
Prefect la 35 de ani, Mihai Oprescu este unul dintre tinerii de carieră de valoare formaţi de PSD Argeş. Funcţia din fruntea Instituţiei Prefecturii nu este o întâmplare, fiind precedată de alte poziţii de conducere în diferite instituţii precum Inspectoratul Teritorial de Muncă Argeş sau Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Este doctor în drept şi a absolvit două facultăţi şi mai multe mastere precum şi diferite cursuri de formare profesională şi specializare la Institutul Naţional de Administraţie, Institutul Diplomatic Român, Colegiul de Afaceri Interne-Academia Ioan Cuza şi nu numai. Că este pasionat de vânătoare, este binecunoscut, mai puţin cunoscută este pasiunea lui pentru desen şi literatură.
Se tot vorbeşte despre plecarea lui Mihai Oprescu din funcţia de prefect al judeţului Argeş pentru o poziţie de secretar de stat într-un organism ce urmează a fi înfiinţat la nivel naţional. Despre ce este vorba?
Din păcate, ca oameni, avem în general obiceiul să vorbim foarte mult pe zona de zvonuri, fără un fundament legal, o informație certă sau, cum vă place dumneavoastră, jurnaliștilor să spuneți, verificată din mai multe surse.
Deși nu am negat niciodată că din punct de vedere profesional sunt interesat de evoluție și perfecționare și totodată că sunt interesat de maniera în care se reformează și funcționează o structură în care am lucrat mai bine de 12 ani, nu vreau să fac niciun fel de alt comentariu, amintind doar că sunt funcționar public de carieră și respect acest lucru prin tot ceea ce fac.
De ce credeţi că acest subiect, legat de posibilitatea de a ocupa o funcţie la Bucureşti, a suscitat atât de mult interes?
Cel mai sigur, aceasta este o întrebare pe care trebuie s-o adresați celor care sunt atât de mult interesați atât de subiectul în sine, cât poate și de persoana mea.
De la începutul mandatului aţi promovat ideea deschiderii instituţiilor şi direcţiilor deconcentrate de la nivelul judeţului către mass media şi populaţie. Care a fost rata de succes a demersului dumneavoastră?
Trebuie să recunosc faptul că, deși am cerut tuturor reprezentanților administrației publice județene ce acționează sub conducerea și coordonarea Instituției Prefectului o mai mare deschidere și transparență, precum și îmbunătățirea calității serviciilor oferite cetățenilor, demersul meu nu a fost 100% încununat de succes. Există abordări diferite, abordări care pleacă de la o fișă a atribuțiilor instituţionale şi continuă şi se desăvârşeşte, dacă vreţi, cu tipul de persoană care se află în fruntea acelei instituții.
Dacă ar fi să faceţi o retrospectivă a lui 2014, care sunt instituţiile şi şefii lor cu care, Prefectura Argeş, ca instituţie a statului nu a avut o colaborare foarte bună?
Nu pot nominaliza și nu pot susține că pe tot parcursul anului 2014 s-a remarcat o instituție sau un conducător al acesteia cu care să fi avut constant o colaborare defectuoasă. Dacă acest lucru s-ar fi întâmplat, fie remediam disfuncționalitatea, fie se putea ajunge la înlocuirea acelui şef de instituţie. Atunci când am fost nemulțumit, am exprimat deschis acest lucru,cum, de altfel, deseori am lăudat echipele, nu doar șefii de instituții, care și-au făcut meritoriu treaba atunci când a fost cazul.
Mass media ar putea evalua gradul de comunicare al instituţiilor
Ce-i determină pe şefii de instituţii să fie reticenţi la ideea de a-şi prezenta activitatea prin intermediul mass media?
Am fost la rândul meu în fruntea unor instituții deconcentrate și nu am înțeles niciodată o formă de opacitate în care unele sisteme ale administrației își îmbracă activitatea; în acest sens, poate nu ar fi rău ca dumneavoastră, mass-media, să întocmiți un clasament al celor mai puțin deschiși la o comunicare și la o bună relație cu presa, acest lucru fiindu-ne și nouă util în evaluarea serviciilor deconcentratelor.
Presupun că sunt şi instituţii, sau, mai bine zis şefi de instituţii cu care aţi lucrat foarte bine….Ne puteţi da exemple?
La această întrebare nu trebuie să stau foarte mult pe gânduri, asta dintr-un motiv foarte simplu: dificilul an 2014 prin care a trecut judeţul Argeş- mă refer aici de la manifestarea fenomenelor meteo extreme, la organizarea mai multor tururi de scutin, dar şi la gestionarea activităţilor curente şi în ansamblu a ceea se înseamnă ordine şi siguranţă publică- toate acestea mă determină să nominalizez în topul instituţiilor la care faceţi referire pe structurile judeţene care aparţin Ministerului Afacerilor Interne.
V-a ajutat faptul că sunteţi o persoană tânără? Sau aţi întâlnit şi abordări de genul….”pe vremea mea…”?
Din fericire, există în această perioadă în administraţia publică o deschidere pe care o cataloghez nemaiîntâlnită faţă de oamenii tineri, dornici să se implice şi să aducă o schimbare. Cu toate acestea, întotdeauna am considerat că tinereţea, ca unic argument în exercitarea unor profesii şi funcţii, nu poate fi suficientă şi tocmai de aceea consider că perfecţionarea continuă, sinceritatea, loialitatea şi dorinţa de a acumula atât cunoştinţe profesionale, cât şi ceea ce generic numim experienţă de viaţă, sunt trăsături pe care trebuie să le cultivăm permanent. Ascult cu plăcere şi cu interes şi genul de conversaţii care încep cu „..pe vremea mea” şi caut să scot tot ceea ce este de folos din ele, respectând experienţa unor generaţii cu merite evidente.
”M-am bucurat de înţelegerea şi suportul primarilor”
O categorie importantă şi interesantă este cea a primarilor. Cum aţi lucrat în 2014, ca prefect, cu edilii argeşeni?
Din acest punct de vedere, să ştiţi că am avut norocul să-i cunosc direct şi personal pe marea majoritate a domnilor primari încă dinainte de a ocupa funcţia de prefect. Iar în condiţiile în care am schimbat câteva moduri de abordare a mecanismelor de interacţiune între Instituţia Prefectului şi instituţiile pe care le conduc, vreau să vă spun că m-am bucurat constant de înţelegerea şi suportul domniilor lor.
Ca urmare a atâtor arestări sau a activităţii ANI, mai mulţi primari din Argeş şi-au pierdut mandatele. Câte suspendări aţi semnat, până acum în calitatea dvs. de prefect şi cui?
Până în prezent, a fost semnat un singur ordin de suspendare pentru un singur primar din judeţul Argeş, respectiv cel al municipiului Piteşti, domnul Tudor Pendiuc. Totodata, pe baza unei decizii a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a fost emis un ordin privind încetarea înainte de termen a mandatului primarului din comuna Căteasca, acest ordin fiind însă contestat şi în prezent suspendat, până la soluţionarea definitivă pe fond.
Ştiu că nu faceţi politică, dar vă întreb dacă credeţi că actualul Guvern Ponta poate fi schimbat, eventual cu un Guvern PNL ? Dacă da, când s-ar putea întâmpla?
Nu pot şi nici nu doresc să comentez lucruri şi aspecte care nu ţin direct de atribuţiile instituţiei pe care o reprezint. Aş vrea doar să punctez un singur lucru, în calitate de specialist în drept constituţional, România este un stat democratic, membru al Uniunii Europene, o ţară în care se aplică aceleaşi reguli şi proceduri democratice ca în orice alt stat membru al acestei comunităţi.
Ca urmare a atâtor arestări sau a activităţii ANI, mai mulţi primari din Argeş şi-au pierdut mandatele. Câte suspendări aţi semnat, până acum în calitatea dvs. de prefect şi cui?
Până în prezent, a fost semnat un singur ordin de suspendare pentru un singur primar din judeţul Argeş, respectiv cel al municipiului Piteşti, domnul Tudor Pendiuc. Totodată, pe baza unei decizii a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a fost emis un ordin privind încetarea înainte de termen a mandatului primarului din comuna Căteasca, acest ordin fiind însă contestat şi în prezent suspendat, până la soluţionarea definitivă pe fond.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
