De la 0 la 73 de tuneluri în România! Pe ce autostrăzi vor fi?
Construcția de autostrăzi în România avansează rapid, iar proiectele includ acum și lucrări complexe, precum tunelurile forate. Un astfel de tunel de 1,35 km este în construcție lângă Curtea de Argeș, pe traseul secțiunii Curtea de Argeș – Tigveni al Autostrăzii Pitești – Sibiu, având două galerii separate, fiecare cu două benzi de circulație. Cel mai lung tunel planificat în România va avea aproape 3 km și va fi construit pe traseul Autostrăzii Transilvaniei. În prezent, România are un singur tunel de autostradă, cel de 340 de metri de la Săliște, pe A1 Sibiu – Orăștie, dar acesta nu este forat, ci construit prin metoda „cut & cover”.
CITEȘTE ȘI: Schimbări majore pe A1 Pitești-Sibiu! Decizie de ultim moment! Ce se întâmplă este incredibil!
Primul tunel forat este în Argeș
Primul tunel forat va fi pe autostrada A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 4, între Tigveni și Curtea de Argeș, și va avea o lungime de 1,35 km, fiind realizat sub Dealul Momaia. Tunelul este construit de firma austriacă PORR, care a început lucrările în octombrie 2023 și a finalizat deja jumătate din lungimea planificată. Metoda utilizată este NATM (New Austrian Tunneling Method), care implică excavarea secvențială și întărirea pereților tunelului cu straturi de beton pulverizat. Termenul de finalizare pentru Secțiunea 4 este martie 2027, dar se estimează că lucrările ar putea fi gata chiar în 2026.
Peste 73 tuneluri vot fi construite în următorii ani
România intră într-o nouă eră a construcției de tuneluri pe autostrăzi, cu peste 73 de astfel de structuri planificate pentru următorii 10-20 de ani. Pe lângă acestea, noi tuneluri vor fi aprobate pe măsură ce proiectele avansează, cum este cazul autostrăzii A13 Brașov – Bacău și A3 Ploiești – Comarnic – Brașov, unde se lucrează încă la studii de fezabilitate.
Printre proiectele deja în desfășurare, A1 Sibiu – Pitești include nouă tuneluri, cel mai lung având 1,7 km. Secțiunea 2, care traversează Valea Oltului, va avea cele mai multe tuneluri, cu o lungime totală de 1,6 km.
Autostrada A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni, cunoscută drept „Autostrada Unirii”, va avea 61 de tuneluri în total, fiind autostrada cu cele mai multe astfel de structuri din țară. De asemenea, celebrele „tuneluri pentru urși” de pe autostrada A1 Lugoj – Deva vor avea o lungime de 2,13 km și sunt proiectate pentru a păstra culoarele de tranzit ale mamiferelor mari.
Cel mai lung tunel planificat până acum este tunelul Meseș, de aproape 3 km, care va fi construit pe Autostrada Transilvania, în apropiere de Zalău. Acesta face parte dintr-un tronson de autostradă de 41 km, aflat în prezent în faza de evaluare a ofertelor.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp