ULTIMĂ
ORĂ

Obligatoriu pentru proprietarii de locuințe din România! Au termen 30 zile!

Obligatoriu pentru proprietarii de locuințe din România! Au termen 30 zile!

Tot mai mulți români aleg să își monteze camere de supraveghere pentru a-și proteja locuințele și bunurile, însă utilizarea acestor echipamente vine la pachet cu o serie de obligații legale. Fie că este vorba despre respectarea vieții private a vecinilor sau despre conformarea la normele GDPR, legea reglementează strict condițiile în care pot fi instalate și folosite camerele video.

CITEȘTE ȘI: Se construiește o nouă autostradă în România! Va avea peste 300 km, 180 de poduri, viaducte și pasaje!

Instalarea camerelor video pe proprietăți private este permisă, însă imaginile obținute pot fi considerate date cu caracter personal, dacă permit identificarea persoanelor. În România, regulile sunt stabilite printr-un ansamblu de acte normative, printre care se numără:

  • Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind protecția datelor cu caracter personal;

  • Legea nr. 190/2018, care detaliază aplicarea GDPR la nivel național;

  • Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor;

  • Legea nr. 40/2010, care completează cadrul juridic pentru utilizarea echipamentelor de supraveghere în spațiile private.

Când este permisă supravegherea fără obligații suplimentare

Proprietarul are o libertate mai mare atunci când sistemul de supraveghere acoperă doar spațiul propriu — curtea, fațada casei, aleea de acces sau garajul. În aceste situații, imaginile nu intră sub incidența GDPR, întrucât nu se realizează o prelucrare de date cu caracter personal în afara sferei domestice.

În schimb, dacă camerele surprind spații publice, trotuare, drumuri sau chiar o parte din curtea vecinului, proprietarul devine operator de date personale, iar în acest caz se aplică pe deplin regulile GDPR.

Obligațiile proprietarilor de camere video

Atunci când sistemul de supraveghere captează persoane identificabile, proprietarul trebuie să respecte o serie de cerințe legale:

  1. Informarea persoanelor filmate – prin afișarea vizibilă a unui panou cu mențiunea „Zona supravegheată video”, la care se adaugă datele de contact ale operatorului și scopul înregistrării;

  2. Limitarea scopului – filmarea trebuie să fie justificată printr-un motiv legitim, precum siguranța personală, protecția bunurilor sau prevenirea infracțiunilor;

  3. Durata de stocare – imaginile pot fi păstrate, în general, cel mult 30 de zile, cu excepția cazurilor justificate (anchete, litigii sau incidente de securitate);

  4. Acces restricționat – doar persoanele autorizate pot vizualiza înregistrările;

  5. Orientarea corectă a camerelor – echipamentele nu trebuie să fie îndreptate către ferestre, curțile vecinilor sau alte zone private;

  6. Documentarea deciziilor – proprietarul trebuie să poată demonstra proporționalitatea măsurii și scopul legitim al instalării sistemului;

  7. Revizuirea periodică – politica de stocare, unghiurile de filmare și panourile de informare trebuie verificate periodic, mai ales după modificări ale sistemului.

Consecințele nerespectării legii

Ignorarea acestor obligații poate avea consecințe serioase. Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) poate aplica sancțiuni contravenționale semnificative, iar persoanele filmate ilegal au dreptul să inițieze acțiuni civile pentru încălcarea dreptului la viață privată.

Amenzile pot varia în funcție de gravitatea faptei și de natura datelor prelucrate, iar în unele cazuri se pot atinge valori de zeci de mii de euro, conform prevederilor GDPR.

Obligatoriu pentru proprietarii de locuințe din România! Au termen 30 zile!

Pentru a evita problemele legale și a asigura o utilizare responsabilă a sistemelor video, specialiștii recomandă următorii pași:

  • Definirea clară a scopului supravegherii – doar pentru motive legitime (siguranță, protejarea bunurilor etc.);

  • Alegerea atentă a amplasamentului – camerele trebuie să filmeze exclusiv zona proprietății personale;

  • Afișarea panourilor de informare – la intrări sau în locuri vizibile;

  • Limitarea duratei de stocare – imaginile trebuie șterse automat după perioada stabilită;

  • Securizarea accesului – sistemul trebuie protejat prin parole și acces controlat;

  • Evidențierea procesării datelor – dacă imaginile pot surprinde și alte persoane, trebuie păstrată documentația privind temeiul legal și justificarea necesității supravegherii.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.