Se introduce o nouă taxă! Milioane de șoferi sunt vizați!
Ministrul Marcel Boloș a declarat vineri că noua măsură va avea un impact semnificativ, având în vedere că vizează aproximativ 8 milioane de autovehicule. Taxa ar trebui să intre în vigoare pe 1 ianuarie 2026. Astfel, milioane de șoferi români vor fi afectați de o taxă auto pe poluare, inclusă în cererea de plată numărul 4 din cadrul PNRR, care trebuie depusă în luna iunie. Într-un interviu pentru Profit.ro, ministrul Fondurilor Europene a subliniat că „această măsură va avea un impact considerabil”, deoarece se referă la „peste 8 milioane de mijloace de transport”.
Citește și: Spectaculos! Sute de angajați și utilaje pe șantierul autostrăzii! Va fi gata în curând!
România s-a angajat, prin PNRR, să taxeze vehiculele grele și mijloacele de transport poluante, iar până în luna iunie va trebui să prezinte planul detaliat al implementării acestor măsuri, când se depune cererea de plată nr. 4, evaluată la 2,7 miliarde de euro. Acest obiectiv este gestionat de Ministerul Transporturilor, iar nerealizarea lui ar putea aduce pierderi între 300 și 600 de milioane de euro din fonduri europene, potrivit unor surse Digi24.
Ministrul Boloș a explicat vineri că această măsură va afecta semnificativ 8 milioane de autovehicule și va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2026. „Cererea de plată nr. 4 include și o taxă pe poluare, care nu face parte din reforma fiscală, dar va avea un impact major, având în vedere amploarea sa. Mii de autoturisme vor fi afectate de o taxă similară fostei taxe auto. De asemenea, este prevăzută o lege care taxează utilajele grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și vehiculele poluante. Acesta este un proiect cu impact semnificativ, vizând peste 8 milioane de mijloace de transport”, a declarat Boloș.
Jalonul este coordonat de Ministerul Transporturilor și este deosebit de important pentru reformele asumate prin PNRR. Implementarea sa va avea un impact major asupra proprietarilor de mijloace de transport și asupra bugetelor autorităților locale. O parte din veniturile generate de această taxă vor fi direcționate către autoritățile locale, iar o altă parte va fi utilizată de Compania de Administrare a Infrastructurii pentru întreținerea drumurilor, a mai adăugat ministrul.
Începând cu 1 ianuarie 2026, o lege din 2023 va prevedea aplicarea rovinietei doar pentru vehiculele ușoare de până la 3,5 tone, iar posesorii vor plăti taxe mai mari, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare și durata utilizării drumurilor publice. Același act normativ va stabili și taxarea vehiculelor grele printr-un tarif pe kilometru parcurs, cunoscut sub denumirea de TollRo, care urmează să fie stabilit de Ministerul Transporturilor până la sfârșitul lunii martie 2025. Tot până la acea dată, ministrul Sorin Grindeanu va decide și nivelul noii roviniete.
Schimbarea sistemului de taxare presupune instalarea unui sistem de monitorizare și control, aflat în procedură de achiziție la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
În trecut, a existat o taxă auto, care a fost ulterior înlocuită cu timbrul de mediu, pe care șoferii mașinilor poluante au fost obligați să o plătească. Curtea Europeană de Justiție a impus însă guvernului să returneze integral aceste taxe șoferilor, ceea ce a avut un impact bugetar de 6,5 miliarde de lei.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp