Compania din România care impune săptămâna de lucru de 4 zile! Află de când și ce se întâmplă cu salariile!
În Occident, marile companii au adoptat săptămâna de muncă de 4 zile pentru a spori productivitatea. În schimb, în România, numărul zilelor libere crește doar în condițiile în care firmele nu au comenzi suficiente sau se confruntă cu dificultăți financiare. Programul de lucru de 4 zile, aplicabil acolo unde este posibil, poate aduce beneficii atât angajaților, cât și angajatorilor, iar în Europa se testează acest tip de program. De exemplu, în Belgia nu se reduce timpul efectiv de muncă, ci se comprimă cele 40 de ore de muncă ale unei săptămâni standard în 4 zile, iar în Germania se experimentează cu un program de 40 de ore săptămânale.
CITEȘTE ȘI: Secțiunea Tigveni – Cornetu a Autostrăzii A1 – în pericol! Cum vor ONG-urile să oprească lucrările?
În România, au existat mai multe inițiative legislative pentru introducerea unei săptămâni de muncă de 4 zile, în 2016, 2017 și, cel mai recent, în 2022. Aceste propuneri însă nu au ținut cont de un detaliu important: legislația națională deja permite implementarea unui astfel de program de muncă. Deși modelul tradițional de muncă – 8 ore pe zi, 5 zile pe săptămână, cu 48 de ore de odihnă – este bine înrădăcinat în cultura colectivă, Codul Muncii din România permite distribuirea inegală a orelor de muncă, adaptându-se astfel nevoilor fiecărei industrii. În acest sens, au existat proiecte legislative ce propuneau un program de lucru de 10 ore pe zi timp de 4 zile, cu 3 zile de repaus.
CFR Marfă, compania feroviară de stat cu peste 3.200 de angajați, care se află în pragul falimentului, va introduce un program de muncă de 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariilor. În contextul scăderii activității, cum ar fi transportul redus de cereale din Ucraina și dificultățile din sectorul cărbunelui, conducerea a propus acest model, având în vedere rezultatele financiare tot mai slabe ale companiei.
În prima jumătate a anului 2024, CFR Marfă a înregistrat o cifră de afaceri netă de aproximativ 358 milioane de lei, în creștere față de aceeași perioadă din 2023, însă cheltuielile de exploatare au depășit veniturile, atingând aproape 575 milioane de lei. De asemenea, compania are datorii de aproape 4,6 miliarde de lei. În acest context, noua companie strategică Carpatica Feroviar România va prelua serviciile CFR Marfă, iar activitatea acesteia va include industrii precum apărarea națională, petrolul, cerealele și cărbunii, fiind înființată cu avizul CSAT.
În ceea ce privește implementarea săptămânii de lucru de 4 zile în companiile fără probleme financiare, există mai multe modele de organizare, printre care: săptămâna de muncă de 4 zile cu 32 de ore lucrate (eliminând o zi de muncă), săptămâna de muncă de 4,5 zile cu o jumătate de zi liberă la fiecare două săptămâni sau săptămâna comprimată, unde angajații lucrează 10 ore pe zi timp de 4 zile.
În Belgia, de exemplu, săptămâna de muncă de 4 zile a fost reglementată din februarie 2022, oferind angajaților opțiunea de a lucra aceleași ore în 4 zile, fără reducerea salariului. În Germania, un proiect pilot implementat din februarie 2024 implică 45 de companii care testează acest model.
Potrivit unui raport al Ernst & Young România, pentru angajatori, programul de muncă redus poate îmbunătăți atractivitatea pe piața muncii și poate sprijini recrutarea celor mai buni talente. În același timp, salariații pot beneficia de mai mult timp pentru odihnă, ceea ce contribuie la creșterea satisfacției și la reducerea epuizării și a riscurilor pentru sănătatea profesională.
În concluzie, legislația din România oferă deja cadrul necesar pentru implementarea săptămânii de muncă de 4 zile, fiind suficient de flexibilă pentru a permite companiilor să își adapteze programele de muncă în funcție de necesitățile operaționale și de contextul economic.