
Breaking! Se schimbă radical sistemul de notare al elevilor! Anunț de ultimă oră!
Sistemul de notare a elevilor din România va fi standardizat pentru a asigura evaluarea după criterii unitare, indiferent de școală sau de profesor, a anunțat Ministerul Educației. Măsura ar urma să fie implementată începând cu anul școlar 2026-2027.
CITEȘTE ȘI: Durere în Argeș! Cine este fetița de 2 ani moartă seara trecută într-o clinică stomatologică din București?
Inițiativa este salutată de reprezentanții elevilor, care reclamă de mult timp discrepanțele existente în sistem. „În prezent, diferențele dintre modul de notare al profesorilor pot fi foarte mari, iar asta creează sentimentul de inechitate între elevi”, a precizat Bogdan Gogan, vicepreședinte la Consiliul Național al Elevilor.
Ministrul Educației a oferit detalii despre calendarul implementării. „Noi avem această problemă, după atâția ani încă nu avem standarde de evaluare și de notare clare. Este o problemă, eu am început să caut soluții la ea. Pentru învățământul primar și gimnaziu vom încheia procesul care implică elaborarea standardelor de evaluare și notare, pregătirea profesorilor, probabil anul viitor, în luna iunie. Tot atunci îmi propun să terminăm și aceste standarde pentru învățământul liceal, astfel încât din anul viitor școlar 2026-2027, să începem nu doar cu programe noi , de exemplu la nivel de liceu, ci și cu standarde de evaluare și notare”, a declarat ministrul pe pagina de Facebook a Ministerului Educației, conform Adevărul.
Profesorul Doru Căstăian consideră că o astfel de măsură este necesară pentru a reduce subiectivismul. „Cred că este nevoie de standardizare. Pentru că fixează niște standarde pe care profesorii le au în vedere atunci când notează și evaluează. Standardele precizează un prag minim pentru obținerea unei anumite note sau a unui anumit calificativ. Și da, este nevoie de așa ceva. Pentru că standardizarea elimină o bună parte din subiectivism și din bunul plac cu care se evaluează astăzi”.
Specialista în educație Daniela Vișoianu explică ce presupune concret această schimbare: „Standardizarea înseamnă, pe scurt, că o notă de 7 la geografie ar trebui să aibă aceeași reprezentare în competențe deținute atât de un elev din București, care învață în sectorul 1, cât și de un elev dintr-o localitate izolată de munte. (…) O astfel de standardizare înseamnă monitorizarea sistemului, oferind date consistente pentru a evalua eficacitatea programelor școlare și a metodelor de predare la nivel macro”.
Consiliul Național al Elevilor afirmă că standardizarea notării este un pas esențial pentru un sistem de evaluare echitabil și transparent. „Prin standardizare elevii vor ști clar ce se așteaptă de la ei, criteriile fiind unele publice și explicite, notele vor reflecta mai bine competențele reale, nu doar preferințele profesorului, iar rezultatele din toată țara vor deveni comparabile, ceea ce ajută la o mai bună orientare școlară și profesională. Totodată profesorii vor putea beneficia de un ghid comun, ceea ce le ușurează munca și reduce presiunea deciziilor subiective”, subliniază Bogdan Gogan, vicepreședintele organizației.
În prezent, sistemul de evaluare este considerat deficitar de unii profesori. „Din punctul meu de vedere, nu foarte bine. Ca să evit un atribut mai dur. Avem încă practici care nu au nimic de-a face cu evaluarea, avem încă profesori care pun note la anumite discipline pentru comportamente nedorite sau pentru a sancționa anumite probleme. Avem încă foarte mult bun plac și foarte multe aprecieri largi și ambigue. Din toate aceste motive e necesar să existe standarde. Și nu doar standarde, ci și descriptori”, adaugă Doru Căstăian.
O problemă frecventă este că notele nu reflectă întotdeauna cunoștințele reale ale elevilor, existând diferențe mari între profesori și școli. „Unii profesori acordă note mai ușor, alții sunt mult mai exigenți, iar asta duce la diferențe semnificative între elevi care, de fapt, au niveluri de pregătire asemănătoare”, explică Bogdan Gogan. Acesta menționează și o „inflație de note mari”, cauzată de presiunea de a menține imaginea școlii sau de a nu demotiva elevii.
Aceste discrepanțe devin evidente la examenele naționale. Daniela Vișoianu atrage atenția că „«dușul rece» cel mai mare este cel de la finalul clasei a VIII-a. Atunci, elevi cu medii mari în gimnaziu iau note mici la Evaluarea Națională sau elevi cu medii mari ajung la liceu și devin rapid elevi de notele 5-6”.
Utilizarea notelor pentru a sancționa comportamentul este o altă practică problematică. Potrivit lui Bogdan Gogan, profesorii recurg la această metodă din lipsă de alternative eficiente. „Nota la purtare este o măsură destul de gravă, cu efecte pe termen lung asupra elevului, iar majoritatea profesorilor evită să o scadă. (…) Astfel, nota la materia predată devine, în mod indirect, un mijloc de disciplinare, chiar dacă acest lucru nu ar trebui să se întâmple”, consideră vicepreședintele CNE.
Implementarea noilor standarde ar putea întâmpina dificultăți. Doru Căstăian anticipează o perioadă de adaptare: „Sigur vor fi dificultăți la început. Pentru că e ceva nou, pentru că inerția e mare (…). Dar încetul cu încetul, mai ales dacă vor exista și niște comisii eficiente în școli, și niște profesori care să își ofere un feedback onest unii altora, atunci în principiu lucrurile vor deveni mai bune în timp”.
Daniela Vișoianu subliniază că dascălii vor avea nevoie de sprijin în acest proces. „Să își ajusteze predarea și evaluarea la standarde poate însemna, pentru mulți, un efort de adaptare consistent. Au nevoie de sprijin consistent”, spune aceasta.
În paralel cu standardizarea notării, reprezentanții elevilor cer și o reformă a programei școlare, pe care o consideră prea teoretică și deconectată de realitate. „Conform unui sondaj realizat de Consiliul Național al Elevilor în 2024, peste 70% dintre elevi consideră că materia din liceu conține informații care nu le sunt utile sau relevante pe termen lung. (…) Elevii au nevoie de competențe reale, nu doar de memorare”, a concluzionat Bogdan Gogan.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
