UMB turează motoarele pe șantierul autostrăzii! Când va fi gata?
Pe tronsonul de aproximativ 30 de kilometri dintre Cluj și Sălaj al Autostrăzii Transilvania (A3), constructorul român Spedition UMB accelerează lucrările în teren pentru a respecta termenele impuse de finanțarea europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Finalizarea acestor lucrări până în 2026 este esențială pentru ca România să poată beneficia integral de fondurile europene alocate.
CITEȘTE ȘI: Acum! S-a decis! Reguli noi pentru permisul de conducere!
Lucrările pe segmentul Nădășelu – Mihăești au atins un stadiu de execuție de circa 80%, în timp ce pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului avansul fizic este de aproximativ 70%. Estimările prezentate la începutul anului 2025 de Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), indicau finalizarea ambelor secțiuni până la sfârșitul lui 2025.
Cu toate acestea, specialiștii în infrastructură au atras atenția asupra riscului ca termenele din PNRR să nu fie respectate integral, ceea ce ar putea afecta finanțarea europeană pentru cei 42 de kilometri de autostradă.
Un moment important a fost marcat de începerea lucrărilor de așternere a asfaltului pe secțiunea Nădășelu-Zimbor, conform unui anunț făcut de Cristian Pistol pe pagina sa oficială de Facebook. În prezent, lucrările de asfaltare se concentrează în zona localității Zimbor, din județul Sălaj.
Cele două secțiuni de autostradă dintre Nădășelu și Zimbor, cu o lungime totală de 30,06 kilometri, beneficiază de o finanțare totală de 1,625 miliarde lei (fără TVA) prin PNRR, fiind una dintre cele mai importante investiții actuale în infrastructura rutieră din România.
În paralel cu lucrările de bază, Ministerul Transporturilor a demarat procedurile de expropriere pentru realizarea viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică, două puncte critice pentru finalizarea tronsonului. Pentru aceste obiective, este necesară exproprierea a 154 de imobile private, cu o suprafață totală de 236.514 mp, iar valoarea estimată a despăgubirilor se ridică la aproximativ 1,3 milioane lei.
Lucrările efective pentru construirea viaductelor ar putea începe în vara anului 2025, cu condiția ca documentațiile tehnice să fie predate și aprobate la timp.
Într-un scenariu optimist, secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului, în lungime de 12,24 kilometri, ar putea fi dată în trafic până la finalul lui 2025, dacă ritmul actual al lucrărilor este menținut și problemele birocratice sunt depășite rapid.
Asociația Pro Infrastructura semnala în martie 2025 că atât CNAIR cât și Spedition UMB trebuie să mențină mobilizarea în teren și să accelereze procesele administrative pentru a permite deschiderea traficului pe până la 27 de kilometri de autostradă între Topa Mică și Poarta Sălajului, până la finalul anului.
În lipsa viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică, însă, este puțin probabil ca întreaga secțiune Nădășelu – Zimbor să fie inaugurată în 2025.
Astfel, din totalul de 42,3 kilometri dintre Nădășelu și Poarta Sălajului, România ar putea beneficia de o inaugurare parțială în 2025. Aceasta ar reprezenta un pas important pentru conectarea Transilvaniei prin infrastructură modernă și pentru îndeplinirea obiectivelor asumate prin PNRR.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp