
Breaking! De ce riscă România să oprească lucrările la una dintre cele mai avansate autostrăzi din țară? Detalii incredibile!
Deși finalizarea Autostrăzii Transilvania părea la un pas de realitate, un nou blocaj birocratic și financiar amenință să pună frână unuia dintre cele mai așteptate proiecte de infrastructură din România. Cele două ultime loturi ale autostrăzii, însumând aproximativ 42 de kilometri, ar putea intra în conservare, după ce nu au mai fost incluse pe lista proiectelor eligibile pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Citește și: Doliu uriaș în Argeș! Doi preoți, doi tați, două tragedii într-o singură zi! Piteștiul e în lacrimi!
Însă optimismul de pe șantier se poate transforma rapid într-o tăcere apăsătoare. Cele două tronsoane finale nu au fost incluse în lista oficială a proiectelor rămase în PNRR, listă aprobată recent de Guvern. Această decizie neașteptată a ridicat numeroase semne de întrebare, mai ales în condițiile în care lucrările erau aproape de final.
Reprezentanții Ministerului Transporturilor au evitat să ofere explicații privind eliminarea proiectului din PNRR, în timp ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susține că nu a fost notificată oficial despre această decizie.
„Dacă se va ajunge într-o situație de genul acesta și anumite lucrări ar fi stopate, atunci va trebui să cerem constructorilor să ia măsura intrării în conservare a șantierului, ceea ce implică niște cheltuieli. Acestea ar putea fi similare cu costurile finalizării lucrărilor”, a explicat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Șoferii care tranzitează zona resimt cel mai acut efectele întârzierilor. Pentru Cristi, un șofer de camion care parcurge săptămânal drumul dintre Cluj și Zalău, situația este o bătaie de joc:
„Când e aproape gata, pe ultima sută de metri, o opresc. Cred că o să ajung pensionar până când o să pot circula pe autostradă.”
Nici muncitorii nu ascund dezamăgirea. Peste 1000 de oameni lucrează în prezent pe șantier, în ture continue, cu sute de utilaje și condiții de cazare improvizate chiar lângă traseul viitoarei autostrăzi. Efortul lor, spun unii, ar putea fi irosit dacă lucrările sunt suspendate.
Cele două loturi aflate în pericol de conservare au o valoare estimată la peste 1,7 miliarde de lei. Pierderea finanțării din PNRR ar însemna automat un blocaj financiar major. Totuși, există o posibilă salvare: Planul de Transport, o sursă alternativă de finanțare aflată în administrarea Ministerului Transporturilor.
Surse din cadrul CNAIR spun că se analizează posibilitatea ca lucrările să continue prin această schemă, însă procedura birocratică este complexă, iar timpul presează constructorii.
Autostrada Transilvania este, poate, cel mai simbolic proiect de infrastructură al României postdecembriste. Începută în 2004, cu promisiunea de a lega Brașovul de Borș (la granița cu Ungaria), construcția a fost marcată de întârzieri, rezilieri de contracte, schimbări de guverne și dispute politice.
Deși porțiuni importante au fost deja deschise circulației, lipsa de coerență în finanțare și planificare a făcut ca finalizarea completă a proiectului să devină o „saga” a promisiunilor amânate.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp