prima-proinstal
Obiectiv de Argeș
Dacia Duster

Mihai Coteț: „Trebuie să ne preocupăm acum de viitor și viitorul este educația!”

„Trebuie să ne preocupăm acum de viitor și viitorul este educația!” a declarat Mihai Coteț, consilier local și președinte al PNL Pitești, cu ocaziei vizitei Ligiei Deca, ministrul Educației. Cu această ocazie, alesul local a anunțat că în acest an, grupul de consilieri PNL din CL Pitești, vor veni cu o serie de proiecte pentru îmbunătățirea sistemului de educație din municipiu.

„România educată are nevoie de o infrastructură de educație”

„Este greu pentru administrațiile locale să aibă un cuvânt de spus în procesul de educație, care este supervizat de Ministerul Educației, însă administrațiile locale sunt responsabile pentru bunăstarea școlilor. Iar bunăstarea școlilor este esențială pentru a spori atractivitatea educației.

România educată are nevoie de o infrastructură de educație. Iar astăzi România este educată folosind o infrastructură educațională veche de cel puțin 40-50 de ani. Jumătate de secol. Avem în Pitești părinți care au învățat în aceleași clase în care învață acum copiii lor și noi avem așteptarea ca acești copii să fie pregătiți pentru viitor! Actul de învățământ oricât ar fi de actualizat, trebuie susținut de infrastructură.

Pitesti Tech City – aici este cheia. De aceea îi mulțumesc doamnei ministru Deca pentru oportunitatea de a purta o discuție deschisă despre modul în care Ministerul Educației trebuie să lucreze alături de municipalități pentru a avea școli care să pregătească pentru viitor.

Municipalitățile trebuie să fie direct implicate în proces pentru că ele sunt direct racordate la realitatea pieței muncii la nivel local și școala trebuie să fie primul pas spre a atrage și reține populația tânără în orașele de provincie.

„Pentru 2024, propunerea mea pentru toți părinții din Pitești este să avem curaj să facem lucrurile diferit”

Timp de 30 de ani interesul administrației locale pentru infrastructura de educație a fost nul. Iar acest lucru a contribuit, printre altele, la depopularea orașului nostru. Pentru 2024, propunerea mea pentru toți părinții din Pitești este să avem curaj să facem lucrurile diferit, radical și să o luăm de la zero.

Pornim de la fundație:

  1. Prioritatea zero – fonduri europene pentru școli mai bune în cartiere. Inseamna scoli reamenajate, școli actualizate – o școala piteșteană pregătită pentru viitor.

Avem zeci de studii care au constatat că elevii au rezultate mai bune în școlile care au fost recent construite sau renovate decât în școlile mai vechi. Starea generală a clădirii, vechimea clădirii și prezența ferestrelor din zonele de predare au avut o legătură pozitivă cu rezultatele elevilor. Aici trebuie să investim.

  1. Zone de joacă și aparate de sport

Zonele de joacă cu standarde moderne de siguranță , cu zone cu tartan și aparate de sport sunt esențiale pentru a încuraja dezvoltarea psihomotorie a copiilor noștri. Aceste zone de relaxare și de mișcare, deși sunt o obișnuință în școlile din Vestul Europei, în România lipsesc cu desăvârșire, elevii noștrii fiind forțați să învețe într-o infrastructură școlară construită în perioada anilor 60 și 70. Noi vrem să pregătim următoarea generație în școli vechi de jumătate de secol.

  1. Spații verzi unde copiii să poată interacționa cu natura, să se poată relaxa și să poată învăța despre natură și creșterea plantelor

Numeroase studii arată că experiențele în aer liber contribuie la îmbunătățirea performanțelor școlare. Cercetările arată că acest lucru este valabil mai ales în cazul materiilor științifice. Implicarea în activități practice în aer liber le permite copiilor să înțeleagă mai bine conceptele științifice complexe, sporindu-le înțelegerea și retenția cunoștințelor. Obiectivul este să avem minim 3 școli pilot în oraș în care să amenajăm grădini și sere în care copiii să poată să interacționeze direct cu natura.

  1. Abordare aplecată asupra tuturor formelor de învățământ

Nu doar școlile primare au nevoie de reformă și de o nouă abordare din partea municipalității, ci tot sistemul de învățământ, iar la nivel liceal și postliceal, putem face diferența între șomaj și un viitor mai bun pentru copiii noștri.

La nivel european, educația duală este denumită work related learning, învățare legată de locul de muncă. Tot la nivel european media educației duale este de 40%. În România doar 8% dintre elevi urmează programe de educație duală. Asta în condițiile în care un sfert dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani nu lucrează și nici nu urmează cursurile unei școli. Avem una dintre cele mai mari rate de neocupare în rândul tinerilor, iar acest lucru va ajunge să pună o presiune foarte mare pe sistemul serviciilor sociale și pe rata de colectare a taxelor care într-un final se va reflecta în calitatea serviciilor publice la nivel local.

Începând cu anul 2024, odată cu câștigarea alegerilor, obiectivul nostru este ca în cadrul Primăriei Municipiului Pitești să demarăm un amplu proces de susținere și dezvoltare a sistemului dual în cadrul liceelor tehnice de pe raza administrativ-teritorială.

Vrem să susținem investițiile în dezvoltarea bazei materiale a unităților de învățământ și dezvoltarea de parteneriate cu importanți operatori economici din domenii precum HoReCa, Energie, Construcții, sau Auto.

Pentru liceele tehnologice din Pitești obiectivul este să dotăm liceele tehnologice cu laboratoare astfel încât să poată să desfășoare practica.

Laboratoarele vor fi proiectate în colaborare cu marii angajatori – precum Dacia Renault pentru a veni cu educație relevantă pentru angajator și cu tineri pregătiți pentru piața muncii.

  • Educație și după ore – after school subvenționat, un instrument de productivitate și atractivitate locală.

Educația nu e doar despre piața muncii pe viitor, ci și despre atractivitatea pieței muncii de azi.

Creșterea produsului intern brut local are la bază creșterea productivității muncii și creșterea participării forței de muncă.

Participarea forței de muncă se referă la procentul din populația în vârstă de muncă care este angajată sau care caută în mod activ un loc de muncă. O creștere a participării forței de muncă înseamnă că mai multe persoane intră sau reintră pe piața muncii, ceea ce poate duce la o creștere a PIB-ului real. Acest lucru trebuie gândit pentru Pitești dacă vrem să creștem atractivitatea orașului pentru investitori și pentru mediul privat.

Cel mai simplu mod în care putem să creștem participarea forței de muncă este să le oferim tinerelor familii cele mai bune condiții pentru cei mici, astfel încât părinții să poată să participe activ în piața muncii.

Pentru părinții care au nevoie de suport pentru supervizarea copiilor după terminarea orelor de curs, obiectivul noii administrații pe care o propunem piteștenilor este de a oferi subvenții pentru programele after-school.

  • Educație și cercetare – un model sigur de dezvoltare – un centru de C&D în colaborare cu Universitatea din Pitești și DACIA

Pentru învățământul superior obiectivul nostru este să dezvoltăm un proiect finanțabil prin PNRR de dezvoltare a unui centru de cercetare si dezvoltare în parteneriat cu Dacia Renault și cu Universitatea din Pitești – Facultatea de Mecanică și Tehnologie. Acest centru va putea pregăti viitorii specialiști în industria auto și va crește atractivitatea pentru segmentul companiilor din domeniul auto – precum companiile producătoare de piese pentru industria auto, si de asemenea companiile IT care dezvoltă software pentru industria auto.

Avem un plan concret pentru fiecare ciclu de învățământ și sigur e un plan  ambițios care are nevoie nu doar de patru ani. Dar e singurul plan care ne poate susține ca pe viitor să nu mai pierdem din populația orașului și să atragem tineri din alte județe. În ultimii 30 de ani, Piteștiul a pierdut prea mulți oameni. Cam cât populația Mioveniului de mulți. Orașul îmbătrânește și vom rămâne singuri.

Trebuie să ne preocupăm acum de viitor și viitorul este educația.

Îmi doresc să reușim să facem din sistemul de educație din Pitești un model și mă bucur să văd că planurile mele sunt susținute de Ministerul Educației” a declarat Mihai Coteț.

 

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.
Powered by VA Labs