ULTIMĂ
ORĂ

Breaking! Strict interzis pentru profesori! Nu vor mai pute aface acest lucră în clasă sau la ședințele cu părinții!

Breaking! Strict interzis pentru profesori! Nu vor mai pute aface acest lucră în clasă sau la ședințele cu părinții!

Ministerul Educației a emis un ordin prin care interzice cadrelor didactice să discute public performanțele elevilor la Evaluarea Națională, fie în fața clasei, fie în ședințele cu părinții. Decizia are ca scop principal protejarea intimității elevilor și evitarea comparațiilor dăunătoare între copii.

Citește și: Acum! Gospodării inundate și copaci rupți de vijelii! Intervenție de urgență în mai multe localități din Argeș!

Potrivit noilor reglementări, rezultatele fiecărui elev pot fi vizualizate doar de către profesor, elev și părintele acestuia. Discuțiile publice despre performanțele individuale, compararea elevilor între ei sau menționarea notelor în contextul colectiv sunt considerate abateri disciplinare.


Rațiunea deciziei: protecția emoțională și respectarea dreptului la confidențialitate

Ministerul argumentează că, deși rezultatele la Evaluarea Națională sunt exprimate inițial prin calificative și transformate în note doar la cererea părinților, afişarea sau discutarea lor în spațiul public al clasei poate genera efecte negative: rușine, competiție neloială sau diminuarea motivației școlare.

Ordinul se aliniază principiilor de protecție a datelor personale și politicilor europene privind drepturile copilului. Conform documentului, doar persoanele direct implicate în procesul educațional – elevul, părintele și profesorul – pot accesa rezultatele, în mod individual.


Schimbarea mentalităților parentale și evoluția culturii educaționale

Sociologii și specialiștii în educație consideră că această măsură reflectă o transformare profundă a culturii educaționale din România.

Părinții generațiilor anterioare (născuți înainte de 1980) credeau că comparațiile și sancțiunile pentru note mici îi motivează pe copii. Generația milenială (1980–1995) a schimbat parțial abordarea, încurajându-i, dar menținând presiunea performanței. În prezent, părinții din generația Z adoptă o atitudine mai echilibrată – unii investesc în meditații și sprijin academic constant, alții oferă copiilor autonomie în învățare, lăsându-i să-și gestioneze propriul ritm.

Decizia ministerului pare să susțină această ultimă tendință: educația centrată pe elev, bazată pe autonomie, încredere și protejarea echilibrului emoțional.


Psihologii: „Comparațiile și expunerea publică pot afecta stima de sine”

Experții în psihologie educațională salută inițiativa ministerului, subliniind riscurile pe care le presupune expunerea rezultatelor în mod public.

Psihoterapeuta Diana Lupu avertizează că afișarea notelor în fața clasei „poate crea senzația de expunere și vulnerabilitate, amplificând rușinea sau chiar fenomenul de bullying”.

Potrivit specialiștilor, stresul legat de performanță nu poate fi eliminat complet, dar el trebuie gestionat într-un cadru sigur și empatic. „Nu putem scăpa de orice stresor, dar putem învăța cum să-l gestionăm astfel încât să nu devină dăunător”, afirmă Lupu.


Date și percepții din școli: între motivație și anxietate

Un studiu recent realizat de Consiliul Național al Elevilor pentru anul școlar 2023–2024 arată că 37% dintre elevi și 35% dintre profesori recunosc existența erorilor de evaluare. În același timp, elevii semnalează că modul în care sunt comunicate notele influențează motivația și starea lor emoțională.

Unii elevi consideră că afișarea rezultatelor stimulează competiția și progresul personal, în timp ce alții o percep ca pe o sursă de presiune, rușine și comparații inutile.

La nivel internațional, confidențialitatea rezultatelor școlare este o practică standard. În multe țări europene, comunicarea notelor se face exclusiv între profesor și elev, fără publicarea listelor nominale.


Breaking! Strict interzis pentru profesori! Nu vor mai pute aface acest lucră în clasă sau la ședințele cu părinții!

Noua interdicție a Ministerului Educației marchează un pas spre modernizarea relației profesor–elev–părinte. Dincolo de formalități administrative, ea transmite un mesaj puternic: performanța școlară nu trebuie să fie sursă de rușine sau competiție, ci de învățare personală și dezvoltare autentică.

Într-un sistem educațional adesea criticat pentru rigiditate și presiune, această decizie deschide discuția despre echilibrul dintre exigență și empatie, dar și despre necesitatea unei culturi a respectului pentru intimitatea elevilor.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.