
DEZASTRU în România! Mii de oameni concediați! Decizie fără precedent!
Criza care lovește industria auto din Europa începe să aibă repercusiuni serioase în vestul României, unde problemele majore ale sectorului din Germania se traduc prin concedieri și închideri de fabrici.
Sute de familii din această regiune sunt afectate direct de declinul pieței, într-un an considerat unul dintre cei mai dificili din istoria recentă a domeniului. Situația este critică în județele Bihor și Arad, unde companiile locale, dependente de partenerii externi, sunt nevoite să recurgă la măsuri drastice.
Potrivit informațiilor furnizate de Digi24, autoritățile locale au fost deja notificate cu privire la aceste restructurări. Csaba Bekesi, directorul executiv al AJOFM Bihor, a confirmat situația: „Înregistrăm intenții de concedieri colective, care vin dinspre industria automotive. Până acum avem două companii, cu care am intrat deja pe calendarul de concediere colectivă. Ambele companii vin din industria automotive și sunt direct producătoare pentru țările membre ale Uniunii Europene”.
Impactul este vizibil în Oradea, unde o unitate de producție a volanelor destinate pieței germane va renunța anul viitor la aproximativ 120 de salariați. În același timp, în județul Arad, o fabrică din Ineu își va înceta complet activitatea, ceea ce va lăsa 1.000 de oameni fără locuri de muncă, producția urmând să fie relocată în afara spațiului comunitar.
Analiștii economici pun aceste decizii pe seama scăderii dramatice a producției de mașini în Uniunea Europeană, cu precădere în Germania, unde producătorii pierd teren.
„În cazul industriei auto, unul dintre factori este reducerea producției de autovehicule în Uniunea Europeană și, în special, în Germania, pe fondul scăderii cotelor de piață ale producătorilor europeni”, a explicat Adrian Codirlașu, președinte CFA, conform sursei citate.
Industria de profil din Germania se confruntă cu cea mai gravă situație de la criza financiară din 2009 încoace. Datele arată că, în al treilea trimestru, profiturile marilor concerne auto s-au prăbușit cu 76%, ajungând la circa 1,7 miliarde de euro, un minim al ultimilor 15 ani. Ca răspuns, Germania a disponibilizat deja până la 50.000 de lucrători, iar giganți precum Volkswagen au hotărât să închidă facilități de producție, inclusiv o fabrică de vehicule electrice din Dresda.
La nivel global, marja de profit în sector a scăzut la 3,9%, reprezentând jumătate din valoarea înregistrată în 2023. În acest climat instabil, modificările fiscale sau legislative pot accelera decizia companiilor de a se muta în alte state.
Un exemplu este introducerea taxei pe cifra de afaceri, care, neputând fi transferată în prețul final din cauza concurenței acerbe, generează pierderi și favorizează relocarea.
Deși România menține o rată a șomajului scăzută, de 3,21% – aproape jumătate din media europeană – tendința de creștere a început să se manifeste. Statisticile oficiale indică faptul că, în luna octombrie, numărul șomerilor a urcat la 256.000, cu peste 4.000 de persoane mai mult față de luna anterioară, reflectând primele efecte ale instabilității din industria auto.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
