
„Dacă nu ești atent, te mut în prima bancă” este o replică frecventă a multor profesori, dar care va deveni curând istorie. Ministerul Educației dorește să prevină marginalizarea sau discriminarea elevilor, motiv pentru care aceștia vor trebui să își schimbe locul periodic în bancă. Se recomandă, acolo unde este posibil, reconfigurarea dispunerii băncilor sub formă de cerc sau amfiteatru.
Ultima bancă este adesea ocupată de elevii care nu doresc să atragă atenția în timpul orei. Ministerul Educației le cere directorilor de școli și licee să schimbe locurile elevilor pentru a preveni segregarea acestora. Elevii din grupurile vulnerabile nu trebuie să fie plasați în ultimele două bănci. Mai exact, după fiecare modul, ar trebui să se facă o rotire a locurilor. Astfel, elevii din ultima bancă vor ajunge treptat în penultima, antepenultima și, în cele din urmă, în prima bancă. Toți copiii vor experimenta diverse poziții în clasă.
Unele cadre didactice aplică deja această metodă. De exemplu, o clasă a II-a de la Școala Nr. 1 din București este organizată deja „ca o clasă de liceu”. „La începutul fiecărui modul, încerc să îi așez, uneori ținând cont de preferințele lor, dar și de criterii etnice sau nevoile educaționale speciale. Am avut băncile aranjate în formă de amfiteatru, apoi am folosit două bănci cu câte patru elevi, încercând să facem totul cât mai variat”, explică învățătoarea Cristina Senoș.
Totuși, nu toți profesorii sunt de acord cu această abordare. „Nu îi mutăm pentru că acest lucru ar putea să-i afecteze emoțional. Nu doresc să fac asta. Pentru a rezolva problemele legate de liniștea din clasă, avem o cameră de remediere comportamentală”, afirmă Daniela Voinea, directoarea Școlii Nr. 1.
„În pedagogiile alternative, cum ar fi Waldorf sau Montessori, nu există nicio dovadă că mutarea copilului în ultima bancă și transformarea acestuia în »țap ispășitor« ar avea vreo valoare pedagogică. În aceste metode alternative, este important ca adolescenții să își construiască rețele sociale. De aceea, este benefic pentru copiii din gimnaziu și liceu să aibă un loc mai variat în clasă”, adaugă expertul în educație Daniela Vișoianu.
Ministerul recomandă, în locul aranjamentului tradițional în șiruri de bănci, reconfigurarea claselor în forme de amfiteatru, cerc, semicerc sau salon.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp