Taxă pentru românii cu mașini vechi! Ce impozit anual se pregătește?
Guvernul României intenționează să implementeze un impozit anual diferențiat în funcție de emisiile de dioxid de carbon ale vehiculelor. Astfel, noua taxă va fi distinctă față de cea introdusă în perioada Guvernului Tăriceanu. După mai bine de un deceniu în care măsurile menite să reducă poluarea au fost evitate, România se pregătește să introducă o taxă care vizează descurajarea deținerii de vehicule vechi și poluante. Conform ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, impozitul va fi calculat în funcție de nivelul emisiilor de CO₂ ale fiecărui autovehicul.
Citește și: Spectaculos! Sute de angajați și utilaje pe șantierul autostrăzii! Va fi gata în curând!
Această măsură vine în răspunsul la solicitările constante din partea industriei auto. Mihai Bordeanu, directorul Dacia România, a declarat că a recomandat Guvernului introducerea unei taxe pentru vehiculele vechi și poluante, explicând că măsurile existente, cum ar fi programul Rabla, nu sunt suficiente pentru a combate eficient poluarea.
Noua metodă de impozitare va lua în calcul emisiile de CO₂ și, posibil, norma Euro a vehiculului, spre deosebire de taxa de primă înmatriculare aplicată în perioada Guvernului Tăriceanu, care viza doar achizițiile de vehicule.
Taxă pentru românii cu mașini vechi! Ce impozit anual se pregătește?
Această abordare este considerată mai echitabilă, întrucât nu restricționează importul de autoturisme second-hand, ci le taxează în funcție de nivelul poluării. Un astfel de sistem este deja implementat în majoritatea țărilor europene.
Modelele de impozitare din alte țări europene includ:
- Belgia: taxează atât la achiziție (până la 2.500 de euro), cât și anual, în funcție de emisiile de CO₂;
- Danemarca: impozitul anual variază între 88 și 3.000 de euro, în funcție de consum;
- Franța: aplică un sistem malus/bonus, taxând suplimentar mașinile cu emisii ridicate;
- Germania: combină impozitarea pe baza capacității motorului cu o taxă CO₂, de 2 euro per gram peste 95 g/km;
- Grecia: proprietarii plătesc până la 3,72 euro per gram de CO₂ peste 90 g/km;
- Italia: taxează doar la achiziție, cu un sistem bonus/malus;
- Irlanda: impozit progresiv, de la 120 de euro anual pentru mașinile electrice până la 2.350 de euro pentru vehiculele cu emisii mari.
Noua taxă propusă de Guvernul României ar putea adopta modele similare celor din alte state europene, având în vedere presiunile Uniunii Europene pentru reducerea poluării și promovarea vehiculelor electrice. Această măsură ar putea influența considerabil piața auto, descurajând deținerea vehiculelor vechi și încurajând achiziționarea de autoturisme cu emisii scăzute.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp