
Lovitură totală pentru șoferi din 2026! Schimbări radicale, scumpiri și noi taxe! Ce s-a decis?
Începând cu anul 2026, șoferii din Uniunea Europeană se vor confrunta cu un set nou de reglementări care vor modifica fundamental experiența de a deține și conduce un autovehicul. Noile măsuri includ implementarea normei de poluare Euro 7, stabilirea unor limite pentru emisiile de particule provenite de la frâne și anvelope, introducerea unei durate de viață minime garantate pentru bateriile mașinilor electrice, precum și majorarea costurilor la carburanți și recalcularea polițelor de asigurare auto.
CITEȘTE ȘI: Durere în Argeș! Cine este fetița de 2 ani moartă seara trecută într-o clinică stomatologică din București?
Standardul Euro 7, care va fi aplicat de la sfârșitul lunii noiembrie 2026, introduce reguli mai stricte privind emisiile, vizând inclusiv particulele ultrafine, cu dimensiuni sub 10 nanometri. Totodată, sistemele de control al poluării vor trebui să își mențină eficiența pentru o perioadă de cel puțin opt ani sau pe o distanță de 160.000 de kilometri, ceea ce va duce la inspecții tehnice mai exigente și costuri de întreținere mai ridicate pentru vehiculele mai vechi.
O premieră legislativă vizează bateriile vehiculelor electrice, pentru care se va impune o durată de viață minimă garantată. Acestea vor trebui să mențină cel puțin 80% din capacitatea inițială după cinci ani de utilizare sau 100.000 de kilometri și minimum 72% după opt ani sau 160.000 de kilometri. Obligația va forța producătorii să dezvolte tehnologii mai fiabile, dar ar putea influența prețul de achiziție al noilor modele electrice.
Emisiile care nu provin de la eșapament, precum praful de la frâne și particulele din uzura anvelopelor, vor fi reglementate pentru prima dată. Din 2026, limita pentru mașinile electrice va fi de 3 mg de particule pe kilometru, iar pentru cele convenționale de 7 mg/km. Se preconizează că aceste valori vor fi uniformizate la nivelul UE până în 2035. Deși limitele exacte pentru anvelope urmează a fi stabilite, cadrul de testare este deja definit.
Costurile pentru carburanți sunt de așteptat să crească, în special în țări precum Germania, unde din 2026 se va implementa un nou sistem de licitație pentru certificatele de CO₂. Prețul carbonului este estimat să ajungă între 55 și 65 de euro pe tonă, ceea ce s-ar putea traduce printr-o scumpire la pompă de aproximativ 2,8 cenți pe litru pentru benzină și 3 cenți pentru motorină.
Pentru a contracara aceste scumpiri, Germania intenționează să mărească deducerea pentru navetiști la 38 de cenți pe kilometru. În același timp, stimulentele fiscale pentru vehiculele electrice vor continua să se aplice pentru modele cu un preț de până la 100.000 de euro, favorizând astfel segmentul premium.
Tot în Germania, începând cu 2026, tarifele la asigurările auto vor fi ajustate conform noilor clase de risc regionale și a datelor statistice privind accidentele. Se estimează că aproximativ 5,9 milioane de șoferi vor plăti prime mai mari, în timp ce 4,5 milioane vor beneficia de tarife reduse. Schimbarea domiciliului într-o altă regiune va putea duce la modificarea automată a costului asigurării.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
