Vestea pe care o așteptau TOȚI șoferii români! Se face autostradă directă până în Grecia. Gata cu drumul de coșmar!
Un nou proiect strategic de infrastructură va lega Grecia, Bulgaria și România de la Marea Egee la Marea Neagră. Acordul de cooperare pentru realizarea axei verticale va fi semnat la Bruxelles, în luna noiembrie, între cele trei state și Comisia Europeană. Anunțul a fost făcut de comisarul european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas.
CITEȘTE ȘI: Se construiește o nouă autostradă în România! Va avea peste 300 km, 180 de poduri, viaducte și pasaje!
Tzitzikostas a numit proiectul „o prioritate absolută” și „un compendiu al programelor europene de infrastructură transfrontalieră”. Axa va include autostrăzi și căi ferate moderne, menite să îmbunătățească transportul de mărfuri și persoane între sud-estul și centrul Europei.
Noua rută va lega porturile din Grecia, Bulgaria și România, oferind o conexiune rapidă între Marea Egee și Marea Neagră. În același timp, va permite interconectarea Republicii Moldova și Ucrainei la est, iar la vest va deschide legături directe cu restul Europei.

Comisarul european a precizat că a convocat deja miniștrii de transport din cele trei state la Bruxelles pentru a stabili pașii concreți ai proiectului. Documentul care va fi semnat în noiembrie va include un plan de acțiune și un calendar strict pentru implementare.
Axa va avea o importanță dublă, economică și strategică. Pe lângă facilitarea comerțului, infrastructura va susține mobilitatea militară europeană. Tzitzikostas a explicat că Europa trebuie să dispună de rețele de transport care să permită deplasarea rapidă a echipamentelor și personalului militar.
Pentru Grecia, proiectul are o valoare specială, deoarece porturile sale vor deveni principalele porți de intrare pentru mărfurile destinate Europei Centrale și de Est. În același timp, Salonic va fi conectat direct cu Bucureștiul, fapt ce va stimula și turismul, nu doar comerțul și transportul militar.
Finanțarea proiectului, estimat la 6 miliarde de euro, va proveni din fonduri europene și contribuții naționale. Autostrada de mare viteză va lega portul Constanța de orașul grec Kavala, iar pe traseu va trece prin principalele stațiuni de pe litoralul bulgăresc.
Proiectul include și dezvoltarea unei infrastructuri intermodale peste Dunăre, cu poduri noi la Giurgiu-Ruse și în alte puncte de frontieră. În plus, se vor moderniza porturile Constanța și Sulina, iar Dunărea va fi navigabilă pe tot parcursul anului.
Grecia și Bulgaria lucrează deja la o linie feroviară comună care va uni porturile Salonic, Burgas și Varna. Odată finalizat, coridorul va transforma regiunea într-un nod strategic pentru comerțul european și pentru transportul către Ucraina și Moldova.
Autoritățile estimează că lucrările la autostradă vor dura cinci ani. Proiectul reprezintă una dintre cele mai mari investiții regionale în infrastructura de transport din ultimul deceniu.