Gabriel Moiceanu explică sistemul de plată cu taxă diferenţiată

DISTRIBUIȚI

Gestionarea deşeurilor este una dintre problemele cele mai delicate ale lumii moderne, iar reciclarea joacă un rol important în ţările civilizate. În acest sens s-au făcut paşi importanţi în Argeş, datorită Asociaţiei de Dezvoltare Servsal condusă de către Gabriel Moiceanu, dar încă mai sunt destule lucruri de pus la punct. Care sunt etapele de parcurs şi ce riscăm dacă nu ne conformăm cerinţelor eurpene aflaţi din interviul de mai jos oferit de către directorul Gabriel Moiceanu.

Ce înseamnă sistemul de plată cu taxă diferenţiată?
Aplicarea sistemului diferenţiat este forma prin care putem bonusa sau penaliza beneficiarii serviciului de salubritate, care selectează sau nu deşeurile generate în propria gospodărie sau în activităţile economice. Acest mecanism răspunde modificărilor aduse în anul 2017 la Legea 211 (legea mediului), dar şi în Planul Naţional de Gestionare a Deşeurilor unde apare obligativitatea aplicării principiului „plăteşti cât arunci”. Mai exact, pentru a beneficia de un cost mai mic trebuie să selectăm deşeurile şi să le punem separate în recipienţii puşi la dispoziţie de U.A.T. sau operatorul de salubritate (containere, pubele, saci) în conformitate cu planul local de gestionare a deşeurilor. Toate UAT-rile au primit acest plan de la ADI Servsal Argeş, urmând ca fiecare să-l aprobe în CL conform specificului de colectare.

Dacă nu se aprobă acest sistem de către UAT-uri, care vor fi costurile suportate de populaţie?

Sistemul de plată diferenţiată este obligaţie legală şi cu siguranţă va fi adoptat de toate UAT-urile, când vor înţelege că este un mecanism de control al costurilor şi că numai prin asumare de răspundere până la nivelul cetăţeanului putem să facem pasul următor privind reducerea cantităţilor, selectarea la sursă, devierea biodegradabilului în compostoare individuale sau în gospodăria proprie şi, în final, evitarea unor penalităţi importante. Costurile vor creşte, normal, în raport cu ce se întâmplă în economia românească, dar dacă nu se vor adopta şi pune în aplicare planuri locale de gestionare a deşeurilor cu siguranţă se vor dubla aceste costuri influenţate în mod special de penalităţile de deviere aplicate pentru fiecare tonă de către Fondul pentru Mediu (50/tonă la UAT şi 80lei/tonă la depozitare).

Cum se va colecta taxa de la toţi locuitorii unei unităţi administratrive şi nu doar de la cei de bună credinţă, ca până acum?

Singura modalitate prin care putem avea control asupra mecanismului financiar este aplicarea taxei în folosul întregii comunităţi. Legea 101 privind salubrizarea localităţii prevede în articolele 25-26 modul de finanţare a serviciului şi aplicarea acestei taxe. DA, aveţi dreptate, costul se împarte la toţi cetăţenii, nu doar la cei de bună credinţă, se realizează un cost mai mic al serviciului pentru că eliminăm din notele de fundamentare ale operatorilor o serie de costuri (18-20%), însă creşte nivelul de asumare a răspunderii la nivelul U.A.T. Aş dori să menţionez că în judeţul Argeş majoritatea UAT-urilor (97 din 102) şi-a asumat această răspundere şi astfel suntem singurul judeţ care nu avem blocaje majore sau datorii de milioane de euro, cum se întâmplă în ţară pe proiecte similare.

Cum poate scădea tariful pe persoană la nivelul unei localităţi?

Tariful poate scădea dacă aplicăm taxa, iar taxa nu se majorează dacă scădem numărul de tone de rezidual, creştem cantităţile de reciclabil şi gestionăm corect deşeurile biodegradabile, respectiv cele din construcţii.

Care sunt penalităţile dacă nu se respectă obiectovul de deviere?

Conform OUG 48/2017 avem următoarele obiective:
– 2018 deviere de la depozitare 35% (reciclare, compostare, valorificare
energetică) deşeuri municipale
– 45% deşeuri provenite din construcţii
– 2019 deviere de la depozitare 45% (reciclare, compostare, valorificare
energetică)
– 55% deşeuri provenite din construcţii

Penalitatile aplicate de catre Administratia Fondului Pentru Mediu sunt 50 lei /tonă aplicate UAT pe diferenţa dintre realizat şi obiectiv (35%,45%), 80 lei/tonă 2019 pentru depozitare şi 120 lei/tonă începând cu 2020. Pentru a atinge aceste obiective, avem nevoie de investiţii suplimentare la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor Pitesti, dar şi în staţiile de transfer de la Curtea de Argeş şi Costeşti.