Dispare Evaluarea Națională? Schimbări radicale începând de anul viitor!
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat miercuri, în cadrul unei conferințe de presă, că Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a ar putea suferi modificări începând cu anul școlar 2025-2026. Acesta a făcut referire la posibilitatea implementării unui model de testare similar celui din Franța, care include evaluări integrate din mai multe discipline.
CITEȘTE ȘI: Permisul suspendat, mai ușor de recuperat – ce trebuie să faci? Parlamentul a decis!
Declarația a fost făcută ca răspuns la întrebările jurnaliștilor privind Raportul QX de diagnostic în educație și cercetare, document prezentat public pentru prima dată pe 19 mai.
Daniel David a subliniat că metodologia aferentă Evaluării Naționale pentru anul viitor nu este încă definitiv stabilită, ceea ce lasă loc pentru ajustări. Potrivit ministrului, dacă va exista consens în sistemul educațional – între autorități, părinți și sindicate – există posibilitatea ca modificările să fie aplicate mai devreme decât era planificat inițial.
„Pentru mine, examenul din clasa a VIII-a reprezintă o provocare majoră. Consider actualul format, axat doar pe două discipline, prea limitativ și restrictiv. Este o evaluare punctuală, care are un impact semnificativ asupra traseului educațional al elevilor”, a declarat ministrul.
Ministrul a propus un sistem inspirat de modelul francez, în care un test standardizat este compus din subteste ce acoperă mai multe discipline. Acest format permite o evaluare mai cuprinzătoare a competențelor elevilor, fără a asocia neapărat fiecare subtest cu o materie distinctă, ceea ce ar evita o birocratizare excesivă a procesului.
„Uitați-vă la modelul din Franța. Elevii susțin teste standardizate care includ subteste din matematică, limbă, istorie, geografie și științe. Dacă se poate acolo, se poate și la noi. Dacă nu vom reuși să fim suficient de creativi, probabil vom adopta un model asemănător”, a explicat el.
Ministrul a mai precizat că implementarea acestui nou model de evaluare ar putea avea loc într-un ritm mai rapid, cu condiția ca toate părțile implicate să fie de acord. Totodată, a menționat posibilitatea desfășurării unor simulări pentru a testa viabilitatea formatului propus.
„Dacă ajungem la un acord general, nu văd de ce să amânăm schimbarea. Putem pilota noile metode mai devreme și, dacă se dovedesc eficiente, le putem aplica la scară largă. Aspectele operaționale pot fi negociate”, a completat ministrul.
În intervenția sa, Daniel David a făcut referire și la alte modele europene, precum cele din Italia și Finlanda, unde evaluarea elevilor la finalul ciclului gimnazial se bazează fie pe testări standardizate extinse, fie pe portofolii educaționale care reflectă performanța pe parcursul anilor de studiu.
„Personal, prefer modelul bazat pe portofoliu educațional – practicat deja în Franța și alte state europene – deoarece oferă o imagine mai completă și mai relevantă asupra dezvoltării elevilor. Chiar și cu un test mai complex, acesta rămâne o evaluare punctuală”, a spus ministrul.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp