
Daniel David, noul ministru al Educației, a început mandatul cu o serie de inițiative destinate să modernizeze un sistem educațional care a devenit ineficient de-a lungul anilor. Una dintre principalele probleme identificate de ministru vizează manualele școlare, multe dintre ele fiind aceleași din 2004. Astfel, elevii de astăzi învață cu aceleași resurse folosite de părinții lor, în ciuda progreselor tehnologice și schimbărilor din societate.
În prezent, statul alocă doar 15 lei per manual, indiferent de numărul de pagini sau disciplina acoperită. Acest buget redus a condus la apariția unor manuale ce nu reflectă realitățile actuale, în special în domenii precum tehnologia și informatica. Schimbările rapide din societate nu s-au regăsit în resursele educaționale, iar elevii sunt nevoiți să studieze din cărți învechite.
Problema reformei manualelor nu este nouă. Începând din 2021, a fost propusă o schimbare semnificativă în educație, dar inițiativa a fost contestată și revizuită de mai multe ori. Fostul ministru Sorin Cîmpeanu a amânat implementarea reformei, iar succesorii săi, Monica Anisie și Ligia Deca, nu au reușit să aplice schimbările necesare. Acum, Daniel David își propune să facă din reforma manualelor o prioritate.
„Voi investi resursele necesare pentru a face manualele să arate ca cele din școlile de top, unde elevii le folosesc cu plăcere, nu doar pentru a le închide rapid”, a declarat ministrul pentru Edupedu. Această investiție vizează atât îmbunătățirea conținutului, cât și aspectul vizual al manualelor, pentru a le face mai atractive și captivante pentru elevi.
Inițial, schimbările vor viza liceele, unde se lucrează deja la noile planuri-cadru. Ministrul nu a oferit un termen precis pentru finalizarea acestei tranziții, dar a menționat că, dacă procesul decurge conform planului, se va extinde și la învățământul primar și gimnazial. „În prezent lucrăm la planurile-cadru pentru liceu. Dacă lucrurile merg bine, ne vom concentra și pe celelalte nivele. Ultima reformă în învățământul primar a fost în 2013, iar pentru gimnaziu în 2017. Este timpul să ne reorientăm și spre acestea, dar mai întâi vedem cum evoluează procesul pentru liceu”, a explicat Daniel David.
În ceea ce privește viitorul manualelor, ministrul dorește ca noile materiale să nu fie doar statice, în format tipărit sau PDF, ci să fie interactive, pentru a capta mai bine atenția elevilor. De asemenea, a subliniat exemplul Finlandei, unde elevii primesc tablete ce conțin toate materialele educaționale necesare. „Există țări, precum Finlanda, unde elevii primesc tablete care includ toate manualele. Desigur, unii ar putea spune că expunerea excesivă la ecrane nu este ideală, dar, în mintea mea, trebuie să trecem treptat la variantele digitalizate”, a precizat ministrul.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp