Dumitru Tudosoiu, inspector şcolar general al ISJ Argeş: „Elevul Rizoiu a mai fost de două ori mutat la cererea părinţilor”

De săptămâna viitoare, elevul George Rizoiu  de la Şcoala I.L.Caragiale, din cauza căruia o echipă a Ministerului Educaţiei a venit rapid în control la Argeş, va fi însoţit la ore de un specialist, angajat al DGASPC. Conducerea ISJ Argeş a propus de asemenea, să ceară Ministerului aprobare pentru ca elevul să beneficieze de un curriculum şcolar adaptat, mai exact să stea mai puţin la ore.

Am fost din nou, noi cei din Argeş, cunoscuţi la nivel naţional pentru un aspect negativ, şi anume acela al incidentului de la Şcoala I.L. Caragiale când mai mulţi părinţi şi copii au protestat împotriva unui coleg de-al lor care creea ceva probleme în clasă. Deşi se cunosc detalii despre acest caz, aş vrea să vă întreb când a luat ISJ cunoştinţă despre acest caz?

–            Inspectoratul Şcolar este instituţia care s-a preocupat de la început de integrarea elevului Rizoiu. Încă de la începutul anului trecut, noi am facilitat  transferul lui de la Școala Tudor Muşatescu către Şcoala I.L.Caragiale în clasa a VII-a A. Familia, considerând că nu se integrează nici aici, a solicitat  transferul copilului în timpul anului la clasa a VII-a B, clasă la care este  şi acum. Noi cunoaştem detaliile  legate de acest copil, încă de acum un an şi jumătate. După două mutări, la clasa a VII-a B am considerat că trebuie să intervenim în sensul de a pregăti pe toată lumea pentru acest transfer pentru că altfel ajungeam într-o lună la aceeaşi situaţie. Eu personal, dar şi colegi de-ai mei din cadrul ISJ pe care i-am desemnat am fost la unitatea de învăţământ, am discutat cu directorul, cu cadrele didactice care predau la acea clasă dar şi cu părinţii copiilor. Ideea principală a fost aceea de a fi toleranţi, de a susţine integrarea copilului. Trebuie să menţionez că în acea clasă mai este un copil cu ADHD destul de grav astfel că am considerat că mutarea la acea clasă va fi benefică pentru elevul George Rizoiu. Asta pentru că era deja o experienţă în acea clasă în a lucra cu un astfel de copil sau de a avea un coleg cu probleme iar în ceea ce priveşte cadrele didactice în a gestiona anumite comportamente specifice. Lucrurile au evoluat până la momentul protestului, la începerea anului şcolar, când au început acuzaţiile. Pe de o parte părinţii elevului Rizoiu că nu găsesc sprijin în colegi şi părinţii acestora pentru integrarea lui George iar pe de altă parte acuzele de la ceilalţi 29 de părinţi vizavi de familia Rizoiu şi de comportamentul fiului lor în sensul că nu-l sprijină, nu-l consiliază, nu-l mai urmăresc la şcoală aşa cum făceau înainte. Tensiunile au culminat cu acel protest inedit pe care eu l-am condamnat. Nu mi se pare normal ca noi adulţii, să ne folosim de copiii noştri şi să-i expunem chiar dacă sunt de acord cu formele de protest. Însă nu aşa, acesta mi s-a părut exagerat.

La I.L. Caragiale a ajuns prin transfer de la Şcoala Tudor Muşatescu

Ce puteau să facă părinţii ca să îşi exprime totuşi nemulţumirile?

       -Aşa cum i-am interpelat noi la începutul venirii lui George în clasă şi am găsit înţelegere, puteau să vină către ISJ, să ne mai întâlnim o dată cu toţi factorii, să facem noi adulţii demersuri şi diligenţe dar să nu se ajungă la nivelul copiilor, să nu-i afecteze pe ei. Nu a fost aşa şi s-a ajuns unde s-a ajuns. La momentul acesta protestul a încetat, s-a produs acea detensionare de care aveau cu toţii nevoie, copilul merge la şcoală în aceeaşi clasă, este însoţit de părinte. De săptămâna viitoare va fi însoţit şi de un profesor de sprijin, adică de un cadru didactic care îl va însoţi pe întreaga perioadă a desfăşurării orelor. Este un profesor psiholog, specializat pentru a lucra cu copiii cu cerinţe educaţionale speciale şi care are capacitatea ca în momentul în care acel elev iese din zona de confort, să îl stăpânească astfel încât orele să se desfăşoare normal, să nu se ajungă la violenţe verbale.

„ De săptămâna viitoare elevul va fi însoţit la ore de profesor specializat”

Profesorul respectiv a fost încadrat acum?

–            Nu, avem în sistem  şi profesori psihologi de la DGASPC care lucrează cu copiii pentru integrarea lor. Cei de la DGASPC sunt plătiţi de către Consiliul Judeţean.

Sunt situaţii de copii cu deficienţe locomotorii care sunt însoţiţi permanent de părinţi care au înţeles că trebuie să se sacrifice. De ce părinţii copilului Rizoiu nu au înţeles că trebuie să facă un mic sacrificiu?

–            Şi părinţii acestui copil au făcut sacrificii, numai că nu l-au făcut până la capăt. E foarte greu să te poziţionezi în acest subiect, e o linie de demarcaţie foarte fină între ce fac unii şi ce fac ceilalţi sau ce responsabilităţi avem fiecare. În toată povestea aceasta ISJ Argeş chiar a avut rol de mediator. Nu ne-am permite să arătăm cu degetul nici spre unii nici spe ceilalţi. Scopul nostru este copilul şi ca acest copil să se integreze, să i se asigure cadrul legal şi corect pentru ca el să fie educat. Partea cealaltă, sprijiniţi de DGASPC, prezenţa psihologului, toate demersurile pe care le putem face, eventual un curiculum adaptat, adică să stea mai puţin timp la şcoală decât ceilalţi pentru a evita anumite excese comportamentale. Dar familia copilului trebuie să înţeleagă că există o problemă şi că trebuie să urmeze cu stricteţe până la capăt metodele de rezolvare care există.

–             

„ E greu de poziţionat, protejând pe cineva, discriminezi pe altcineva”

 V-aţi pus vreo secundă în pielea părinţilor celorlalţi copii? Asta pentru că, dincolo de faptul că un asemenea copil trebuie înţeles şi ajutat, provoacă grave dereglări disciplinare în întreg colectivul de elevi, perturbă orele şi nu se mai poate vorbi despre faptul că acolo se face şcoală.

       – Da, m-am pus în locul ambelor părţi. Însă e greu de poziţionat, protejând pe cineva, discriminezi pe altcineva. ISJ nu a vrut să se poziţioneze pro protestatari sau pro familia cu probleme, dar totodată a trebuit să fim extrem de exigenţi în a vedea lucrurile aşa cum sunt, a te pune în pielea ambelor părţi şi a găsi soluţiile cele mai bune. A trebuit să înţelegem ambele părţi, şi elevul Rizoiu dar şi ameninţările cu care se confruntă ceilalţi 29 de părinţi, spaima, dorinţa de a nu mai veni la şcoală, tumultul din timpul orelor de curs.

Câte plângeri au fost depuse până la situaţia limită?
– La ISJ am avut o singură plângere şi aceasta verbală când doi părinţi au venit în audienţă şi am discutat cu ei depre comportamentul lui George. Şi cu familia Rizoiu am avut două discuţii înainte de a demara acest protest.

Există la nivelul ISJ Argeş o situaţie  a copiilor cu ADHD?

–            Da, avem o situaţie a copiilor cu ADHD  şi ştim în fiecare şcoală unde sunt însă probleme de o asemenea natură nu am mai avut.

Mama elevului, angajată a DGASPC Argeş

 De ce era nevoie de un control de la Ministerul Educaţiei în condiţiile în care au venit, au văzut şi au plecat. Cu siguranţă ISJ Argeş găsea soluţii şi fără prezenţa lor în judeţ?

– Ministerul Educaţiei nu ne-a oferit soluţii. Acest control a fost, în primul rând, un parteneriat. În cadrul echipei respective de control au fost prezente persoane desemnate de la Ministerul Educaţiei dar şi persoane desemnate de la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale. Oamenii aceştia au venit în Piteşti pentru a vedea la faţa locului care este adevărul, care este nivelul acestui conflict dar şi să vadă ce am făcut până acum. De aici încolo, nu au fost elemente de control cu anumite chestiuni de făcut, ci a fost consultanţă. Concret, având în vedere că mama copilului Rizoiu este angajata DGASPC Argeş, colegii din Minister, au propus să i se schimbe programul de lucru astfel ca în cursul dimineţii să poată însoţi copilul la şcoală iar după aceea să îşi poată continua jobul. Este o situaţie specială, iar în cazul unei astfel de situaţii trebuie să adopţi măsuri speciale. În continuare aşteptăm răspunsuri pentru a vedea dacă se poate sau nu legal. Colegii de la Ministerul Educaţiei au spus că, dacă familia doreşte curiculum adaptat, ei îl vor aproba. În acest sens a fost controlul. Noi ne-am zbătut efectiv cu această situaţie, cu detensionarea, cu deblocarea, am încercat să fim extrem de echidistanţi, extrem de rezonabili cu toate părţile, având în vedere că noi ştiam situaţia.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Comentariile sunt închise trackbacks dar pingback-urile sunt posibile.