Revoluție în transport! Tunelul care va schimba pentru totdeauna harta autostrăzilor din vestul României!
În inima vestului țării, la granița dintre județele Hunedoara și Timiș, se desfășoară lucrările la un proiect de infrastructură major pentru România – realizarea celui mai lung tunel rutier construit vreodată pe teritoriul țării. Tunelul T2, parte a tronsonului Margina–Holdea al Autostrăzii A1, promite să transforme conectivitatea rutieră dintre centrul țării și granița de vest, completând astfel un coridor esențial al rețelei naționale de transport.
Tunelul T2 este nucleul unui segment de 9,14 kilometri al Autostrăzii A1, care face legătura între localitățile Holdea (jud. Hunedoara) și Margina (jud. Timiș). Această porțiune este ultima piesă lipsă din puzzle-ul A1 Lugoj–Deva, autostrada care traversează Transilvania și Banatul și care conectează România de rețeaua europeană de transport TEN-T prin granița de vest de la Nădlac.
Construcția tunelului a început în 2025 și este prevăzută să se încheie până la finalul anului 2026. Reluarea lucrărilor pe acest tronson a fost posibilă abia în 2022, după o perioadă de stagnare de aproape cinci ani, cauzată de dificultăți tehnice și birocratice. Contractul a fost atribuit unei asocieri de firme conduse de Spedition UMB, valoarea totală depășind 1,8 miliarde de lei (fără TVA), cu finanțare din fondurile PNRR.
Tunelul T2 va avea două galerii paralele, fiecare destinată câte unui sens de mers, cu o lungime totală de aproape 2 kilometri. Galeria din dreapta va măsura 1.985 de metri, iar cea din stânga, 1.825 de metri. Fiecare galerie va include două benzi de circulație, o bandă de urgență și trotuare pentru intervenții. Este vorba, așadar, despre un tunel modern, proiectat conform celor mai stricte norme europene privind siguranța și evacuarea în caz de urgență.
Printre dotările tehnice se numără:
Patru galerii transversale pentru evacuare pietonală, echipate cu uși antifoc și antifum.
O galerie transversală centrală pentru vehicule de intervenție, cu acces dual pentru pietoni și mașini.
Nișe de urgență pentru sistemele SOS, FFN, instalații electrice și mentenanță.
Ziduri de sprijin la portaluri, realizate din piloți și piatră, menite să stabilizeze structura în zonele de intrare/ieșire.
Excavarea tunelului T2 se face prin intermediul Noii Metode Austriece (NATM) – o tehnologie avansată care presupune monitorizarea în timp real a comportamentului geotehnic al versantului. NATM permite adaptarea soluțiilor constructive pe măsură ce lucrările avansează, fiind considerată o abordare flexibilă și sigură pentru construcțiile subterane de mari dimensiuni.
În zonele unde acoperirea naturală este redusă, se aplică metoda cover & cut, ce presupune construirea prealabilă a unor ziduri de sprijin din piloți, urmată de săpătura propriu-zisă. În galeria stângă, această zonă măsoară 300 de metri, iar în cea dreaptă, 73 de metri.
Conform Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara, șantierul tunelului T2 este unul dintre cele mai ample din România la acest moment. Peste 800 de muncitori și 200 de utilaje sunt mobilizați zilnic pentru a respecta termenele și standardele tehnice impuse.
Lucrările au avansat vizibil: secțiunile inițiale ale tunelului T2 au fost deja excavate, iar la portalul de intrare au fost finalizate pregătirile tehnice. În paralel, se construiesc și celelalte structuri ale segmentului: două pasaje rutiere, două viaducte majore și terasamentele aferente.
Pe același tronson se află și un al doilea tunel – T1, cu două galerii mult mai scurte (367,5 m și 415 m). T1 este într-un stadiu de execuție mai avansat, iar în perioada următoare va avea loc străpungerea simultană din ambele capete – un moment simbolic, dar și tehnic, important în construcția de tuneluri.
Tunelurile A1 sunt proiectate în conformitate cu directivele UE privind siguranța rutieră în spațiile subterane. Printre cerințele obligatorii se numără:
Galerii de evacuare la fiecare 350 de metri.
Sisteme de ventilație și detecție a incendiilor.
Bariere și uși automate antifoc.
Accesuri separate pentru vehicule de intervenție.
În cazul T2, cele două galerii vor include, pe lângă elementele de siguranță deja menționate, și sisteme moderne de iluminare, supraveghere video, semnalizare și control al traficului.
Finalizarea acestui segment al Autostrăzii A1 va închide, practic, ultimul „gol” de pe harta autostrăzii care traversează România de la est la vest. Acest lucru va permite o legătură neîntreruptă între:
Centrul țării: Sibiu, Alba Iulia, Cluj-Napoca, Târgu Mureș;
Vestul țării: Timișoara, Arad;
Rețeaua rutieră europeană: prin vama Nădlac și coridoarele Pan-Europene IV și VII.
De asemenea, investiția va reduce semnificativ timpii de deplasare și va oferi un traseu sigur și predictibil pentru transportul de marfă, sprijinind comerțul regional și internațional.
Urmărește știrile Obiectiv de Argeș și pe pagina de Facebook, pe grupul Ziar Obiectiv – Știrile Argeșului, pe Google News, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp