Este obligatoriu să montezi acest aparat pe mașină! RAR a făcut anunțul!
Asociația Națională a Service-urilor din România (ANSAR) consideră că piața tahografelor este dominată de un monopol creat de firmele importatoare de astfel de echipamente. În sprijinul acestei idei vin și inspectorii de tahografe, care acuză existența unui monopol și în domeniul formării instructorilor.
CITEȘTE ȘI: Peste 1000 locuri de muncă disponibile pe șantierul autostrăzii! Ce salarii sunt oferite?
Inspectorii de tahografe și câteva service-uri auto din România susțin că Registrul Auto Român (RAR) facilitează acest monopol, favorizând patru companii: Fomco Trade, Tachonan Service, Fauro Smart și CSA Tahosistem. Acestea sunt singurele firme autorizate să importe tahografe și să asigure instruirea inspectorilor, ceea ce a generat nemulțumiri din cauza lipsei concurenței și a cerințelor restrictive impuse altor operatori.
Tahografele sunt dispozitive obligatorii pentru vehiculele de transport marfă și de persoane, având rolul de a monitoriza activitățile șoferilor. Normele de instalare și verificare a acestor echipamente au fost stabilite inițial printr-un Ordin de Ministru în 2008, iar în 2019, OMT 1333/2019 a impus noi criterii de evaluare pentru inspectori și cerințe suplimentare pentru operatori. Potrivit ANSAR, aceste modificări au îngrădit accesul liber pe piață, iar ordinul a fost contestat și, ulterior, anulat de Înalta Curte de Casație și Justiție în 2024.
ANSAR afirmă că RAR a creat un sistem de evaluare subiectiv, care ar favoriza parteneriatul cu una dintre cele patru companii pentru obținerea autorizațiilor necesare, excluzând astfel alte firme și generând costuri mai mari pentru service-uri și transportatori, costuri care se reflectă în prețurile finale plătite de consumatori.
Vicepreședintele ANSAR, Iulian Constantinescu, susține că cerințele impuse în legislația românească sunt mai restrictive decât cele europene, ceea ce îngreunează accesul noilor jucători pe piață. Constantinescu a adus în discuție și dificultățile întâmpinate de inspectori precum Dragoș și Cristi, care sunt nevoiți să participe la cursuri și să susțină examene periodice, dar întârzierile din organizarea RAR le afectează activitatea profesională și stabilitatea financiară.
Inspectorii mai afirmă că evaluările de la RAR nu sunt obiective, fiind semnalate întrebări incorecte în grilele de examen, iar în anumite cazuri, notarea este influențată de dispoziția examinatorilor. Cristi, un inspector TLV cu experiență, a menționat că acest sistem afectează carierele inspectorilor și viabilitatea afacerilor lor.
Un alt inspector, Dragoș, a relatat că întârzierile în procesul de reatestare l-au împiedicat să lucreze timp de o lună, provocându-i pierderi financiare și afectând stabilitatea afacerii sale.
Reprezentanții firmelor Fomco Trade și Tachonan Service neagă acuzațiile de favoritism, subliniind că respectă legislația și nu au avut nicio influență în redactarea reglementărilor. Viorel Gherdan de la Tachonan Service și Paul Pepela de la Fomco Trade au declarat că toate parteneriatele au fost stabilite conform normelor și că nu există favoritisme.
Pe de altă parte, Mihai Alecu, directorul general al RAR, a respins acuzațiile de monopol, afirmând că RAR acționează strict în conformitate cu legislația. Alecu a precizat că eventualele erori în grilele de examen au fost corectate imediat și că niciun centru de instruire nu beneficiază de tratament preferențial.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp