DISTRIBUIȚI

Vizita pe care liderii Guvernului PSD-ALDE, Liviu Dragnea și Călin Popescu Tăriceanu, au desfășurat-o ieri în județul Argeș, la uzina Dacia din Mioveni reprezintă doar o dovadă clară a sfidării cu care aceștia tratează segmente importante ce țin de dezvoltarea României.

Liviu Dragnea, liderul PSD şi preşedintele Camerei Deputaților, și Călin Popescu Tăriceanu, liderul ALDE şi preşedintele Senatului, conducătorii coaliției de guvernare, au vizitat, cu impertineță, uzina, în condițiile în care, din cauza legislației promovate de Guvernul PSD – ALDE România a importat, în 2017, peste 350.000 de mașini second-hand, vechi și foarte vechi.

Numărul record de mașini second-hand înmatriculate în țara noastră în acest an arată cum Liviu Dragnea și Călin Popescu Tăriceanu  ”luptă cu succes” pentru ca România să devină gropa de gunoi a Europei. România are nevoie de o legislație de mediu care să încurajeze achiziția de automobile noi și industria constructoare de mașini, așa cum este uzina Dacia, companie ce are nevoie,printre altele, și de autostrăzi.

Directorul Dacia, Yves Caracatzanis, a cerut, ieri, liderilor PSD – ALDE, drumuri pe care să își poată transporta produsele, dar și stabilitate legislativă. În tot acest timp, însă, România este introdusă într-un haos legislativ şi ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, face zob construcția autostrăzilor din România.

Recent, acesta a declarat că au fost scoase la licitație proiecte în valoare de 3 miliarde de euro. Ministrul Cuc nu a precizat, însă, că toate obiectivele scoase la licitație au clauze rezolutorii care permit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să nu semneze contractul decât ”cu firmele agreate”. Prin aceste clauze, Ministerul Transporturilor încalcă legislația în vigoare, despre care recunoaște că prezintă grave nereguli, demarează licitații ale căror documentații sunt incomplete, dovedește incompetență și incapacitate.

Potrivit Ministerului Transporturilor proiectele lansate în cursul anului 2017 au una, două sau chiar trei clauze rezolutorii:

”1.Încheierea contractului este condiționată de obținerea/ aprobarea finanțării lucrărilor din fonduri de la bugetul de stat și/ sau fonduri europene nerambursabile, semnarea contractului fiind posibilă doar în situația în care se respectă dispozițiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidența legislatiei privind finanțele publice. În cazul în care, indiferent de motive, obținerea/aprobarea finanțării lucrărilor din fonduri de la bugetul de stat și/ sau fonduri europene nerambursabile nu se realizează, AC va aplica art. 212 alin (1) lit. c) teza a II-a din Legea 98/2016 (anularea procedurii de atribuire), fiind imposibilă încheierea contractului.

  1. AC (Autoritatea Contractantă – CNAIR) nu va atribui contractul decât în situația în care HG privind indicatorii tehnico-economici ai acestui obiectiv de investiție va fi rectificată/actualizată. În lipsa rectificării/actualizării indicatorilor tehnico-economici, aprobați prin HG, AC va aplica prev art. 212 alin (1) lit. c) din Legea 98/2016 (anularea procedurii de atribuire).
  2. Autoritatea Contractantă nu va atribui contractul decât după obținerea Acordului de Mediu. În lipsa Acordului de Mediu, Autoritatea Contractantă va aplica prev art. 212 alin (1) lit. c) din L 98/2016 (anularea procedurii de atribuire).”

Printre cele 13 obiective scoase la licitație de către Ministerul Transporturilor se regăsesc și loturile 1 și 5 ale Autostrăzii Pitești-Sibiu, proiect de care uzina Dacia are foarte mare nevoie și care conține mai multe clauze rezolutorii. Concret, prin aceste clauze, Ministerul recunoaște că nu are asigurată sursa de finanțare nici de la bugetul de stat, nici din fonduri europene nerambursabile pentru aceste obiective de investiții.

De asemenea, reprezentanții Ministerului Transporturilor recunosc că încalcă legea finanțelor publice 500/2002 (art. 42 și art. 43) deoarece scot la licitație obiective de investitii ai căror indicatori tehnico economici nu au fost încă actualizați/rectificați prin Hotărâri de Guvern.

Prin urmare, un obiectiv nu poate fi inclus în programul de investitți și respectiv în bugetul anual, decât dacă, în prealabil, documentația tehnico-economică aferentă acelui obiectiv de investiții a fost elaborată și aprobată conform legislației în vigoare. Mai exact, proiectele care nu au aprobați indicatorii tehnico-economici  nu pot fi incluse în programul de investiții și nici în buget.

Conform clauzelor rezolutorii, CNAIR poate să anuleze licitația prin invocarea art. 212, alin 1, lit c) care se referă  la faptul că o licitație poate fi anulată dacă există nereguli grave în raport cu legislația în vigoare. Prin urmare, CNAIR recunoaște că documentația prezentată conține nereguli grave în raport cu legislația în vigoare în toate cele 13 obiective scoase la licitație

O altă clauză rezolutorie introdusă de Ministerul Transporturilor face referire la existenţa Acordului de Mediu. Contractul va putea fi atribuit doar dacă există acest acord ce se obține, însă, doar dacă studiul de fezabilitate este finalizat.

Ca Avizul de Mediu, de exemplu, pentru Autostrada Pitești-Sibiu să fie obținut, în primul rând trebuie să fie finalizat studiul de fezabilitate pentru toate cele 6 loturi, nu doar pentru loturile 1 și 5 care au fost scoase la licitație.

Conform acestei clauze, pentru ca loturile 1 și 5 ale Autostrăzii Pitești – Sibiu să fie contractate, trebuie să existe Acordul de Mediu. Prin urmare câștigătorii licitațiilor loturilor 1 și 5 vor trebui să aștepte, pe de-o parte finalizarea studiului de fezabilitate pentru toate loturile, iar pe de altă parte, Avizul de Mediu, pentru care în România se așteaptă între 6 și 12 luni, cel puțin. Încă un motiv în plus toate pentru care loturile 1 și 5 ale Autostrăzii Pitești-Sibiu riscă să nu fie contractate potrivit acestor proceduri, incomplete și neconforme, care relevă incompetență în raport cu legislația în vigoare.

Reprezentanții Ministerului Transportului au prezentat pe SEAP documentații incomplete, care nu respectă legislația în vigoare, ceea ce înseamnă bulversarea participanților la licitații, înseamnă implicit amânări foarte mari din cauza numeroaselor solicitări de clarificari și contestații. la  Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

Prin demararea licitațiilor, reprezentanții Ministerului Transporturilor vor să demonstreze că există preocupare și interes pentru realizarea infrastructurii de transport rutier din România. Din păcate, demonstrează că nu cunosc legislația, din moment ce nu o respectă, demonstrează incompetență, incapacitate instituțională, dar și că, poate, există interese ascunse dat fiind faptul că aceste clauze rezolutorii le permit reprezentanților Ministerului ca în cazul în care o companie câștigă licitația, contractul să nu fie semnat pentru că și-au creat posibilitatea să încheie contracte doar cu firmele care fac parte din categoria societăților ”cu care trebuie semnate contracte”. România riscă, însă, prin aceste acțiuni ale reprezentanților Ministerului Transporturilor, să rămână fără banii europeni pentru investițiile din infrastructură.

Guvernul PSD – ALDE impune un sistem legislativ și acționează astfel încât sunt puse piedici unor brand-uri naționale și dezvoltării mediului privat. În schimb, principala preocupare a coaliției de guvernare este creșterea salariilor din administrația publică.  Persiflarea cu care cei doi lideri ai guvernării, Liviu Dragnea și Călin Popescu Tăriceanu, au desfășurat vizita la uzina Dacia din Mioveni demosntrează încă o data lipsa de interes față de cele mai importante segmente ce țin de dezvoltarea României.

Pro România Argeș cere coaliției de guvernare PSD – ALDE să înceteze cu toate aceste acte de sfidare și să ia măsuri concrete pentru ca țara noastră să aibă o legislație stabilă și o infrastructură dezvoltată pentru bunul mers al economie.