Schimbări radicale pentru profesori! Noile criterii după care vor fi plătiți!
Ministerul Educației pregătește o reformă de amploare în sistemul de învățământ românesc, cu impact direct asupra modului în care profesorii vor fi plătiți și evaluați. Potrivit noilor reglementări propuse, începând cu anul școlar viitor, salariile cadrelor didactice ar putea include bonusuri de performanță, acordate în funcție de rezultatele elevilor și de feedback-ul oferit de aceștia.
CITEȘTE ȘI: Acum! S-a decis! Reguli noi pentru permisul de conducere!
Conform declarațiilor ministrului Educației, Daniel David, proiectul nu urmărește înlocuirea sistemului actual de salarizare, ci adăugarea unor stimulente financiare pentru profesorii care obțin performanțe remarcabile. „Nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu una pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri, dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm profesorilor performanți”, a precizat acesta.
Bonusurile ar urma să fie acordate în baza unei evaluări complexe, care va lua în considerare rezultatele elevilor, opiniile directorilor și ale colegilor din cancelarie, dar mai ales feedback-ul oferit de elevi.
Deși Statutul Elevului permite deja completarea fișelor de feedback pentru profesori, doar o mică parte dintre elevi aleg să se exprime. Un studiu intern arată că doar 10% dintre elevi oferă astfel de evaluări, temându-se de posibile represalii. Mai grav, 70% dintre ei consideră că părerea lor nu contează cu adevărat.
Cu toate acestea, dacă noul sistem va fi implementat, opinia elevilor ar putea cântări semnificativ în calculul bonusurilor salariale. Aici însă se ridică primele mari semne de întrebare: cât de obiective și relevante pot fi aceste evaluări?
Liderii sindicali din învățământ privesc cu scepticism propunerile. Sorin Țiplea, lider al sindicatului Didactica Vaslui, subliniază că adevărata problemă ignorată de Minister este lipsa unei reforme reale în managementul școlar. „Dacă am avea un management performant, și evaluarea personalului ar fi una corectă. Trebuie să ne întrebăm dacă elevii și părinții au capacitatea necesară de a face o analiză reală. Evident că e vorba de subiectivism”, a declarat acesta.
Tot el atrage atenția asupra faptului că un sistem de evaluare bazat pe percepții subiective poate duce la distorsionarea realității din clasă și la injustiții față de profesorii care muncesc în medii defavorizate sau cu elevi cu dificultăți de învățare.
Părinții, prin vocea Asociației „Lucian Blaga”, reprezentată de Iuliana Constantinescu, sunt de acord cu principiul recompensării performanței, însă consideră că fără criterii clare și bine definite, evaluările nu vor avea valoare reală. „Performanța nu prea se face la școală, ci prin eforturi susținute ale familiei. Dacă un elev intră la liceu cu media 3 și ajunge la 6 sau 7, aceea este o performanță reală, o muncă colosală a profesorului”, a afirmat aceasta.
Ministerul Educației lucrează deja la o platformă online dedicată evaluării cadrelor didactice. Aceasta va permite colectarea și centralizarea feedback-ului din partea elevilor, părinților, directorilor și colegilor, oferind o imagine mai completă asupra activității profesorilor. Deși intenția este de a introduce transparență și responsabilitate, temerile legate de posibile abuzuri și de lipsa unui cadru echitabil persistă.
Implementarea acestui sistem ar putea marca începutul unei noi etape în educația românească, în care calitatea predării să fie stimulată financiar. Totuși, succesul unei asemenea măsuri depinde de modul în care va fi gândit și aplicat mecanismul de evaluare. Fără criterii clare, fără formarea evaluatorilor și fără garanții pentru protecția elevilor, reforma riscă să eșueze înainte de a începe.
Deocamdată, proiectul se află în faza de pregătire, iar autoritățile promit consultări cu toate părțile implicate. Dacă va fi implementat, acesta ar putea deveni una dintre cele mai radicale reforme din învățământul românesc postdecembrist. Rămâne de văzut dacă va aduce cu adevărat o creștere a calității educației sau doar o nouă sursă de conflict între elevi, părinți și profesori.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp