Astăzi, catolicii din Muscel au sărbătorit Floriile! Anul acesta, Paştele catolicilor se sărbătoreşte cu o săptămână înainte de Paştele ortodocşilor. Sâmbăta viitoare, la catolici este Învierea Domnului.
Catolicii calculează data Paştelui bazându-se pe luna plină ecleziastică, calculată pe baza unor tabele orânduite de Biserică şi se bazează pe o dată fixă pentru echinocţiul de primăvară şi folosesc calendarul gregorian. În schimb, creştinii ortodocşi sunt ghidaţi de luna plină astronomică, calculată pe baza datelor astronomice şi data reală – tot din punct de vedere astronomic, a echinocţiului de primăvară şi folosesc calendarul Iulian.
La catolici, slujba de Înviere ţine aproximativ două ore, iar postul este mai blând, fiind permis consumul de ouă, lapte sau brânză. Cu excepţia dezlegărilor la peşte, de două ori pe durata Postului.
Duminica aceasta, pentru catolici au fost „Floriile”. Aproximativ 200 de catolici din Muscel au participat la sfânta liturghie care a început la ora 11.00 la biserica Sfântul Iacob din Câmpulung.
Din Duminica Floriilor, catolicii intră în Săptămâna Mare şi Sfântă, aşa cum intră şi Biserica Ortodoxă de luni, 22 aprilie. Cu binecuvântarea ramurilor şi procesiunea spre Biserică, se comemorează intrarea lui Iisus în Ierusalim, în care a fost proclamat ca Osana fiul lui David ca rege. A făcut-o atunci când nimeni nu îl mai putea pune un rege pământesc. El a făcut-o ca un rege al sufletelor. În Biserică apoi se citeşte patima în Duminica Floriilor şi toata săptămâna care vine este marcată de patima, moartea şi Învierea Domnului, spun preoții catolici.
Pentru creştinii romano-catolici, cele mai importante zile din Săptămâna Mare şi Sfântă sunt cele din Joia Mare, Vinerea Mare şi Sâmbăta Mare. Culminând cu slujba din noaptea Învierii şi, a doua zi, slujba solemnă din Duminica Învierii Domnului.
În Joia Mare, Biserica Catolică comemorează două evenimente. Primul este instituirea Sfintei Preoţii. Atunci, toţi preoţii din orice dieceză şi arhidieceză se întâlnesc în catedrala zonei, împreună cu episcopii şi îşi reînnoiesc angajamentele de slujire ale lui Dumnezeu. Tot în Joia Mare, dimineaţa se sfinţesc şi uleiurile sfinte de către episcop, care se folosesc pentru celebrarea sacramentelor, pentru consacrarea Bisericilor şi a persoanelor. În Vinerea Mare nu se celebrează Sfânta Liturghie, ci se vorbeşte doar de patima şi moartea Domnului. Şi din nou se citeşte patima Domnului după Sfânta Evanghelie a Sfântului Ioan. Apoi, în Sâmbăta Mare este o zi de veghere, nu se celebrează nicio Liturghie şi se începe slujba solemnă din noaptea Învierii cu Vigilia Pascală, care cuprinde sfinţirea focului de la care se aprinde lumânarea pascală şi apoi preotul spune afară: LUMINA LUI HRISTOS; MULŢUMIM LUI DUMNEZEU.
Atunci, credincioşii aprind lumânare unul de la altul şi apoi se proclamă Învierea Domnului în Biserică, după care urmează citirile din Sfânta Scriptură şi Liturghia şi, la sfârşit, procesiunea care se obişnuieşte de noaptea Învierii Domnului. Sigur, în ritul nostru romano-catolic se spune în lumina lui Hristos, în limbajul ortodox: veniţi de luaţi lumină.
Învierea Domnului este cel mai mare eveniment în istoria creştinismului. Şi creştinii catolici au tradiţii asemănătoare cu creştinii ortodocşi
Ca în orice celebrare solemnă, şi în ritul catolic se pregăteşte mielul de Paşti, pentru că este un simbol din Vechiul Testament, Iisus este adevăratul miel şi, prin sângele său, am fost răscumpăraţi în poporul ales. Se face şi pasca la catolici, se înroşesc şi ouă, acesta este simbolul tradiţional la ei, îl păstrează, pentru că obiceiurile tradiţionale au simbolismul lor, profunditatea lor în celebrarea Învierii Domnului. Cel mai important lucru este comuniunea care se realizează în familii. În familia mică, acasă, când toţi merg şi ciocnesc un ou roşu după ce au fost la Biserică îşi spun „Hristos a Înviat” şi „Adevărat a Înviat” şi apoi cu comuniunea şi cu celelalte rude apropiate care se vizitează în mod obişnuit.
După Înviere, catolicii intră în Săptămâna Luminată, iar Biserica Ortodoxă intră în Săptămâna Mare şi Sfântă. Important este nu cât celebrăm Paştele, ci cum îl celebrăm. În mod normal, creştinul sărbătoreşte Paştele mărturisindu-şi păcatele, împărtăşindu-se pentru veşnicia sa. Învierea lui Hristos înseamnă şi învierea noastră. O adevărată sărbătorire este atunci când te reînnoieşti sufleteşte.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp