prima-proinstal
Obiectiv de Argeș
Dacia Duster

De ce protestează fermierii? Ce vor de la Guvernul României și UE?     

                    LISTĂ REVENDICĂRI SOLICITATE AUTORITĂȚILOR ROMÂNE,

 Către:

 PREȘEDINȚIA ROMÂNIEI

Domnului Președinte Klaus Werner IOHANNIS,

 GUVERNUL ROMÂNIEI

Domnului Premier Nicolae CIUCĂ,

 MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE

Domnului Ministru Petre DAEA,

 MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE

Domnului Ministru Bogdan AURESCU,

 MINISTERUL FINANȚELOR

Domnului Ministru Adrian CÂCIU,

 MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILOR

Domnului Ministru Tanczos BARNA,

 Parlamentul României

Domnului Președinte al Camerei Deputaților Marcel CIOLACU,

Domnului Lider de Grup PSD Alfred SIMONIS,

Domnului Lider de Grup PNL Gabriel ANDRONACHE,

 CITEȘTE ȘI: FERMIERII DIN ARGEȘ PROTESTEAZĂ VINERI! VOR IEȘI CU TRACTOARELE ȘI UTILAJELE PE STRĂZI!

 Fermierii membri în Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal – ,,UNCSV”, având în vedere contextul economic și social deosebit de complex, lipsa de acțiuni a autorităților naționale și europene la notificările transmise anterior, în repetate rânduri, a sumelor compensatorii derizorii alocate fermierilor români și a lipsei oricăror perspective de stabilitate a pieței de cereale din România, a atitudinii relaxate pe care o afișează decidenții europeni, atitudine pe care o considerăm sfidătoare la adresa eforturilor pe care fermierii noștri și cooperativele le-au depus pentru a face față concurenței neloiale acerbe provocată de fluxurile necontrolate de marfă de proveniență ucraineană, vă transmit lista problemelor cu care ne confruntăm și pentru care solicităm autorităților naționale să întreprindă măsuri de rezolvare privind:

  1. Eliminarea scutirii taxelor vamelor pentru import și blocarea cu produse agricole din UCRAINA

Solicităm următoarele:

  • Activarea rapidă a stării de salvgardare și reintroducerea taxelor vamale pentru importul de produse agricole din Ucraina.â
  • Reintroducerii obligativității certificatului fito-sanitar la frontieră pentru a respecta standardele și condiționalitățile europene pe care fermierii români le respectă, cu costuri ridicate.
  • Separarea, în vămile românești, a fluxurilor de mărfuri agricole, în funcție de proveniență, în funcție de destinație, respectând culoarele de tranzit destinate Ucrainei și prioritizarea mărfurilor românești.
  • Asigurarea trasabilității importurilor și tranzitului printr-un control strict al calității și evitarea ambiguităților legate de originea și destinația mărfurilor agricole.
  • Verificarea, controlarea, înregistrarea și monitorizarea exigentă a fiecărui camion/vagon intrat în România.
  • Transferul tuturor sumelor necheltuite de către România din Fondul de Coeziune, programarea anterioară, de cca 10 miliarde euro, către investiții în irigații și pentru ameliorarea situației de criză din agricultura țării, reabilitării infrastructurii mari (rutiere-feroviare-maritime), investiții de dragare a Dunării si căilor navigabile din România și finanțarea creării unei  infrastructuri ale formelor de asociere cu rol economic ale producătorilor cu o rețea de spații de depozitare regionale si procesare, mai multe dane de-a lungul Dunării.
  • Realizarea unei analize de impact asupra importurilor de mărfuri ucrainiene scutite de taxe vamale care au ajuns în UE prin prisma tuturor fermierilor afectați și compensarea corectă(impact estimat la minimum 3 md euro, doar în România).
  • Reciprocitatea recunoașterii certificatelor sanitar veterinare de export cu țările asiatice.
  • Acordarea de garanții guvernamentale pentru producătorii și cooperativele care exportă marfa proprie acestora și membrilor, direct/bilateral către alte destinații.
  1. Urgentarea acordării despăgubirilor în integralitate pentru prejudiciile cauzate de secetă la culturile semănate în primăvara anului 2022, respectiv suplimentarea bugetului de la 300 mil lei până la 800 mil lei, cât este necesar pentru a ajuta financiar cu 1.500 lei per ha conform Procesului Verbal de constatare și evaluare a daunelor.
  2. Realizarea și aprobarea unui pachet legislativ destinat fondului funciar, care să cuprindă:
  • Aprobarea în Parlament și promulgarea de către Președintele României a Plx. nr. 455/2022 prin care se introduce perioada minimă de 7 ani pentru arendarea terenurilor agricole, cu termen de aprobare în Parlament până la 15 mai 2023.
  • Proiect legislativ prin care se creează un instrument bancar pe termen lung, pentru achiziția de terenuri agricole de către fermierii autohtoni, cu dobândă subvenționată cu sprijinul FGCR/FNGCIMM.
  • Proiect legislativ pentru eliminarea inadvertențelor din Legea nr. 18/1991 prin care să se interzică amplasarea investițiilor în panouri fotovoltaice pe terenurile agricole din amenajările pentru irigații.
  1. Reglementări fiscale privind impozitarea firmelor, acordarea de facilități fiscale, eșalonări la plată, plata în termen către fermieri a TVA de rambursat, etc.
  2. Implementarea unei strategii naționale de depozitare, procesare, valorificare pe piață a produselor finite, în țara noastră, UE și țări terțe, cu repartizarea pe zone agricole pentru a reuși să contrabalansăm importul de produse cu valoare adăugată.
  3. Elaborarea și aprobarea unui proiect legislativ pentru modificarea Legii 204/2008 privind protejarea exploatațiilor agricole.
  4. Înființarea și operaționalizarea Sistemului Național de Gestionare și Control Integrat al Riscurilor din Agricultură până în 2025.
  5. ”GROW SOIA”– Creionarea unei strategii agricole ambițioase pentru ca România să devină pionier pe un anumit segment de piață în UE sau dezvoltarea accelerată, sustenabila a sectoarelor de interes agricole din România, care să acopere necesarul din piața comunitară fără a mai fi nevoie să se apeleze la importuri.
  1. Operaționalizarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare (Legea 133/2019-termen prorogat pentru a treia oară până la 1 iul 2023.
  1. Profesionalizarea instituțiilor publice, formarea și promovarea unor leaderi puternici care să se impună la nivel european, să apere interesele României. Adunarea mai multor date economice și statistice la Ministerul Agriculturii în baza cărora să realizeze strategii și comunicarea datelor și către mediul de afaceri.

CITEȘTE ȘI: FERMIERII DIN ROMÂNIA PROTSTEAZĂ PE 7 APRILIE ÎN TOATĂ ȚARA, INCLUSIV ÎN ARGEȘ!

Agricultura trebuie să rămână un domeniu cheie în PIB-ul României, însă în acest an majoritatea producătorilor agricoli vor fi puși în situația de a-și închide fermele din cauza costurilor mari de înființare a culturilor agricole, iar perspectiva unor prețuri de vânzare mici, sub costuri, chiar în condițiile unor producții bune nu vor aduce salvarea fermierilor.

În data de 7 aprilie 2023, fermierii din UNCSV, alături de fermieri din alte organizații profesionale vor organiza un protest la nivel național ca avertisment adresat autorităților publice naționale și europene și determinarea acestora de a găsi soluții și mijloace de rezolvare cât mai rapide și complete problematicilor expuse mai sus.

Rămânem la dispoziția dumneavoastră pentru informații suplimentare. Vă mulțumim pentru implicare și susținere, chiar și în acest ultim moment.

Cu respect,

Împreună pentru Viitor!

Președinte Mircea BĂLUȚĂ                                                                  Director Executiv Florentin BERCU

 

Nr. 883/05.04.2023

 

                                   LISTĂ REVENDICĂRI SOLICITATE AUTORITĂȚILOR EUROPENE,

 PARLAMENTULUI EUROPEAN

Președintele Parlamentului European Roberta METSOLA,

CONSILIULUI EUROPEAN

Președintele Consiliului European Charles MICHEL,

COMISIA EUROPEANĂ

Președinte Ursula VON DER LEYEN,

Vicepreședinte Frans TIMMERMANS,

Vicepreședintă executivă Margrethe VESTAGER,

Vicepreședinte executiv Valdis Dombrovskis,

Vicepreședintă Dubravka ŠUICA,

Vicepreședintă Margaritis SCHINAS,

 Comisarului European pentru Agricultură Janusz WOJCIECHOWSKI,

Comisarei Europene pentru Sănătate și siguranță alimentară Stella KYRIAKIDES,

Comisarului European pentru Mediu, oceane și pescuit Virginijus SINKEVIČIUS,

  Comisarului European pentru Buget și Administrație Johannes HAHN,

  Comisarului European pentru Economie Paolo GENTILONI,

Comisarului European pentru Piața Internă Thierry BRETON,

 Comisarului European pentru Gestionarea crizelor Janez LENARČIČ,

 Comisarului European pentru Transporturi Adina VĂLEAN,

Comisarului European pentru Afaceri interne Ylva JOHANSSON,

Comisarului European pentru vecinătate și extindere Olivér VÁRHELYI,

Comisarului European pentru Parteneriate internaționale Jutta URPILAINEN,

Comisarului European pentru servicii financiare, stabilitate financiară și uniunea piețelor de capital Mairead MCGUINNESS, 

Comisarului European pentru Coeziune și reforme Elisa FERREIRA,

Comisarului European pentru Egalitate Helena DALLI,

COM AGRI

Președintelui COM AGRI Norbert LINS,

COM ENVI

Președintelui COM ENVI Pascal CANFIN,

 REPREZENTANȚEI PERMANENTE A ROMÂNIEI LA UE,

Domnului Coordonator de Secție Achim IRIMESCU,

COPA COGECA,

Doamnei Președinte Christiane LAMBERT,

Domnului Președinte Ramon ARMENGOL,

Domnului Secretar General Pekka PESONEN,

 Fermierii membri în Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal – ,,UNCSV”, având în vedere contextul economic și social deosebit de complex, lipsa de acțiuni a autorităților naționale și europene la notificările transmise anterior, în repetate rânduri, a sumelor compensatorii derizorii alocate fermierilor români și a lipsei oricăror perspective de stabilitate a pieței de cereale din România, a atitudinii relaxate pe care o afișează decidenții europeni, atitudine pe care o considerăm sfidătoare la adresa eforturilor pe care fermierii noștri și cooperativele le-au depus pentru a face față concurenței neloiale acerbe provocată de fluxurile necontrolate de marfuri de proveniență ucraineană,

vă transmit lista problemelor cu care ne confruntăm și pentru care solicităm autorităților europene să întreprindă măsuri de rezolvare privind:

  1. Eliminarea scutirii taxelor vamelor pentru import și blocarea cu produse agricole din UCRAINA

Solicităm următoarele:

  •  Activarea rapidă a stării de salvgardare și reintroducerea taxelor vamale pentru importul de produse agricole din Ucraina.
  • Reintroducerii obligativității certificatului fito-sanitar la frontieră pentru a respecta standardele și condiționalitățile europene pe care fermierii români le respectă, cu costuri ridicate.
  • Separarea, în vămile românești, a fluxurilor de mărfuri agricole, în funcție de proveniență, în funcție de destinație, respectând culoarele de tranzit destinate Ucrainei și prioritizarea mărfurilor românești.
  • Asigurarea trasabilității importurilor și tranzitului printr-un control strict al calității și evitarea ambiguităților     legate de originea și destinația mărfurilor agricole.
  • Transferul tuturor sumelor necheltuite de către România din Fondul de Coeziune, programarea anterioară, de cca 10 miliarde euro, către investiții în irigații și pentru ameliorarea situației de criză din agricultura țării, reabilitării infrastructurii mari (rutiere-feroviare-maritime), investiții de dragare a Dunării si căilor navigabile din România și finanțarea creării unei  infrastructuri ale formelor de asociere cu rol economic ale producătorilor cu o rețea de spații de depozitare regionale si procesare, mai multe dane de-a lungul Dunării.
  • Realizarea unei analize de impact asupra importurilor de mărfuri ucrainiene scutite de taxe vamale care au ajuns în UE, prin prisma tuturor fermierilor afectați și compensarea corectă(impact estimat la minimum 3 md euro, doar în România).
  1. Regulamentul privind utilizarea sustenabilă a pesticidelor – SUR
  • Oferirea unor alternative eficace și eficiente, raport calitate-utilitate-preț înainte de a fi suspendate/interzise acordarea derogărilor pentru neonicotinoide, interzicerea glifosatului și altor substanțe autorizate de instituțiile europene, plecând de la nevoile actuale ale fermierilor de a produce, controlând bolile și dăunătorii din culturi; fără a avea ca rezultat dezechilibre economice ale fermierilor, fără  a conduce la creșterea prețului produselor agricole și fără a afecta aprovizionarea cu alimente pentru consumatori.
  •  Regulamentul SUR trebuie să conțină precizarea că statele membre care au un consum specific de produse de protecția plantelor per ha sub media europeană, să nu fie obligate/condiționate să aplice vreo reducere, existând permisivitatea de a crește consumul mediu per ha până la 50% din media europeană.
  1. Lipsa accesului fermierilor europeni la tehnicile de ameliorare moderne/inovative (NGT)
  • Introducerea în același pachet legislativ, alături de Regulamentul privind utilizarea durabilă a produselor de protecție a plantelor și aprobarea simultană a Directivei/Regulamentului pentru utilizarea inovării și a tehnicilor de ameliorare moderne, pentru a se evita pierderea încă a minimum 6-7 ani până se va ajunge la implementare.
  • Transpunerea în legislația națională, realizarea și implementarea unei strategii naționale pentru producerea și promovarea hibrizilor noi de semințe produși în România. În paralel cu aceasta este nevoie de alocarea de fonduri /resurse europene pentru cercetarea în ameliorare, precum și susținerea unei poziții bazate pe fundamentare pur științifică în privința dezvoltării de noi soiuri rezistente, inclusiv NGT.
  1. Inițiativele Comisiei Europene privind FINANȚAREA DURABILĂ

Excluderea capitolelor privind producția animală, producția vegetală, silvicultura si prelucrarea alimentelor din viitorul Act delegat privind biodiversitatea. Sectoarele enumerate ar trebui considerate ca fiind sectoare sensibile pentru care recomandările actuale ar putea fi perturbatoare și ar putea submina în mod fundamental securitatea alimentară, protecția mediului și sănătatea populației. Susținem ideea de a consolida producția durabilă, luând în același timp în considerare impactul economic și social al tranziției. Prin urmare, ar trebui să se acorde mai mult timp sectoarelor sensibile, care ar trebui să le includă pe cele enumerate mai sus, pentru a discuta în mod corespunzător criterii realiste și fezabile.

Pe aceleași subiecte au fost foarte multe interventii, repetitive, din partea organizațiilor profesionale fără a avea vreo finalitate din partea autorităților naționale și europene. Soluții se pot găsi dacă se dorește cu adevărat, se organizează întâlniri de lucru și se vor implementa soluțiile constructive identificate în baza unui calendar strict supravegheat.

  1. Inițiativele legislative europene privind: Condiționalitățile, GAEC-urile, impuse prin PNS/PAC 2023-2027, bunăstarea animalelor, derogarea de la utilizarea neonicotinoidelor, directiva privind emisiile industriale, acordurile de liber schimb, legislația privind animalele carnivore mari, acceptarea produselor derivate din lapte, carne, etc.
  • Promovarea agriculturii ca o soluție pentru asigurarea hranei, securității alimentare a globului și un contributor important la biodiversitate și mediu, nu un dușman așa cum lasă de înțeles directiva privind poluarea industrială că este zootehnia sau Pactul Ecologic European, Strategia de la Fermă la Consumator și Strategia Biodiversitate.
  • Redeschiderea discuțiilor la nivel european și național pentru reducerea impactului negativ al Condiționalităților și GAEC asupra activității fermierilor din România.
  • Atingerea obiectivelor PAC fără a diminua competitivitate producătorilor agricoli și impune o concurență neloială asupra produselor agroalimentare din UE în detrimentul celor din afara U.E.
  • Întărirea poziției cooperativelor agricole în PAC sprijinindu-le să realizeze investiţii comune pentru creşterea valorii adăugate a producţiei primare a membrilor.
  • Prelungirea termenelor de finalizare a investițiilor prin Cadrul Financiar Multianual 2014-2020 la N+4.
  • Măsuri și instrumente pentru asigurarea necesarului de proteină vegetală în U.E.
  • Bonitarea habitatelor naturale din Europa pentru determinarea efectivelor animalelor sălbatice optime și asigurarea densității pe suprafață corespunzătoare pentru animalele carnivore /omnivore mari (Urs, Lup, Mistreț, etc).
  • Elaborarea de Instrucțiuni/directive care să permită Statelor Membre ca în condițiile atacurilor unor boli și dăunători specifici agroecoregiunilor proprii  și /sau  în cazul unor epidemii/ pandemii, să adopte măsuri autonome naționale, derogative de la Regulamentul European (REGULAMENTUL (UE) 2016/2031 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 26 octombrie 2016 ) prin care să intervină în limitarea/ reducerea pagubele provocate activității economice agricole și forestiere și echilibrelor ecologice din habitatele în care se produc.
  • Ajustarea strategiei FARM TO FORK astfel încât să răspundă nevoilor exprimate de fermieri, pentru gestionarea presiunii bolilor, dăunătorilor, buruienilor și pieței, pentru a sprijini modelele de agricultura durabilă care oferă hrană sigură și protejează mediul în egală măsură.

Din cauza unei lipse de reacție imediată și o implicare directă a autorităților europene și naționale în vederea implementarii acestor măsuri, membrii UNCSV împreună cu ai celorlalte organizații profesionale de fermieri vor organiza un protest la nivel național în data de 7 aprilie 2023.

 Rămânem la dispoziția dumneavoastră pentru informații suplimentare.

Vă mulțumim pentru implicare și susținere, chiar și în acest ultim moment.

Cu respect,

Împreună pentru Viitor!

Președinte Mircea BĂLUȚĂ                                                                       Director Executiv Florentin BERCU

 

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.
Powered by VA Labs