Dănuţ Bica, deputat PNL, anunță demararea proiectului de reabilitare a Gării Regale din Curtea de Argeș

Deputatul PNL de Argeş Dănuţ Bica afirmă că restaurarea și reabilitarea Gării Regale din Curtea de Argeș este încă unul dintre proiectele de investiții pe care PSD le-a blocat ani dea rândul, dar pe care Guvernul PNL, chiar și în condițiile crizei sanitare şi economice generate de epidemia de coronavirus, le va implementa în perioada următoare:

            La numai o săptămână de la încheierea contractului pentru proiectarea şi execuția Secțiunii 5, Curtea de Argeș-Pitești, din Autostrada Sibiu-Pitești, Lucian Nicolae Bode, Ministrul liberal al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicațiilor, şi-a pus semnătura pe un alt contract extrem de important pentru infrastructura de transport din județul Argeș, cel de finanțare pentru elaborarea expertizei tehnice în vederea realizării lucrărilor de reabilitare a Gării Regale din Curtea de Argeș.

            Gara din Curtea de Argeș a fost inauguratăpe 27 noiembrie 1898, dată la care a avut loc și punerea în circulație a căii ferate Pitești-Curtea de Argeș. A fost construită în mai puțin de unsprezece luni, la cererea Regelui Carol I, după planurile cunoscutului arhitect francez Andre Lecomte de Nouy. Coordonatorul întregului ansamblu de lucrări feroviare din zonă (linia Pitești-Curtea de Argeș, superbele gări din Bascov, Merișani, Băiculești și Curtea de Argeș și alte elemente de construcție specifice) a fost eminentul inginer Elie Radu, un adevărat artizan al Căilor Ferate Române.

            Clădirea Gării din Curtea de Argeș a fost declarată monument de arhitectură, având un design care o face să fie unică în România. Este o construcție extrem de frumoasă, realizată după un model original francez combinat cu elemente în stil neoromânesc, dar împodobităși cu decorațiuni care duc cu gândul la palatele din Andaluzia.

            Gara a fost înființată şi cu scopul de a înlesni deplasarea membrilor familiei regale la Mănăstirea Curtea de Argeş, după alegerea acesteia de către Regele Carol I drept necropolă regală. A primit supranumele de „Gară Regală” pentru că toţi suveranii României înmormântaţi la Curtea de Argeş, cu excepția lui Carol al II-lea și a Reginei Elena, au fost aduşi în oraș cu trenul.

            În prezent, deşi este o bijuterie arhitecturală şi este amplasată la confluenţa unor drumuri importante, această clădire, care are o simbolistică specială atât pentru municipiul Curtea de Argeş, cât şi pentru istoria ţării noastre, din cauza neglijenţei autorităţilor se găsește într-o avansată stare de degradare. Tencuiala de pe pereți este în multe locuri căzută, plouă prin acoperiș, ceasul Paul Garnier amplasat pe fațada dinspre peroane, asemănător celui din Gara Centrală din Paris, nu mai funcționează, iar maiestuosul candelabru de cristal care lumina sala de așteptare, încăpere în care se ţineau odinioară cele mai frumoase baluri ale acelor vremuri, a fost transferat la Regionala CFR Craiova, Gara din Curtea de Argeş pierzând astfel un element decorativ excepţional. Pentru a nu se vedea starea deplorabilă a clădirii, în luna decembrie 2017, cu ocazia funeraliilor Regelui Mihai I, pereții exteriori ai acesteia au fost acoperiți cu niște pânze, care între timp au început să se desprindă.

            În consecință, având în vedere potențialul turistic deosebit al municipiului Curtea deArgeș şi al zonei adiacente, restaurarea Gării Regale din Curtea de Argeş, singurul Oraș Regal din țară, şi menținerea sa în circuitul feroviar constituie o obligație moralășicel mai potrivit omagiu ce poate fi adus făuritorilor României Mari.

            În acest context, luni, 18 mai, Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicațiilor, Lucian Nicolae Bode, a semnat contractul de finanțare pentru elaborarea expertizei tehnice în vederea realizării lucrărilor de reabilitare a Gării Regale din Curtea de Argeș, după ce în data de 18 martie 2020 fusese semnat şi contractul pentru DALI (documentația tehnico-economică de avizare a lucrărilor de intervenție)Ministerul Transporturilor a precizat că, având în vedere statutul de monument de arhitectură al clădirii, lucrările de reparații, restaurare şi reabilitare vor fi realizate cu materiale şi tehnici specifice epocii în care a fost construită şi numai cu personal atestat de Ministerul Culturii pentru acest gen de obiectiv.

            Pentru mine, ca deputat de Argeș, semnarea acestui contract are o semnificație sporită. Fac această afirmație având în vedere că este încă unul dintre proiectele mele de suflet din acest mandat de deputat care, sub guvernarea PNL, devine realitate. Gara Regală din Curtea de Argeș, perla Căilor Ferate Române, lăsată să se prăbușească de Guvernele PSD, va fi, în sfârșit, restaurată şi reabilitată. Cunoscând foarte bine cât de necesară este salvarea acestui monument de arhitectură, mai ales pentru revitalizarea industriei turistice în zonă, am depus în ultimii trei ani amendamente la proiectele de legi ale bugetului de stat, m-am adresat în mod repetat, prin întrebări și interpelări, declarații politice și comunicate de presă, miniștrilor cu responsabilități în domeniu, solicitându-le să adopte măsuri urgente pentru demararea investiției.

            De acum, am certitudinea că, într-un viitor apropiat, Gara Regală din Curtea de Argeș, care nu este o simplă clădire, ci o parte din istoria noastră națională,își va recăpăta splendoarea de altădată.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Comentariile sunt închise trackbacks dar pingback-urile sunt posibile.