul de oprire. O astfel de măsură este deja aplicată cu succes în numeroase orașe europene, precum Amsterdam, Paris sau Barcelona.
O altă propunere importantă vizează definirea mai clară a situațiilor care nu constituie depășire. Astfel, dacă un scuter sau o motocicletă trece în fața altui vehicul ori ocolește un obstacol, fără a încălca marcajul de delimitare a benzilor, această manevră nu va mai fi sancționată, eliminând astfel ambiguitățile din actuala legislație.
În ceea ce privește staționarea, motocicletele și mopedele vor putea fi parcate pe trotuar, paralel cu marginea carosabilului, cu respectarea unei distanțe minime de 1 metru pentru circulația pietonilor. Măsura se va aplica și vehiculelor persoanelor cu dizabilități, celor care îi însoțesc sau transportă bolnavi, precum și bicicletelor.
De asemenea, autoritățile locale vor avea obligația să asigure locuri de parcare gratuite pentru motociclete și mopede în toate parcările publice care dispun de minimum 6 locuri auto.
O condiție esențială pentru adoptarea acestor măsuri este asigurarea unui nivel ridicat de siguranță rutieră pentru motocicliști. Astfel, proiectul reiterează obligația legală ca atât conducătorii, cât și pasagerii motocicletelor și mopedelor să poarte cască de protecție omologată și cu elementele de siguranță cuplate corespunzător.
Inițiatorii proiectului sunt convinși că noile reglementări vor contribui nu doar la reducerea timpilor de așteptare în trafic, ci și la îmbunătățirea calității aerului și la scăderea numărului de accidente rutiere în care sunt implicate vehiculele pe două roți.
Încurajarea transportului alternativ — prin recunoașterea legală a unor practici deja aplicate de mulți motocicliști — poate reprezenta un pas decisiv în adaptarea orașelor românești la realitățile urbane moderne, în care mobilitatea trebuie să fie rapidă, sigură și sustenabilă.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp