ULTIMĂ
ORĂ

Revoluție în învățământul superior! Ce schimbări urmează să afecteze mii de studenți?

Revoluție în învățământul superior! Ce schimbări urmează să afecteze mii de studenți?

Ministerul Educației a anunțat un moment de cotitură pentru sistemul de învățământ superior din România: finalizarea procesului de implementare a modelului Bologna, odată cu stabilirea oficială a misiunii academice de către universitățile românești. Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat joi că, prin această etapă, mediul universitar capătă o arhitectură clară și transparentă, adaptată nevoilor reale ale societății și economiei.

O arhitectură universitară clară, bazată pe trei misiuni distincte

Conform Legii nr. 199/2023 și Ordinului de ministru nr. 3.027/2025, fiecare universitate din România și-a asumat, prin Carta universitară, una dintre cele trei misiuni academice:

  1. Universități de Educație – axate preponderent pe activitatea didactică, pregătirea resursei umane și servicii conexe, relevante la nivel local și regional.

  2. Universități de Educație și Cercetare – îmbină procesul educațional cu activități de cercetare cu relevanță regională sau națională.

  3. Universități de Educație și Cercetare Avansată – își asumă rolul de lideri în generarea de cunoaștere și inovare, cu impact internațional.

Această structurare nu reprezintă o ierarhie a valorii, ci o diferențiere de profiluri și obiective academice, esențială pentru un sistem universitar funcțional și adaptat provocărilor secolului XXI.

Flexibilitate și coerență în organizarea programelor de studiu

Ministrul Daniel David a explicat că noua paradigmă elimină barierele administrative între ciclurile de studii (licență, masterat, doctorat, postdoctorat), permițând o flexibilitate mai mare în configurarea parcursurilor academice. Acest lucru marchează, potrivit oficialului, intrarea „într-o logică a normalității” în învățământul superior românesc, în care fiecare universitate își poate construi propria identitate și rol în societate.

„Toate universitățile sunt importante, dar nu trebuie și nu pot să fie toate la fel. Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite, adaptate nevoilor diverse ale regiunilor și ale domeniilor de activitate”, a declarat ministrul Educației.

Roluri clare și așteptări diferențiate

Daniel David a detaliat așteptările specifice pentru fiecare tip de universitate:

  • Universitățile de Educație: să formeze forță de muncă bine pregătită, să sprijine comunitățile locale prin educație duală și antreprenorială și să răspundă dinamic cerințelor locale și regionale. Cercetarea, acolo unde există, trebuie să fie aplicativă și relevantă pentru aceste spații.

  • Universitățile de Educație și Cercetare: trebuie să asigure un echilibru între formarea profesională și activitatea de cercetare, cu impact regional și național.

  • Universitățile de Educație și Cercetare Avansată: sunt chemate să promoveze educația prin cercetare, să dezvolte inovația – inclusiv prin abordări disruptive – și să genereze cunoaștere de nivel internațional. Activitățile vocaționale și artistice trebuie să fie parte integrantă și evaluată în mod specific în cadrul misiunii educaționale.

Misiunea autoasumată nu implică o ierarhizare

Ministerul Educației a precizat clar că asumarea unei misiuni academice nu implică o clasificare ierarhică a instituțiilor. Performanța universitară va fi evaluată ulterior, prin mecanisme riguroase de asigurare a calității și evaluări academice periodice, în funcție de misiunea asumată.

„În procesele de evaluare academică și de asigurare a calității se va ține cont de misiunea autoasumată de fiecare instituție de învățământ superior. Misiunea actuală nu este o recunoaștere automată a îndeplinirii acesteia, ci o bază pentru evaluări ulterioare”, a precizat Ministerul Educației.

Un pas esențial spre modernizarea învățământului superior

Prin această reformă, România se aliniază pe deplin principiilor și structurii modelului Bologna, încurajând diversificarea și specializarea instituțiilor de învățământ superior, într-un cadru coerent și predictibil. Reformarea misiunii universităților vine în sprijinul unei viziuni moderne, în care excelența nu se măsoară doar prin dimensiunea cercetării, ci și prin relevanța educațională și impactul socio-economic.

Această etapă deschide noi perspective de dezvoltare pentru universitățile românești, oferindu-le șansa să se adapteze mai bine nevoilor societății și ale pieței muncii, consolidându-și totodată poziția în spațiul academic european și internațional.

Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp

Ziarul-Obiectiv
Abonează-te la știri
Introdu adresa ta de email și primește săptămânal un email cu cele mai importante știri!
© 2024 Ziar Obiectiv.