Atenție șoferi! Se introduce o nouă taxă! Decizie de ultimă oră!
Guvernul României se confruntă cu o provocare semnificativă în ceea ce privește Cererea de plată nr. 4 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care trebuie depusă până în luna iunie. Aceasta include, printre altele, reforma fiscală și introducerea unei noi taxe auto pentru vehiculele vechi și poluante. Măsura are un impact considerabil, având în vedere numărul mare de astfel de mașini înmatriculate în România.
Citește și: Spectaculos! Sute de angajați și utilaje pe șantierul autostrăzii! Va fi gata în curând!
În trecut, Guvernul a introdus o taxă auto care a fost ulterior transformată în timbru de mediu, în mandatul Guvernului Tăriceanu. Cu toate acestea, Curtea Europeană de Justiție a considerat-o neconformă, obligând statul român să restituie integral sumele colectate, chiar și după ce taxa a fost modificată de trei ori. Costul restituirii acestor taxe a fost de aproximativ 6,5 miliarde de lei.
Noua măsură fiscală face parte din reformele asumate prin PNRR, iar autoritățile trebuie să găsească o modalitate de implementare care să evite problemele juridice întâmpinate în trecut. Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a declarat într-un interviu pentru Profit.ro că această măsură face parte din cererea de plată nr. 4 și nu poate fi amânată.
„Cererea de plată patru este destul de complexă, având ca obiect reforma fiscală, jalonul 207. Nu se poate renunța la acest angajament, deoarece este un obiectiv suplimentar din planul fiscal. E greu să fie amânat, nu cred că este posibil. Decizia finală aparține Comisiei Europene, dar nu văd o posibilitate de amânare”, a spus Boloș.
Noua taxă pe poluare ar afecta milioane de vehicule, iar impactul său ar putea fi semnificativ. Ministrul Boloș a subliniat că nu este doar o măsură fiscală, ci și o reformă necesară pentru protejarea mediului. De asemenea, a menționat că cererea de plată 4 include și legea privind taxarea utilajelor grele, în funcție de kilometrii parcurși, și a mijloacelor de transport poluante. Această lege are un impact major, având în vedere că sunt înregistrate peste 8 milioane de vehicule în România. Jalonul este coordonat de Ministerul Transporturilor și are o sensibilitate ridicată în aplicare.
„Este o măsură cu un impact mare, afectând mulți proprietari de vehicule și având implicații asupra bugetelor autorităților locale. O parte din banii colectați din taxă vor fi destinați autorităților locale, iar restul va fi utilizat de CNAIR pentru întreținerea drumurilor”, a mai adăugat ministrul.
Dacă cererea de plată nr. 4 nu este depusă la timp, România riscă să piardă accesul la 20 de miliarde de euro din PNRR. De asemenea, trebuie finalizată cererea de plată nr. 3, care deja are întârzieri, pentru a putea avansa la următoarea etapă.
Ministrul Boloș a subliniat că reforma fiscală este clar definită în documentele oficiale și că termenul limită este deja stabilit. „Acesta este angajamentul. Probabil că va intra în vigoare la 1 ianuarie 2026. Avem un plan fiscal care precizează termenul, iar cererea de plată 4 include același termen. Dacă nu depunem cererea de plată 4, nu putem depune nici celelalte cereri, ceea ce ar însemna blocarea celor 20 de miliarde de euro”, a explicat Boloș.
Pe lângă noua taxă, cererea de plată 4 include și alte reforme importante, cum ar fi legea salarizării unice, Codul Silvic și Codul Urbanistic. Legea salarizării este strâns legată de reducerea deficitului bugetar, iar implementarea sa este prevăzută abia după ce deficitul va scădea sub 5% din PIB, estimat a se întâmpla în 2028.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp