Alimentele ieftine care dispar după rafturi! Schimbare radicală în magaizne!
Supermarketurile din România ar putea avea restricții privind vânzarea produselor sub marcă proprie, dacă proiectul legislativ inițiat de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) va fi adoptat.
CITEȘTE ȘI: Ultimă oră! Un nou „Transfăgărășan” se construiește în România! Ce județe va traversa?
Senatul a aprobat propunerea AUR care prevede ca magazinele mari să comercializeze sub brand propriu maximum 20% din fiecare categorie de produse. Scopul proiectului este de a limita practicile considerate abuzive ale retailerilor de top și de a susține producătorii locali, afectați de promovarea intensă a mărcilor proprii.
Conform inițiativei, supermarketurile și hipermarketurile vor fi obligate să raporteze anual Consiliului Concurenței structura vânzărilor pe categorii de produse, iar nerespectarea noilor reguli va atrage sancțiuni raportate la cifra de afaceri.
Senatoarea Daniela Ștefănescu (AUR), autoarea proiectului, a declarat: „Este o lege care apără producătorul român, care oferă șanse egale și condiții corecte celor care muncesc și produc în țară”.
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, susține că în retailul alimentar 70% dintre produsele procesate sunt de proveniență românească, informație confirmată, potrivit acestuia, și de Consiliul Concurenței. Barbu a avertizat că eventualele apeluri la boicotarea supermarketurilor ar putea afecta în primul rând producătorii autohtoni: „A boicota retailul din România pentru o zi, pentru o săptămână, pentru două săptămâni sau o lună înseamnă falimentul foarte multor procesatori și fermieri din România”, a declarat ministrul, citat de Rador.
Retailerii afirmă că lucrează cu numeroși furnizori locali. Lidl raportează peste 500 de furnizori români, dintre care 125 colaborează de peste un deceniu, iar pentru produsele alimentare, 36% dintre furnizori sunt locali. Kaufland a înregistrat o creștere a ponderii furnizorilor români până la aproximativ 80% din total, conform Oanei Lungu, Director Achiziții Kaufland România și Republica Moldova.
Carrefour România anunță că 93% dintre furnizorii săi sunt producători locali, iar 90% din vânzările mărcilor proprii sunt realizate împreună cu aceștia. „Lucrăm cu peste 1.450 de producători locali care ne furnizează produse proaspete”, precizează Radu Gherman, Buying Director Ultra-Fresh, Carrefour România.
În ceea ce privește valoarea achizițiilor, Lidl susține că jumătate din totalul achizițiilor provin de la furnizori români. Kaufland a cheltuit peste 2,83 miliarde de euro pentru colaborări cu firme locale, reprezentând circa 80% din totalul achizițiilor de bunuri și servicii. Carrefour menționează că, pentru produsele cu marcă proprie, 8,6 lei din fiecare 10 lei cheltuiți merg către produse realizate cu parteneri locali.
Ponderea alimentelor românești a crescut în ultimii ani. Kaufland afirmă că 85% dintre alimentele din rețea sunt de origine românească, iar la legume-fructe procentul ajunge la 90% în sezon. Lidl a avut în iulie anul trecut o prezență de 100% pentru mai multe tipuri de fructe și legume locale, iar Carrefour menționează că 98% dintre producătorii de produse proaspete sunt români.
În 2024, cele mai mari procente de acoperire locală s-au înregistrat la fructe, legume, carne de pasăre, ouă, lactate și pâine proaspătă, potrivit Lidl România. Produsele non-alimentare, cum ar fi detergenții și articolele de curățenie, au cea mai mică pondere locală.
Retailerii observă o creștere a interesului consumatorilor pentru produse locale. Un studiu Ipsos arată că 68% dintre români sunt interesați de achiziția de produse cu specific local, potrivit Lidl România. De asemenea, Reveal Marketing Research indică faptul că 42% dintre români consideră că producătorii locali ar trebui sprijiniți mai mult de branduri, potrivit Oanei Lungu (Kaufland).
Carrefour a consolidat parteneriate cu peste 4.000 de furnizori locali, alocând 11,1 miliarde de lei pentru susținerea acestora în 2023. Programul Grădina Noastră reunește peste 370 de producători din 10 cooperative, contribuind la diversificarea ofertei de produse locale în magazine.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp