
Unul dintre cele mai spectaculoase trasee feroviare din România, ruta Brașov-Predeal, se pregătește să treacă prin cele mai semnificative transformări din istoria sa de 150 de ani. În prezent, trenurile parcurg această secțiune cu o viteză medie de 40 km/h, însă planurile includ construcția unui tunel de aproape 10 km care ar putea reduce timpul de călătorie între București și Brașov la mai puțin de două ore, potrivit HotNews.ro.
Pentru prima dată, cele mai rapide trenuri vor parcurge distanța dintre București și Brașov în sub două ore, un salt semnificativ față de cele 2 ore și 20 de minute necesare acum pentru trenurile InterCity. Această schimbare va fi posibilă datorită construcției unui tunel de 9,8 km care va conecta Azuga de Timișu de Sus, ocolind actuala gară Predeal. Noul tunel, de zece ori mai lung decât cel mai mare tunel actual din zonă, va permite viteze de până la 160 km/h, cu posibilitatea de a fi adaptat la standardele viitoarelor linii de mare viteză, de 200 km/h.
De asemenea, traseul modernizat va scurta distanța dintre Câmpina și Brașov cu aproximativ 5 km. Noul segment, ce va avea o lungime de 26 km, va putea fi parcurs în 20 de minute, comparativ cu 43-45 de minute în prezent.
Proiectul va păstra și traseul feroviar existent, astfel încât gara Predeal să fie deservită de trenuri Regio și metropolitane. Costurile investiției sunt estimate la 963 de milioane de euro, finanțarea urmând să fie asigurată din fonduri europene, bugetul de stat și veniturile proprii ale CFR. Cu toate acestea, termenul de finalizare este estimat pentru 2033, lucrările fiind planificate să dureze șapte ani.
Tronsonul Brașov-Predeal este o piesă importantă a infrastructurii feroviare românești. A fost primul segment principal electrificat din țară, în 1965, și rămâne cel mai înalt punct atins de trenuri pe rețeaua feroviară, la 1.030 m altitudine. Totuși, condițiile dificile, incluzând alunecări de teren, infiltrații de apă și limitările de viteză cauzate de curbele strânse, fac modernizarea imperativă.
Deși proiectul promite beneficii considerabile, există întrebări legate de finanțare și implementare. Asociația Pro Infrastructură avertizează asupra riscului ca fondurile insuficiente și întârzierile birocratice să afecteze progresul. În plus, supra-contractarea fondurilor europene ar putea împiedica alocarea resurselor necesare.
Acest proiect reprezintă un pas important spre modernizarea infrastructurii feroviare din România, dar succesul său depinde de o planificare și execuție riguroasă. Rămâne de văzut dacă ambițioasele promisiuni vor putea fi transformate în realitate.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp