ULTIMĂ
ORĂ

Guvernul Bolojan schimbă radical școala! Elevii vor învăța până la ora 17:00!

Guvernul Bolojan schimbă radical școala! Elevii vor învăța până la ora 17:00!

Planul de guvernare al premierului desemnat Ilie Bolojan prevede o serie de măsuri importante pentru sistemul educațional, printre care pilotarea și generalizarea programului „Școală după școală” de la ora 8 până la ora 17, creșterea normei didactice diferențiată și redimensionarea burselor, toate acestea urmărind concomitent creșterea performanței. Documentul este în curs de elaborare, iar audierile pentru votarea Guvernului Bolojan sunt programate pentru luni, 23 iunie, cu o posibilă instalare a cabinetului în aceeași noapte, conform informațiilor publicate de G4Media.ro. La conducerea Ministerului Educației și Cercetării a fost nominalizat Daniel David.

CITEȘTE ȘI: Permisul suspendat, mai ușor de recuperat – ce trebuie să faci? Parlamentul a decis!

Propuneri principale pentru Educație în planul de guvernare

  • Dezvoltarea și susținerea programului „Școală după școală”, prin crearea unui cadru legal clar care să stimuleze și să încurajeze primăriile și agenții economici să investească în activități educative complementare, inclusiv pilotarea și generalizarea programului „Școală de la 8 la 17”.
  • Modificarea normei didactice în educație prin:
    1. Creșterea numărului de ore de activități didactice în învățământul preuniversitar, cel puțin până la media europeană/OECD, cu aplicare diferențiată în funcție de mediul de lucru, ciclul de educație și fragmentarea normei în mai multe unități școlare.
    2. Majorarea limitării legale a normei didactice în învățământul universitar de la 16 la 18 ore convenționale pentru a sprijini încadrarea universităților în bugetul alocat.
    3. Analiza degrevărilor de normă și acordarea lor, de regulă, din timpul non-didactic al normei.
    4. Evaluarea numărului efectiv de ore în raport cu cel normat din cadrul unui post didactic.
    5. Raportarea plății pe oră la timpul total de lucru săptămânal (40 de ore), pentru evitarea situațiilor în care plata pe oră este mai mare decât cea aferentă normei didactice.
  • Analiza sistemului de burse: acestea trebuie să reflecte atât sprijinul pentru condiții socioeconomice dificile, cât și pentru excelența educațională. Bugetul pentru burse va fi dimensionat în raport cu nivelul din 2023, înainte de introducerea unor angajamente nesustenabile prin Legea 198/2023, și raportat la salariul minim net pe economie, având în vedere faptul că bursele nu sunt impozitate.
  • Implementarea unor programe după stabilizarea economico-financiară, precum programul național pentru cantine școlare și programul de învățare remedială.
  • Concentrarea educațională pentru eficientizare și creșterea calității prin evitarea fragmentării, inclusiv prin creșterea numărului minim și maxim de elevi în clase, cu excepții justificate în zonele cu minorități și medii defavorizate.
  • Concentrații academice în învățământul superior și cercetare-dezvoltare-inovare, inclusiv prin fuziunea sau desființarea unor instituții deconcentrate, pentru eficientizare și creșterea calității.

Viziunea pentru învățământul preuniversitar

Educația preuniversitară trebuie să pregătească elevii să dobândească cele opt competențe cheie necesare pentru a deveni specialiști competenți, cetățeni responsabili și persoane cu o calitate bună a vieții. Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii la nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a sau să continue studiile la nivel postliceal și universitar. Educația reprezintă un motor al mobilității sociale, inovației și dezvoltării economice sustenabile, printr-un sistem centrat pe elev, echitabil și incluziv, susținut de profesori motivați și bine pregătiți.

Țintele includ menținerea ratei abandonului școlar și a analfabetismului funcțional sub media europeană, precum și alocarea a 15% din bugetul general pentru educație până în 2030. Reformele vor viza curriculumul – prin actualizarea planurilor-cadru pentru a integra competențe digitale, gândirea critică și creativitatea – evaluarea, inclusiv standardele și examenele naționale, și infrastructura educațională, cu accent pe învățământul rural și dezvoltarea laboratoarelor și campusurilor duale.

Se propune extinderea școlilor-pilot pentru inovații curriculare și învățământ dual, completarea manualelor cu platforme de e-learning și alte instrumente interactive, o atenție sporită educației timpurii și infrastructurii de creșe. Totodată, se urmărește consolidarea statutului profesorilor prin formare continuă, angajare pe bază de merit, salarii competitive și evaluări bazate pe performanță, inclusiv prin corelarea notelor elevilor cu rezultatele la examenele naționale.

Viziunea pentru învățământul universitar și cercetare

Sistemul național de învățământ superior trebuie să asigure formarea unei resurse umane înalt calificate (nivelurile 5/6 – licență, 7 – master, 8 – doctorat), capabile să-și mențină și să-și dezvolte competențele prin învățare continuă. Calificările de nivel 5/6 vor facilita inserția directă pe piața muncii, în special în domeniile vocaționale, iar cele de nivel 7/8 vor accentua specializarea și dezvoltarea unor noi segmente ale pieței muncii.

Sectorul cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) trebuie să genereze cunoaștere științifică pentru rezolvarea problemelor teoretice și practice, iar inovarea – tehnologică și socioculturală – va contribui la creșterea nivelului de trai și calității vieții, oferind totodată un antidot împotriva dezinformării și manipulării.

Reforme și reorganizări

  • Diferențierea universităților pe baza misiunilor asumate (educație, educație și cercetare, educație și cercetare avansată) și alinierea evaluărilor instituționale la aceste misiuni, cu mecanisme de susținere a acestora și flexibilizarea ciclurilor de studiu în cadrul aceleiași universități.
  • Consolidarea autonomiei financiare și promovarea parteneriatelor cu mediul socio-economic.
  • Încurajarea concentrărilor academice pentru eficientizarea costurilor și creșterea performanței.
  • Reorganizarea sistemului național de cercetare, cu finanțare publică în creștere până la 1% din PIB până în 2030, susținerea inovării și parteneriate public-privat pentru transfer tehnologic și atragerea companiilor internaționale.
  • Lansarea de competiții multianuale pentru cercetători și alinierea priorităților CDI cu programele europene și strategiile naționale.
  • Integrarea eticii ca demers transversal în educație și cercetare, conform bunelor practici europene.

Acțiuni pentru instituții subordonate

Se prevede reorganizarea structurilor teritoriale ale Ministerului Educației și Cercetării pentru a eficientiza, descentraliza și debirocratiza managementul școlar, cu scopul de a oferi un sprijin sporit școlilor, în conformitate cu principiul că „politicul se oprește la poarta școlii”.

Măsuri pentru accelerarea fondurilor europene (PNRR și Coeziune)

  • Obiectivul este absorbția integrală (100%) a granturilor și creditelor din cadrul PNRR renegociat.
  • Reorganizări la nivelul ministerului pentru o mai bună coordonare și implementare a fondurilor și programelor europene.

Programe și măsuri transversale

Programul național pentru cantine școlare și cel de învățare remedială vor fi implementate după stabilizarea situației economico-financiare a țării. Se prioritizează prevenirea abandonului educațional prin programe precum PNRAS, PNRAU, „Școală după școală” și mese sănătoase în școli.

Totodată, se vor asigura drepturile educaționale ale minorităților naționale prin adaptarea programelor, manualelor și platformelor digitale în limbile acestora, formarea profesorilor și aplicarea integrală a prevederilor legale. Educația pentru românii din diaspora și comunitățile istorice va fi consolidată prin burse, cursuri LCCR și simplificarea recunoașterii diplomelor. De asemenea, se va susține programul național de învățare a limbii și literaturii române cu sprijinul universităților.

Măsuri de eficientizare economico-financiară

  • Reducerea sporurilor și stimulentelor exagerate, indiferent de sursa finanțării.
  • Testarea periodică a funcționarilor și a personalului de conducere angajat prin contract de mandat.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.