ULTIMĂ
ORĂ

Umbrărescu s-a împotmolit! Tronsonul de autostradă care riscă să rămână muzeu!

Umbrărescu s-a împotmolit! Tronsonul de autostradă care riscă să rămână muzeu!

Un segment important al Autostrăzii Transilvania, construit de firmele afaceristului Dorinel Umbrărescu, riscă să nu fie finalizat la timp, atrage atenția Asociația Pro Infrastructura (API). Este vorba despre tronsonul cuprins între nodul Poarta Sălajului și conexiunea provizorie A3-DN1F, la sud de localitatea Topa Mică. În ciuda mobilizării pe unele sectoare, întârzierea lucrărilor pe altele și obstacolele birocratice ridică semne serioase de întrebare privind inaugurarea integrală a acestuia până la sfârșitul anului 2025.

CITEȘTE ȘI: Acum! S-a decis! Reguli noi pentru permisul de conducere!

Asociația Pro Infrastructura, una dintre cele mai vocale organizații civice în domeniul infrastructurii, a revenit recent cu o evaluare de etapă a lucrărilor. Într-o postare publicată pe pagina oficială de Facebook, reprezentanții API afirmă că termenul de finalizare – finalul lui 2025 – este „încă în cărți”, însă doar dacă antreprenorul general, UMB, va suplimenta de urgență echipele de muncitori în zona cuprinsă între Topa Mică și Zimbor, unde lucrările sunt în întârziere pe mai multe structuri.

„Momentan, sunt doar câteva echipe răzlețe pe acest sector, iar acest lucru riscă să compromită calendarul de execuție”, avertizează API.

Provocări geotehnice și soluții temporare

Autostrada Transilvania, pe sectorul Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului, cu o lungime de aproximativ 42 de kilometri, este realizată în mare parte de firmele controlate de Dorinel Umbrărescu. Totuși, proiectul a întâmpinat dificultăți majore, în special din cauza unor alunecări de teren masive pe tronsonul Nădășelu – Zimbor. Pentru a gestiona această situație, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a fost nevoită să scoată la licitație separat relocarea traseului și construirea unor viaducte suplimentare. Aceste lucrări, extrem de complexe, au fost câștigate de o companie din Turcia – Ozaltin.

API semnalează că lucrările executate de Ozaltin nici măcar nu au început, ceea ce ar putea face inutilizabil întreg tronsonul între Nădășelu și Topa Mică, chiar dacă acesta ar fi gata în rest. Fără viaductele deviate, drumul va rămâne „un muzeu”, adică o autostradă construită, dar nefuncțională.

Nodul Românași, blocat în birocrație

Un alt punct nevralgic identificat de experții Pro Infrastructura este nodul rutier de la Românași (Poarta Sălajului). Deși antreprenorul este considerat „bine mobilizat” pe segmentul Zimbor – Poarta Sălajului, persistă blocaje în etapa de proiectare, fără de care nu poate fi emisă autorizația de construire pentru acest nod crucial.

„Mai este de lucru, și este esențial să se termine cât mai rapid proiectarea, altfel toată mobilizarea din teren nu va putea fi valorificată”, susține API.

Termenele inițiale, de mult depășite

Proiectul inițial prevedea ca lucrările să înceapă în forță în 2021, după semnarea contractelor în 2020 – iulie pentru Topa Mică – Zimbor și decembrie pentru Zimbor – Poarta Sălajului. De atunci, însă, s-au acumulat întârzieri notabile, care pun presiune pe reputația constructorului.

„Este o pată pe blazonul celor de la UMB”, consideră API, făcând referire la întârzierile mari și la lipsa unei perspective clare privind finalizarea integrală a autostrăzii în termenul asumat.

Umbrărescu s-a împotmolit! Tronsonul de autostradă care riscă să rămână muzeu!

Autostrada Transilvania rămâne unul dintre cele mai importante și ambițioase proiecte de infrastructură din România, dar și unul dintre cele mai problematice. Deși Dorinel Umbrărescu este considerat un antreprenor performant în domeniul infrastructurii rutiere, dificultățile întâmpinate pe tronsonul Topa Mică – Poarta Sălajului riscă să transforme această porțiune într-un simbol al ineficienței și al blocajelor administrative. Dacă nu se vor lua măsuri urgente – atât la nivelul mobilizării forței de muncă, cât și în ceea ce privește avizele și autorizațiile – 2025 ar putea aduce nu o inaugurare, ci o confirmare a eșecului.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.