Dacia tună și fulgeră! Anunț alarmant!
Industria auto avertizează din nou asupra instabilității fiscale. Menținerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), introdus și retras în doar o săptămână, transmite un semnal de impredictibilitate care descurajează investițiile, susține Mihai Bordeanu, director general Automobile Dacia.
CITEȘTE ȘI: Filmul tragediei din Trivale! Adi, tânărul de 18 ani-moment fatal într-o clipă neașteptată!
Acesta arată că planurile pe termen lung nu pot fi făcute într-un mediu instabil și că România riscă să piardă teren în fața altor țări. „Noi nu putem, ca sistem economic, să avem o chestie pe ghicite care azi e, mâine nu e, azi e dar e doar pentru un an, dar de fapt e pentru mai mult, mâine renunţăm la ea, dar de fapt nu mai renunţăm. Asta jenează companiile multinaţionale în luarea deciziilor strategice pe termen lung”, a declarat Bordeanu într-un interviu pentru ZF.
El subliniază că lipsa de stabilitate reduce atractivitatea României pentru noi proiecte: „Nu putem să facem o strategie pe o decadă şi să luăm în calcul că în România apar nişte taxe, dar după aceea dispar. Pierdem atunci când ne comparăm ca loc de producţie cu Spania, Turcia sau Maroc.”
Problema nu este taxa în sine, ci lipsa unui cadru predictibil. „Nu ştim exact ce orizont de taxare o să avem în următorii, ce zic eu, cinci ani. Exagerăm. Nici măcar la anul nu ştim ce o să avem. Iar bugetele pentru 2026 se semnează acum.”, a explicat directorul Dacia. În acest context, România poate rata oportunități importante, într-un moment în care industria auto mondială trece printr-o reașezare strategică.
Mesajul este susținut și de ACAROM, care avertizează că păstrarea IMCA „dăunează grav climatului investiţional” și duce la pierderea de proiecte. „Am văzut pe parcursul unei săptămâni eliminarea şi mai apoi reintroducerea IMCA şi, în plus, a fost adăugată o nouă măsură fiscală – taxa pe afiliaţi. Acest lucru dovedeşte indecizia şi, mai ales, impredictibilitatea mediului fiscal din România şi va avea un impact extrem de negativ în procesul investiţional”, a declarat Bordeanu și în calitate de preşedinte ACAROM.
Referindu-se la planurile pentru uzina de la Mioveni, Bordeanu a confirmat că proiectele de investiții rămân „pe masă”, dar pot fi influențate de climatul fiscal: „Se evaluează posibilităţi de investiţii, locuri de producţie, game. Haosul ăsta cu taxele ar putea să influenţeze sau să amâne unele decizii.”
Aceeași lipsă de predictibilitate afectează și programe precum Rabla. „Impactul a fost financiar. Bugetul a scăzut de la aproape 1,4 miliarde de lei la 200 de milioane, iar lansarea s-a făcut foarte târziu. Asta ne-a încurcat îngrozitor. Dacă la începutul anului aveam în buget 100 de maşini prin Rabla, am vândut poate 25”, a explicat Bordeanu. El a transmis guvernului că trebuie să existe o decizie clară: „Ori îl facem pentru cinci ani, cu reguli clare, ori spunem de la început că nu-l avem. Cel mai rău este să o ducem aşa, din februarie în aprilie, fără o decizie fermă.”
Sectorul auto contribuie cu peste 14% la PIB, 35% din exporturi și susține peste 800.000 de locuri de muncă directe și indirecte. Într-un asemenea context, instabilitatea fiscală poate genera efecte majore. „Ne-ar sta mai bine să fim mai competitivi ca ţară, cu siguranţă. Ar trebui, global, colectiv, să facem mai mult pentru competitivitate”, a concluzionat Mihai Bordeanu.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp