
Anunțul momentului despre Autostrada Pitești – Sibiu! Decizia Guvernului care schimbă tot!
Guvernul României intenționează să declare Autostrada Sibiu – Pitești „proiect major de importanță națională”, o decizie care ar permite continuarea lucrărilor chiar și pe teritoriul unor arii naturale protejate, între care Parcul Național Cozia și siturile Natura 2000 Cozia și Cozia – Buila – Vânturarița. Măsura, prevăzută într-un proiect de act normativ, vizează deblocarea lucrărilor de pe secțiunile 2 și 3 ale autostrăzii, afectate de actualele restricții de mediu, și ar implica defrișarea a aproximativ 13 hectare de pădure dintr-una dintre cele mai importante zone naturale ale României.
CITEȘTE ȘI: Se construiește o nouă autostradă în România! Va avea peste 300 km, 180 de poduri, viaducte și pasaje!
Executivul argumentează că neadoptarea derogărilor de mediu ar duce la pierderea finanțării externe nerambursabile, în valoare de 17 miliarde lei, alocate pentru secțiunile 2 și 3 ale autostrăzii. În plus, în lipsa acestor modificări legislative, România riscă rezilierea contractelor de proiectare și execuție și plata unor daune către constructori, pentru costurile deja suportate, pierderile de profit și alte cheltuieli ce ar putea fi stabilite în instanță.
Până în prezent, secțiunile 1 și 5 ale autostrăzii au fost date în trafic, în timp ce secțiunea 4 este realizată în proporție de aproximativ 85%. Blocajele majore rămân însă pe segmentele montane — secțiunile 2 și 3, unde lucrările traversează zone cu statut special de protecție a mediului și terenuri cu risc crescut de instabilitate.
Deși scopul declarat al proiectului este clar — permiterea lucrărilor în zone protejate —, nota de fundamentare a actului normativ susține că „proiectul nu produce niciun impact asupra mediului”. Formularea a stârnit reacții și suspiciuni privind o posibilă eroare de redactare, care ar putea fi corectată înainte de adoptarea în Guvern.
Conform legislației, astfel de derogări trebuie adoptate numai după consultarea publică și avizul autorităților de mediu, iar includerea unei asemenea mențiuni într-un document oficial ar putea ridica semne de întrebare privind transparența procesului decizional.
Autostrada Sibiu – Pitești, parte din Coridorul de conectivitate 1 „Transcarpați” (Constanța – București – Pitești – Sibiu – Deva – Arad – Nădlac II), reprezintă singura verigă lipsă a acestei axe strategice ce leagă Marea Neagră de granița de vest a României.
Proiectul, cu o lungime totală de 123 km, include 9 tuneluri rutiere, 2 ecoducte pentru fauna locală și numeroase viaducte, pasaje și poduri care traversează râul Olt, căi ferate și drumuri naționale.
Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027, cu o contribuție totală de 9,27 miliarde lei din fonduri externe nerambursabile, la care se adaugă fonduri de la bugetul de stat. Banca Europeană de Investiții estimează valoarea totală a proiectului la 5,5 miliarde euro (cu TVA), iar un împrumut de 500 milioane euro va acoperi parțial contribuția bugetară.
Secțiunile 2 (Boița – Cornetu) și 3 (Cornetu – Tigveni) sunt considerate cele mai dificile din punct de vedere tehnic, traversând zone montane cu relief complex și ecosisteme sensibile.
În timpul execuției, studiile topografice și geotehnice au identificat zone cu risc de alunecări de teren și instabilitate structurală, ceea ce impune noi lucrări de consolidare — lucrări care ar necesita intervenții suplimentare în zonele-tampon și de conservare durabilă ale Parcului Național Cozia.
Astfel, proiectul presupune scoaterea definitivă din circuitul forestier a unei suprafețe de circa 13 hectare, pentru care Guvernul intenționează să emită derogări speciale de la legislația de protecție a mediului.
Conform legislației în vigoare, în zonele-tampon, zonele de conservare durabilă și rezervațiile naturale sunt interzise construcțiile noi, cu excepția celor care servesc administrării ariilor protejate, cercetării științifice sau siguranței naționale.
Scoaterea terenurilor din circuitul silvic în astfel de zone se poate face doar pentru obiective de interes strategic național — categorie în care Executivul dorește să includă acum Autostrada Sibiu – Pitești, pentru a justifica legal defrișările.
Autoritățile menționează că, în pofida intervențiilor necesare, toate condițiile impuse prin acordul de mediu sunt respectate. Proiectul include o serie de măsuri de protecție:
ecoducte pentru migrația faunei (Lazaret și Călinești);
panouri fonoabsorbante și anticoliziune;
sisteme de colectare și epurare a apelor pluviale;
viaducte și podețe permeabile pentru fauna mică și mare;
garduri ranforsate și cordoane de vegetație care ghidează animalele;
consolidări de versanți pentru stabilitate geologică.
Guvernul insistă că aceste măsuri vor compensa impactul asupra mediului, însă specialiștii atrag atenția că defrișările în parcuri naționale pot duce la fragmentarea habitatelor naturale și pierderea biodiversității locale, cu efecte ireversibile.
Autostrada Sibiu – Pitești este fără îndoială un proiect vital pentru infrastructura României, conectând economic și logistic regiunile istorice ale țării. Totuși, modalitatea prin care Guvernul alege să accelereze finalizarea lucrărilor ridică dileme etice și ecologice privind echilibrul dintre dezvoltare și protecția mediului.
Declarația proiectului drept obiectiv de importanță națională va deschide calea finalizării coridorului pan-european, dar va rămâne și un precedent sensibil: poate statul român să intervină în arii protejate pentru infrastructură, fără a compromite principiile de conservare?
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
