Este oficial! Obligații noi pentru învățători! Legea a intrat în vigoare!
Ministerul Educației a emis Ordinul nr. 6.423/2025, publicat în Monitorul Oficial, prin care stabilește metodologia pentru organizarea orelor de învățare remedială la nivelul învățământului primar. Aceste activități, introduse prin Legea Bolojan sub denumirea de „Programul ÎR”, implică obligații pentru cadrele didactice, părinți și directori de școli privind modul de implementare.
CITEȘTE ȘI: Vești proaste! Cine sunt bugetarii care pierd o minivacanţă? Nu te-ai fi așteptat la așa ceva!
Conform metodologiei, fiecare învățător sau profesor pentru învățământ primar trebuie să organizeze două ore de învățare remedială pe săptămână, pe lângă programul obligatoriu, pentru toți elevii. Participarea este prevăzută în regulament, iar activitățile urmăresc susținerea elevilor în recuperarea, consolidarea sau extinderea competențelor dobândite, informează Edupedu.
Grupele pentru aceste activități sunt formate, în general, din 6–12 elevi, însă pot avea și un număr diferit de copii, în funcție de necesitățile identificate, inclusiv din clase diferite. Sesiunile remediale se desfășoară două zile pe săptămână, înainte sau după cursurile obișnuite, cu o durată de 45 de minute. Pentru clasa pregătitoare și clasa I, durata unei sesiuni este cuprinsă între 30 și 35 de minute, restul timpului fiind destinat jocurilor și activităților ludice.
Înscrierea elevilor la Programul ÎR se face fie la solicitarea scrisă a părinților, fie la recomandarea cadrului didactic, iar în lipsa unei cereri, înscrierea poate fi realizată direct de profesor. Participarea la aceste ore nu mai este considerată opțională, iar retragerea este posibilă doar printr-o cerere scrisă a părintelui sau reprezentantului legal.
Potrivit Art. 6 alin. (1) din metodologie, „Retragerea din Programul ÎR se poate face la cererea părintelui/reprezentantului legal, prin înștiințare scrisă a cadrului didactic”. De asemenea, conform Art. 6 alin. (2), aceste solicitări pot fi transmise online, la adresa electronică sau pe platforma indicată de școală.
Participarea elevilor la Programul ÎR este gratuită, iar metodologia precizează că nu se acordă calificative pentru aceste ore. Profesorii au însă obligația de a monitoriza progresul elevilor și de a informa părinții despre absențe.
Articolul 7 alin. (2) menționează că „Prezența elevilor la Programul ÎR este urmărită de către cadrele didactice implicate (…). Absențele elevilor se consemnează într-un catalog special, aferent Programului ÎR”. Totodată, activitatea profesorilor în cadrul acestor ore se consemnează în condica de prezență, potrivit Art. 7 alin. (3).
Activitățile remediale sunt adaptate nivelului și necesităților elevilor, având ca scop remedierea, consolidarea, aprofundarea sau extinderea cunoștințelor. Pentru clasa pregătitoare, accentul este pus pe comunicare orală, literație, pre-alfabetizare, dezvoltarea competențelor prematematice și motricitate.
Directorii unităților de învățământ au responsabilitatea de a monitoriza implementarea Programului ÎR, prin aprobarea grupelor, verificarea orarului, observarea directă a activităților și organizarea de întâlniri periodice cu profesorii pentru evaluarea rezultatelor și adaptarea intervențiilor, acolo unde este necesar.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp