ULTIMĂ
ORĂ

Când și cum se fac înscrierile la creșă și grădiniță în 2025? Părinții pot depune cereri din 26 mai!

Când și cum se fac înscrierile la creșă și grădiniță în 2025? Părinții pot depune cereri din 26 mai!

Ministerul Educației a anunțat că vineri, 23 mai, va fi făcut public numărul locurilor disponibile în grădinițe și creșe după etapa de reînscrieri. Începând de luni, 26 mai, părinții care doresc să înscrie pentru prima dată un copil în sistemul preșcolar vor putea depune cererile de înscriere, conform calendarului oficial valabil pentru anul școlar 2025-2026.

CITEȘTE ȘI: Permisul suspendat, mai ușor de recuperat – ce trebuie să faci? Parlamentul a decis!

Calendarul și procedura de înscriere

Etapa de reînscrieri pentru copiii deja înscriși la grădiniță s-a încheiat, iar în urma ei, vineri, 23 mai, se vor afișa locurile rămase libere. Pentru copiii care vor să intre pentru prima oară în creșă sau grădiniță, înscrierile vor avea loc în perioada 26-30 mai 2025, conform calendarului publicat în Monitorul Oficial din 6 martie.

Părinții pot depune o cerere-tip de înscriere în care pot opta pentru maximum trei unități de învățământ (creșă sau grădiniță), conform metodologiei în vigoare. Modelul cererii este disponibil spre descărcare la finalul articolului.

Obligații și drepturi privind grupele preșcolare

Participarea la grupa mijlocie și grupa mare de grădiniță este obligatorie, în timp ce grupa mică va deveni obligatorie începând cu anul școlar 2030-2031, conform articolului 248, alineatul 3 din Legea învățământului preuniversitar.

Totodată, conform Regulamentului-cadru pentru organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP 2024), copiii din grupele mijlocie și mare pot fi retrași de părinți dacă se constată manifestări de oboseală sau dificultăți de adaptare la regimul grădiniței.

Documentele necesare pentru înscriere

Dosarul de înscriere trebuie să conțină următoarele documente, conform articolului 6 din metodologia de înscriere:

  • copie după certificatul de naștere al copilului;
  • copie după actele de identitate ale ambilor părinți sau ale reprezentantului legal;
  • adeverințe de angajat pentru fiecare părinte sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire a copilului, necesare mai ales pentru programele prelungite sau pentru învățământul antepreșcolar;
  • alte documente doveditoare care susțin criteriile generale sau specifice de înscriere și care vor fi analizate în procesul de selecție.

La începutul anului școlar, dosarul trebuie completat cu:

  • adeverință medicală de la medicul de familie care atestă starea de sănătate clinică a copilului, necesară în prima zi de prezentare în unitatea de învățământ;
  • aviz epidemiologic sau dovada vaccinării, conform normelor Ministerului Sănătății, eliberate de medicul de familie, înainte de începerea frecventării unității.

Selecția copiilor în cazul depășirii numărului de locuri

Atunci când cererile depășesc numărul locurilor disponibile, comisia de înscriere va aplica criterii de departajare, în ordinea descrescătoare a vârstei copiilor, conform regulamentului.

Criteriile generale de departajare pentru înscrierea în grădiniță 2025

Acestea includ, dar nu se limitează la:

  • copilul are 4 sau 5 ani împliniți la 1 septembrie;
  • domiciliul copilului, reședința sau locul de muncă al unuia dintre părinți se află în apropierea unității de învățământ;
  • cel puțin unul dintre părinți urmează o formă de învățământ la zi;
  • existența unui document care atestă tutela sau o măsură de protecție specială conform Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului;
  • documente care atestă că copilul provine din familie monoparentală sau că părintele are trei sau mai mulți copii;
  • ambii părinți, părintele unic sau reprezentantul legal lucrează, sau se încadrează în una dintre situațiile: pensionar, cu certificat de handicap, șomer în căutarea unui loc de muncă, cu documente de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă;
  • certificat medical de încadrare în grad de handicap al copilului și/sau certificat de orientare școlară și profesională emis de CJRAE/CMBRAE;
  • există un frate sau o soră înscris(ă) în unitatea de învățământ pentru anul școlar vizat.

Unitățile cu programe prelungite acordă prioritate părinților angajați, care trebuie să depună adeverințe de angajare la dosarul de înscriere.

Criteriile generale de departajare pentru serviciile de educație timpurie complementare

Aceste criterii se aplică pentru nivelul antepreșcolar și preșcolar în cadrul serviciilor precum grădinița comunitară sau ludoteca/grupul de joacă:

  • domiciliul copilului sau locul de muncă al unuia dintre părinți este aproape de unitatea unde se depune cererea;
  • părintele are un alt copil minor în întreținere (până la clasa a IV-a) și nu a putut înscrie copilul de 3-6 ani în nicio unitate preșcolară din apropiere (pentru grădinița comunitară);
  • dovada solicitării de înscriere la o unitate preșcolară și respingerea acesteia din cauza lipsei de locuri (pentru grădinița comunitară și ludotecă/grup de joacă);
  • copilul are până la 1 an sau între 3 și 4 ani, iar părinții nu au făcut demersuri pentru înscrierea într-o unitate preșcolară (pentru ludotecă/grup de joacă).

Criteriile generale de departajare pentru înscrierea în creșă 2025

Aceste criterii se aplică pentru nivelul antepreșcolar, inclusiv în unitățile unde autoritatea locală utilizează aplicații informatice pentru înscriere:

  • copilul are vârsta de 2 ani împliniți până la sfârșitul anului calendaristic în curs;
  • domiciliul copilului sau locul de muncă al unuia dintre părinți este aproape de unitatea unde se depune cererea;
  • ambii părinți sau părintele unic lucrează, sau părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu la validarea cererii ori în termen de 30 de zile de la începutul anului școlar, sau nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului; situația părinților cu activitate PFA/SRL se consideră echivalentă cu angajarea;
  • cel puțin unul dintre părinți urmează o formă de învățământ la zi;
  • există documente care atestă tutela sau măsuri speciale de protecție conform Legii nr. 272/2004;
  • există documente care atestă familia monoparentală sau familia numeroasă (3 sau mai mulți copii);
  • cel puțin unul dintre părinți este pensionat, are certificat de handicap sau este șomer în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare;
  • părintele/reprezentantul legal are un alt copil minor în întreținere (până la clasa a IV-a) și/sau un alt copil înscris în aceeași unitate pentru anul școlar vizat.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.