Mai multe materii de examinare la Evaluarea Națională! De când se poate implementa?!
Ministrul Educației, Daniel David, aduce în prim-plan o critică fermă la adresa actualei structuri a Evaluării Naționale, considerând că examenul susținut de elevii clasei a VIII-a este departe de a reflecta fidel complexitatea abilităților pe care tinerii ar trebui să le dobândească în învățământul gimnazial. Într-o conferință de presă susținută recent, acesta a subliniat nevoia urgentă de reformare a sistemului de evaluare, astfel încât acesta să devină cu adevărat relevant pentru cerințele secolului XXI și pentru obiectivele stabilite la nivel european.
CITEȘTE ȘI: Permisul suspendat, mai ușor de recuperat – ce trebuie să faci? Parlamentul a decis!
În forma sa actuală, Evaluarea Națională se axează exclusiv pe două materii: Limba și literatura română și Matematica. Daniel David atrage atenția asupra incongruenței dintre obiectivele declarate ale sistemului educațional – promovarea celor opt competențe-cheie europene – și mijloacele prin care acestea sunt verificate.
„Nu poţi să spui, pe de-o parte, că tu vrei să promovezi cele opt competenţe-cheie, iar la Evaluările Naţionale te focalizezi doar pe două: Matematica şi Limba şi literatura română”, a declarat ministrul.
Această abordare restrictivă nu permite o înțelegere completă a progresului educațional al elevilor și limitează perspectivele unei politici educaționale bazate pe date concrete și pe evaluarea reală a performanțelor profesorilor și a instituțiilor de învățământ.
Conform cadrului european, cele opt competențe-cheie pe care elevii ar trebui să le dobândească în învățământul obligatoriu sunt:
Competențele de alfabetizare – abilitatea de a înțelege și utiliza informația scrisă.
Competențele lingvistice – cunoașterea și utilizarea uneia sau mai multor limbi străine.
Competențele STEM – știință, tehnologie, inginerie și matematică.
Competențele digitale – utilizarea responsabilă și eficientă a tehnologiei.
Competențele sociale și de învățare continuă – colaborarea și adaptarea la schimbare.
Competențele civice – înțelegerea valorilor democratice și participarea activă în societate.
Competențele antreprenoriale – inițiativă, inovație și asumarea riscurilor.
Competențele culturale și de expresie artistică – înțelegerea și aprecierea diversității culturale și a artei.
Daniel David susține că fiecare dintre aceste domenii merită o formă de evaluare standardizată, pentru a putea oferi un tablou complet asupra pregătirii elevilor și asupra eficienței procesului educațional.
Un alt punct important atins de ministru este discuția aflată în desfășurare la nivelul Uniunii Europene privind posibilitatea reducerii numărului de competențe-cheie de la opt la cinci. Daniel David consideră că o astfel de schimbare nu trebuie aplicată mecanic, ci doar în urma unei dezbateri extinse, care să implice experți, cadre didactice, părinți și reprezentanți ai societății civile.
Pe lângă reformarea Evaluării Naționale, ministrul Educației a propus o altă modificare semnificativă: alocarea a până la 50% din locurile la liceu pe baza unor examene proprii, organizate de fiecare unitate de învățământ. Această măsură ar spori autonomia liceelor și ar putea permite o selecție mai adecvată în funcție de profil, însă vine la pachet cu riscuri privind echitatea și transparența procesului.
„Este nevoie de un cadru metodologic clar, care să prevină abuzurile sau practicile incorecte”, a avertizat Daniel David.
Viziunea exprimată de ministrul Educației este un apel la coerență între idealurile educaționale și metodele de evaluare practicate. Într-un sistem care declară sus și tare că pregătește elevi pentru o societate complexă și interconectată, este esențial ca evaluările să reflecte acest scop. Trecerea de la o testare limitativă la una integrativă nu este doar un act tehnic, ci un gest de asumare a unei misiuni educaționale autentice.
Dacă și cum aceste propuneri se vor transforma în politici concrete, rămâne de văzut. Cert este că reforma educațională are nevoie de o viziune clară, de sprijin public și de o implementare curajoasă, dar responsabilă.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp