ULTIMĂ
ORĂ

Programul RABLA în pericol? Ce spun specialiștii?

Programul RABLA în pericol? Ce spun specialiștii?

Programul Rabla 2025 ar fi trebuit să înceapă pe 19 iunie pentru persoanele fizice, marcând astfel cea mai întârziată lansare din ultimii ani. Însă, chiar și această dată este sub semnul întrebării, în condițiile în care Ministerul Mediului a anunțat deja suspendarea evaluării cererilor de finanțare depuse de unitățile administrativ-teritoriale (UAT-uri) și instituțiile publice, înscrise din 4 iunie.

CITEȘTE ȘI: Permisul suspendat, mai ușor de recuperat – ce trebuie să faci? Parlamentul a decis!

Această incertitudine ridică temeri justificate în rândul specialiștilor din industrie, care avertizează că o posibilă anulare a programului în acest an ar avea efecte devastatoare asupra pieței auto. Iar efectele au început deja să se facă simțite.

Efectele directe: scăderea vânzărilor de mașini noi și creșterea importurilor second-hand

Datele oficiale arată un declin alarmant al pieței auto. În primele cinci luni ale anului 2025, vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 26% față de aceeași perioadă din 2024. În același timp, importurile de autoturisme second-hand au crescut cu 30%, cu o vârstă medie a acestor vehicule de peste opt ani.

Această tendință nu doar că subminează obiectivele de mediu ale statului, dar pune presiune suplimentară pe infrastructura rutieră, pe siguranța în trafic și pe costurile de întreținere la nivelul populației.

Rabla 2025 – condiții de eligibilitate și valoarea ecotichetelor

Programul Rabla 2025 oferă finanțare nerambursabilă pentru achiziționarea de vehicule noi, mai puțin poluante, în schimbul casării celor vechi. Statul român alocase, teoretic, sume consistente:

  • 210 milioane lei pentru achiziția de autovehicule cu propulsie termică (inclusiv GPL/GNC), hibrid sau motociclete;

  • 400 milioane lei pentru autovehicule electrice, plug-in hybrid, motociclete electrice și vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen;

  • 150 milioane lei pentru instituții publice și UAT-uri, din care 30 milioane pentru hibride și 120 milioane pentru vehicule electrice sau plug-in hybrid.

Valoarea ecotichetelor este următoarea:

  • 37.000 lei pentru vehicule electrice sau cu pilă de hidrogen;

  • 15.000 lei pentru plug-in hibrid sau motociclete electrice;

  • 12.000 lei pentru vehicule hibride clasice;

  • 10.000 lei pentru vehicule termice (benzină, GPL/GNC);

  • 120.000 lei pentru vehicule electrice sau plug-in hybrid achiziționate de instituții publice și UAT-uri.

Totodată, pentru prima dată, întreaga procedură se desfășoară exclusiv online, prin aplicația informatică AFM, fără intermedierea dealerilor auto.

Interdicții și noutăți importante în ediția din 2025

Una dintre cele mai importante schimbări în Programul Rabla din acest an este excluderea completă a vehiculelor diesel din lista celor eligibile. Măsura vizează în mod direct reducerea poluării urbane și încurajarea tranziției către mobilitatea electrică sau hibridă. De asemenea, pentru a crește transparența și eficiența procesului de înscriere, AFM a pus la dispoziția publicului un model standard de cerere, ce poate fi descărcat și completat în avans de solicitanți.

Rabla – un pilon esențial pentru mobilitatea sustenabilă

De la lansarea sa, programul Rabla a contribuit la scoaterea din circulație a peste 1 milion de autovehicule vechi, ceea ce a reprezentat un pas semnificativ în direcția reducerii emisiilor de CO₂ și modernizării parcului auto național. În absența unei continuări a acestui program, România riscă să piardă nu doar acest impuls ecologic, ci și controlul asupra dinamicii pieței auto, care se poate reîntoarce la un model bazat pe mașini second-hand, poluante și nesigure.

Programul RABLA în pericol? Ce spun specialiștii?

Incertitudinea care planează asupra Programului Rabla 2025 reflectă o realitate îngrijorătoare: lipsa de predictibilitate bugetară pune în pericol nu doar sustenabilitatea ecologică, ci și întreaga industrie auto. Fără intervenția rapidă a statului pentru deblocarea fondurilor, România riscă să piardă un instrument vital de modernizare a transportului, într-un moment în care tranziția către mobilitate verde este mai necesară ca oricând.

În așteptarea unui răspuns clar din partea autorităților, atât producătorii, cât și cetățenii rămân suspendați într-un climat de nesiguranță, cu efecte directe asupra economiei, mediului și calității vieții.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.