Ora de vară 2016. Vom dormi mai puţin! Când trece România la ora de vară

DISTRIBUIȚI
ora de vara, ora, somn

În 2016 trecerea la ora de vară se va face în noaptea de 26 spre 27 martie. Trecerea la ora de vară se face în fiecare an în ultima duminică din martie, când ora 03:00 devine ora 04:00. Cum schimbarea orei presupune de data aceasta ca ceasurile să fie date cu o oră înainte, înseamnă că în ultimul weekend din martie vom dormi cu o oră mai puțin. În conformitate cu Convenţia fusurilor orare, ceasornicele arată pentru fiecare punct de pe Pământ acelaşi minut şi aceeaşi secundă, iar diferenţele dintre ore sunt date de faptul că la fiecare 15 grade longitudine apare o oră în plus.

 

Numerotarea acestor fusuri începe de la meridianul de origine, ce trece prin localitatea Greenwich, din Marea Britanie, în sens pozitiv către est. Astfel, pentru Europa, ora Europei Occidentale este ora fusului 0, a Europei Centrale – ora fusului 1 şi a Europei Orientale – ora fusului 2. România se află în fusul orar 2. Ora oficială de vară este aplicată mereu între ultima duminică din luna martie şi ultima duminică din octombrie. Pentru trecerea la ora oficială de vară, ceasurile vor fi date înainte cu o oră, astfel că duminică, 27 martie, care va avea 23 de ore, va fi cea mai scurtă zi din an.

 Mersul trenurilor nu va fi afectat

 Trecerea la ora oficială de vară nu va afecta mersul trenurilor de călători, dar vor fi întârzieri pentru mai multe trenuri aflate în circulaţie între orele 03.00 şi 04.00 (ora de iarnă). Astfel, trenurile vor ajunge la destinaţii la alte ore decât cele din programul obişnuit.  Trenurile de călători vor pleca din staţii după ora de iarnă până în noaptea de sâmbătă spre duminică, la ora 03.00, care devine ora 04.00. După 04.00, trenurile vor pleca din staţii la orele din mersul de tren în vigoare, respectând ora oficială de vară, scrie Liberatatea. Medicii consideră că oamenii au nevoie de aproximativ o săptămână pentru a se adapta la ora de vară, deoarece trebuie să se trezească cu o oră mai devreme decât s-au obişnuit. Pentru cei care suferă de anumite probleme de sănătate, efectele schimbării ritmului biologic ar putea fi mai serioase.  „Cei mai mulţi dintre noi îşi vor ajusta ceasul biologic destul de rapid. După câteva zile se vor obişnui cu noul program”, spune Xiaoyong Yang, un profesor asistent la Universitatea Yale. „Totuşi, pentru anumite grupuri de oameni, cei care suferă de depresie sau de probleme cardiace, unele cercetări sugerează că (n.r. ei) dezvoltă un risc mai mare de sinucidere, respectiv, atacuri de cord”, spune Yang.

 Organismul are nevoie de o perioadă de acomodare

 Schimbarea orei poate perturba ceasul biologic și odată cu el pot surveni și dereglări hormonale, mai ales în ceea ce privește melatonina, hormonul responsabil tocmai cu reglarea ceasului biologic al organismului. Trecerea la ora de vară poate declanșa scăderea vigilenței și chiar oboseală accentuată. Studii recente au arătat că schimbarea orei poate afecta în cazuri extreme sănătatea mintală. Potrivit unei cercetări efectuate de oameni de știință australieni, numărul de sinucideri este mai mare în primele săptămâni după trecerea la ora de vară față de restul anului.  Mai mult, studiile arată că în perioada imediat următoare trecerii la ora de vară au loc mai multe accidente rutiere decât în mod normal. Asta tocmai pentru că această schimbare favorizează apariția oboselii și a lipsei de atenție în cazul multor persoane.

 Studiile cercetatorilor au evidentiat o serie de efecte negative ale trecerii la ora de vara, printre care se numara:

 

– irascibilitatea, tulburarile de somn si cresterea nivelului de stres, care atrag dupa sine probleme de concentrare si invatare

– perturbarea rutinei zilnice, care ne ajuta sa fim organizati si sa ne dozam energia corespunzator

– cresterea riscului de infarct cu 10%, in special in prima saptamana dupa trecerea la ora de vara

– cresterea ratei de sinucidere la barbati, potrivit unui studiu australian efectuat in 2008 de publicatia Sleep and Biological Rhythms

– instalarea asteniei de primavara, manifestata prin letargie, lipsa de energie si insomnia

Cum scapi de efectele negative ale trecerii la ORA DE VARĂ

Ora de vară 2016. Inainte de toate, medicii recomanda o programare inteligenta a orelor de somn. Incearca sa te culci seara cu minimum 1 ora mai devreme, astfel incat organismul tau sa nu simta privarea de odihna atat de intens. O alta masura importanta de prevenire a influentelor negative aduse de schimbarea orei de iarna este introducerea in alimentatie a produselor care furnizeaza organismului vitamine, minerale si alti nutrienti esentiali. Legumele, verdeturile si fructele te energizeaza, au un efect tonic asupra organismului si imbunatatesc starea de psihic. In plus, incearca sa petreci cat mai mult timp in bataia blanda a razelor de soare, astfel incat sa devii mai vesel si mai optimist, dar si sa ajuti corpul sa produca vitamina D. Pe langa toate acestea, cat mai multa miscare te ajuta sa fii in forma!

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here