
Breaking! Se schimbă din temelii examenul pentru permisul auto! Testările vor fi mai dure!
Regulile pentru obținerea și reînnoirea permisului de conducere se modifică semnificativ în următorii ani, atât pentru tinerii aspiranți la statutul de șofer, cât și pentru conducătorii auto vârstnici sau cu probleme medicale. Noile norme, aliniate la legislația europeană adoptată recent, urmăresc creșterea siguranței rutiere, în contextul în care tot mai multe accidente grave sunt provocate de șoferi începători și persoane cu afecțiuni de sănătate.
CITEȘTE ȘI: Anunțul momentului despre Autostrada Pitești – Sibiu! Decizia Guvernului care schimbă tot!
Pentru tinerii care urmează școala de șoferi, examenul auto va include, pe lângă probele clasice, și testarea cunoștințelor privind sistemele moderne de asistență la condus – cum ar fi frânarea automată de urgență, sistemele de menținere a benzii de rulare sau detectarea unghiului mort.
Specialiștii atrag atenția că mulți elevi fac școala de șoferi pe mașini vechi, lipsite de aceste funcții, iar ulterior, la volanul unor automobile moderne, nu știu cum să reacționeze corect în trafic. Noua structură a examenului urmărește reducerea acestei discrepanțe tehnologice.
Legislația europeană permite adolescenților să obțină permisul de conducere începând cu vârsta de 17 ani, însă impune o perioadă de conducere supravegheată: tinerii vor putea circula doar alături de un adult cu experiență până la împlinirea vârstei de 18 ani.
După promovarea examenului, noii șoferi vor intra într-o perioadă de probă de 24 de luni, în timpul căreia vor fi sancționați mai aspru pentru abaterile din trafic. De exemplu, o depășire neregulamentară sau consumul de alcool ar putea duce imediat la suspendarea permisului.
„Categoric trebuie să fie mai prudenţi. Faptul că vor primi o amendă mai mare decât ceilalți conducători auto îi va disciplina”, a declarat Mircea Grigore, specialist în trafic rutier.
Măsurile vin pe fondul unor statistici alarmante: 322 de șoferi începători au fost implicați, doar anul trecut, în accidente rutiere grave, soldate cu 97 de victime.
Ministerul Afacerilor Interne propune, în paralel, o serie de modificări menite să prevină accidentele provocate de șoferii care suferă de boli cardiace, neurologice sau de vedere.
Conform noilor reguli, valabilitatea permisului pentru persoanele cu astfel de afecțiuni ar putea fi redusă la șase luni sau un an, urmând ca reînnoirea documentului să se facă numai pe baza unui certificat medical actualizat, care confirmă că șoferul este apt pentru conducere.
„Scopul acestei măsuri este eliminarea riscului ca o persoană să poată conduce după data la care trebuia să efectueze o reevaluare medicală”, a precizat Loredana Pișică, purtător de cuvânt al DRPCIV.
În evidențele oficiale, anul trecut, figurau 4.300 de șoferi cu afecțiuni medicale care le pot afecta capacitatea de a conduce în siguranță.
Părerile celor vizați sunt împărțite. Mulți tineri recunosc că la 17 ani nu se simt complet pregătiți pentru responsabilitatea condusului:
„E o idee bună, pentru că mulţi copii nu sunt suficient de maturi la 17 ani. Ar trebui să fim mai responsabili.”
Pe de altă parte, unii șoferi vârstnici consideră că noile teste medicale ar trebui adaptate individual, nu impuse automat:
„Poate e o variantă bună să îi motiveze să meargă la control, dar fiecare ar trebui să știe mai bine ce are de făcut. Poate pe propria răspundere să facă verificarea.”
Noile prevederi europene au fost votate de Parlamentul European și trebuie implementate cel târziu până în 2028. România va trebui să adapteze legislația națională în acest interval, astfel încât examenele, condițiile de reînnoire a permiselor și regimul medical al șoferilor să respecte standardele stabilite la nivelul Uniunii Europene.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
