
Atenție! Care e presiunea corectă când scad temperaturile drastic? Detaliile pe care trebuie să le știe toți șoferii!
Un val de aer polar a determinat o scădere semnificativă a temperaturilor în România, afectând inclusiv presiunea din anvelopele autoturismelor. După o perioadă de început de toamnă cu temperaturi ridicate, ce au depășit 28°C, valorile termice au coborât rapid, iar în unele regiuni s-au apropiat de zero grade pe timpul nopții.
CITEȘTE ȘI: OFICIAL! Schimbări radicale la Evaluarea Națională începând din acest an! Ministrul Educației-anunț de ultim moment!
Schimbarea bruscă a vremii are impact direct asupra aerului din interiorul anvelopelor, deoarece presiunea variază în funcție de temperatură. Aerul se contractă când este frig, ceea ce duce la scăderea presiunii, și se dilată la căldură, crescând presiunea.
„Când temperaturile scad brusc, aerul din anvelopă se contractă și presiunea scade. Când temperaturile cresc, aerul se dilată, deci presiunea crește. La o variație 10°C, presiunea se poate modifica chiar și cu 0,1 bari. De exemplu, dacă ai reglat presiunea la 2,3 bari când afară erau 30°C, iar temperatura scade aproape de zero grade, presiunea din anvelope va scădea la 2 bari”, a precizat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Presiunea mai mică decât cea recomandată duce la creșterea consumului de combustibil, uzura accelerată a marginilor anvelopelor și reducerea aderenței.
Este esențial ca presiunea din anvelope să fie verificată atunci când temperaturile scad brusc. Chiar dacă nu se observă diferențe majore la exterior, modificările de temperatură influențează direct presiunea din cauciucuri.
Dacă mașina este echipată cu anvelope de vară, acestea devin mai rigide la temperaturi scăzute, ceea ce afectează aderența. Specialiștii recomandă schimbarea acestora cu anvelope de iarnă când temperaturile se mențin sub 10°C.
Presiunea optimă depinde de tipul și dimensiunea anvelopelor, sarcina mașinii și viteza de rulare. Nu trebuie confundată valoarea maximă de pe flancul anvelopei cu presiunea recomandată, aceasta din urmă fiind indicată de producătorul vehiculului.
„În general, presiunea din anvelopele de iarnă ar trebui să fie de 2,0-2,5 bari. Pe un drum acoperit cu zăpadă, o presiune de aproximativ 2 bari este optimă, iar pe un drum normal se poate umfla până la 2,5 bari. Desigur, în funcție de autovehicul, presiunea poate să difere. Deci, trebuie să cunoști specificațiile recomandate de producătorul mașinii”, a explicat Robert Marin pentru ProMotor.
Informațiile privind presiunea corectă se găsesc pe capacul rezervorului, pe stâlpul portierei, în manualul de utilizare, fișa tehnică a anvelopei sau pe site-ul producătorului.
O presiune prea scăzută duce la uzura rapidă a anvelopei, iar o presiune prea ridicată reduce suprafața de contact cu asfaltul și implicit aderența.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
